Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2 2020 - 2021 (NANOV) 1

Jeg skal ringe å spørre

Ser sånn ut, volumet døde helt. Men ser ikke bort i fra at de setter i gang igjen når kursen begynner å bevege seg igjen. Bare å smøre seg med tålmodighetskremen her.

4 Likes

Er nok satt en ny short. AP Fjærde fondet har lånt ut ca 500 k aksjer. Tipper den shorten er satt i nærheten av 30 kr. Vi skal nok slite med den frem mot Q1.

1 Like

Spørs det. Kan komme Archer-data når som helst, samt oppdatering vedr MZL.

1 Like

Ganske ballsy å sitte short nå vil jeg påstå. Archer-1 data, Q1 i slutten av mai, og mtp at vi virkelig er i partnerland er alle elementer som gjør at jeg aldri hadde shortet nå

4 Likes

Hvordan ser du forskjell om det er lånt ut eller solgt?

Mange av de som har shortet tidligere gjør det utelukkende på tekniske signaler. Vet ikke om de vurderer FA i det hele tatt.

Har fulgt fondets bevegelser over tid. De ender alltid opp på runde tall. Tidligere 1 mill. Nå 4 mill. Fondet er langsiktige med gode kontakter.

2 Likes

Tanken min nå er at short må jobbe litt hardere, brenne mere krutt for å få presset kursen ned. Siden interessen for Nano er stigende nå fram mot Archer og videre oppdatering avrekruttering. Så har vi jo alltid den evigvarende partner/oppkjøp muligheten som rykker stadig fremover i køen.

2 Likes

Bra med rep emi på 60 mnok, men det som er krise er at tilretteleggerne sikkert stikker av med gode 10-20 mnok av dette i proveny. Helt jævelig.
Hvorfor kunne de ikke laget denne rep emi større?

Da straffes kursen enda mer og emisjon gjengen kommer seg ikke ut med profitt :innocent: :innocent:

1 Like

Som jeg nevner over synes jeg emisjoner kunne endret karakter. Rettet og fortrinnsrettet emi kunne foregått samtidig. Gitt de store emi gutta la oss si 70%, så kunne vi som har retter delt 30%.

Nå er jo alle emisjoner rettet og vi blir sittende igjen med smuler. Tenker 30% burde en klart og kvittet seg med mot de små ?

Men kjære, det er jo bare å kjøpe i markedet. Kursen var under emisjonskurs.

Emisjoner med tegningsretter tar lenger tid og krever mer arbeid - og koster mye mer. Ofte må de også henvende seg til garantister som forlanger store rabatter. Det er jo her Spetalen & Co har kjørt markedet - ikke på små rettede emisjoner.

Det er en grunn til at det er åpnet for kjappe 10-20% kapitalutvidelser! Det er effektivt og man kan på kort varsel benytte markedsmomentum for å hente livsviktig kapital. NANOV var dyktige som hentet på 22,75 etter at kursen har surret rundt på 14-15 nesten et år. For den langsiktige investor er det så og si ingen forskjell på å kjøpe i emisjonen på 22,75 eller handle på 23 i dagene etter.

7 Likes

Selv kjøpte jeg i markedet før emisjonen så
det er ingen sure miner for at jeg ikke kom inn på 22,75.

Så hvorfor har en da en fortrinnsrettet emisjon i etterkant, såkalt rep emi. Koster vel også kroner ?

Kostnaden med og fordele 3 mill aksjer er vel ikke stort større enn og fordele 10 ?

Det har blitt vanlig praksis i markedet. Tipper det allerede ligger inne i meglerkostnadene som tradisjonelt ligger på 2-4% proveny.

1 Like

Bakdelen er vel at enkelte av de hjørnesteinsinvestorene bare deltar for å tjene kjappe penger, ikke for å langsiktig investere i selskapet? Enkelte av de dumper så fort de klarer og ødelegger momentumet Spetalen gikk god for fisk på land - nå har han solgt det meste han kan – E24

Så 6 prosent rettet mot eksisterende, altså…? (30 % av 20 % er 6%)…
Ikke så veldig langt unna repemien det…

Det viktigste er at selskapet får hentet kapital. Megler/selskap styrer hvem som får tegnet. Ingen big deal om noen velger å ta korte gevinster.

2 Likes

Tja… trenger jo ikke være omsettbare tegningsretter…
(Er jo tegningsretter i repemien også…)

1 Like

Nei, det har jeg heller ikke sagt…