Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector ASA - Generell tråd (NANO)

Dette ligner dosimetristudiet som de har omtalt pågår i tyskland. Så ja, konklusjonen må være ny info.

Er jo absolutt helt forventet at ingenting negativt skulle komme fra det, men hver eneste bit data som kommer til gjør jo puslespillet mer komplett. Så det er en bitteliten positiv trigger hvis “modest” betyr at vi er all good, og fravær av det som ville vært en negativ trigger hvis det plutselig skulle være noe problematisk.

Denne tipper jeg at det er:
http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2320903

1 Like

Ja, studien ble publisert helt i starten av forrige uke. Studien ligger bak betalingsmur, og jeg får ikke tilgang via universitetet mitt heller. Ser ikke ut som studien inneholder noen store overraskelser, men hadde vært interessant og sett resultatene for de individuelle doseringsgruppene.

Fordi de som er interessert i studier biotekselskaper publiserer, anbefaler jeg å registrere bruker på PUBMED. På PUBMED kan man legge inn nyhetsalarmer, slik at man får daglig/ukentlig/månedlige oppdateringer på om selskapene man følger har publisert nye studier.

4 Likes

http://sci-hub.io/10.2967/jnumed.117.195347

2 Likes

Takk! Meget spennende lesning!

Her @Boykie

Har du tilgang til figurene også?

Figurene er helt sist i PDF.

Har ikke nok erfaring innenfor nukleærmedisin til å vurdere validiteten til studien generelt og metoden, men syns funnene bygger opp under hva vi har sett i klinikken foreløpig. Absorbert stråledosering for lever, milt og nyrer var innenfor antatt toleransenivå. Dette samsvarer med den foreløpig observerte bivirkningsprofilen, som hovedsaklig er hematologisk toksisitet.

Funnene samsvarer også med andre RIT. I tillegg til at Betalutin tilsynelatede fører til lik eller lavere absorberte stråledoser enn andre RIT mot lymfom. Her er det viktig og nenvte at jeg er usikker på hvor sammenlignbar disse dosimetristudiene er, og forfatterene sier også følgende om sammenligningen:

“However, a more clinically relevant comparison could be considered to compare absorbed doses between isoeffective treatment administrations, instead of simply the prescribed values, and the results should therefore be interpreted with care.”

Det ser også ut som predosering med lilotomab ikke har noen effekt på asorbert stråledose i andre organer enn beinmarg.

Alt i alt er det vel ingen overraskelser i denne studie.

Beklager, fant de i pdf. Dukket ikke opp i nettleseren.

Takk for kommentar. Interssant.

Ser at diskusjonen angående CAR-T vs. RIT/Betalutin foregår for fullt på HO for tiden.

Vil anbefale folk å være kritisk ovenfor slike diskusjoner ettersom de i all hovedsak ser ut til å basere seg på subjektiv synsing. Istedenfor vil jeg anbefale folk å benytte seg av vitenskaplig publiserte reviews til å danne seg et godt kunnskapsgrunnlag om CAR-T. Eksempelvis denne:

nrclinonc.2017.128.pdf (826.8 KB)

Dette for å kunne gjøre en mest mulig objektiv sammenligning av behandlingene. Personlig syns jeg sammenligningen av CAR-T og Betalutin framstår som en sammenligning av epler og pærer, og er for øyeblikket lite relevant.

4 Likes

Ser null behov for å nedsnakke car-t, slik det ser ut nå kan de to teknologiene helt fint sameksistere i markedet.

Og vi har en fantastisk enkelthet og sikkerhetsprofil

5 Likes

“Competing interests statement
J.N.K. receives research funding from cooperative research
and development agreements between the National Cancer
Institute (NCI) and Kite Pharma, and between the NCI and
Bluebird Bio. J.N.K. also has multiple patent applications
related to chimeric antigen receptors (CARs). J.N.B. declares
no competing interests.”

@Savepig for ikke å glemme pris, kontra CAR-T.

Du virker å være godt inne i fagstoffet. Hvordan tenker du rundt at Humalutin binder seg til enda flere reseptorer enn Betalutin gjør og i tillegg har cytotoksisk effekt? (ref: prekliniske forsøk)
Kan dette skape problemer i forhold til predosering?
Å bruke den nakent Humalutin til predosering vil da muligens skade beinmargen, og å bruke lilotomab som predosering vil ikke effektivt hindre Humalutin å binde seg til cellene siden HL har affinitet for flere reseptorer?

Det datt bare plutselig inn i hodet mitt og jeg ser ikke løsningen selv.

Jeg mener at Zevalin - kimerisk anti-CD20 RIT - ikke benytter predosering. Kan det være av denne grunnen? Noen som vet om det i det hele tatt ble gjort forsøk med predosering på den tiden?

edit: Samtidig så er jo rituximab aktiv pga den cytotoksiske effekten, og benyttes uten predosering. Muligens er cellene som uttrykker CD37 i beinmargen like greit å “fjerne”/“blokkere” så ikke stråling treffer ANDRE viktige celler der, enn å holde de inntakte og i live. CD37 uttrykkes jo på modne B-celler.

Jeg lurer på om hele denne problemstillingen kan fjernes…

1 Like

Hva tenker dere om tallene for 20mbq/kg? :slight_smile:

1 Like

Tenker for de organene som har minst påvirkning, nyre, vil økt aktivitet være viktig for å oppnå lik dekning som organer lever eller milt. Altså i den forutsetning at en ønsker dekning til et område med mindre naturlig opptak. Injected activity er vel radioaktivitet, tallet i seg selv sier meg ikke så meget annet enn som forhold til de andre tallene. Og da blir ‘sample size’ forferdelig liten. Støtter meg mer til fortolkningen de har at:
"For all dosage levels investigated, doses were found modest when compared to commonly assumed tolerance limits. "
Lilotomab predosering kan indikere lavere injected activity, noe som gir mening. Økt målrettethet.

Det er kanskje verdt å merke seg forskjellen på pasientene 013 og 014, samt pasientene 002 og 003. De har fått samme pre-behandling og -dosering, men har markert stor forskjell i ‘injected activity’.

---- Prater om ting jeg ikke kan, bare inntrykk fra ufaglærte øyne. =)

Det kommer av vektforskjellen. Doseringen av Betalutin er i MBq/kg kroppsvekt. :slight_smile:

5 Likes

Haha :smiley:

8 tegn

1 Like

Hva mener du med at Humalutin binder segg til enda flere reseptorer enn Betalutin? Såvidt jeg vet er både Betalutin og Humalutin spesifikk for CD37.

Småfrekk mellomkort trendkanal som begynner å tegne seg.

image

1 Like

Cup with handle? Hvis vi former håndtaket nå kan det bli meget pent.

2 Likes

Hadde vært episk å komme over 200 dagers å puste litt.

CD37 utrykker seg i flere varianter, dette skjer under kodingen av proteinet. De alle er CD37. Betalutin har kun affinitet for en av disse, Humalutin til alle.

Forskningspapiret hvor dette går frem klart er fjernet fra nettsidene. Det var samenlikningen mellom humalutin og betalutin.

4 Likes