Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2 2020 - 2021 (NANOV) 1

Vi skal vel for fanden ikke ned å jukke på 22,75 igjen??

Selvfølgelig skal vi det.

2 Likes

Kursen skal vel godt under emikurs slik at færrest mulig skal delta i repemi og spytte kapital inn i selskapet. Hvorfor øker shorten fremdeles ellers…?

Plutselig kommer melding fra selskapet fra Archer-1 cohort2. Da ville ikke jeg sittet short i Nordic Nanovector. Partneravtale, og DLBCL kan også komme når du minst venter det. Lykke til for de som selger seg ut nå på 23. Det handler om tålmodighet. Jeg er langsiktig, trader ikke.

6 Likes

Jo, det er sant at meldinger kan komme når som helst, men det er meg ikke kjent at en shortspesialist har blitt tatt på senga av en nyhet som har skapt varig oppgang. det har ikke skjedd. Nyheter i Nano ser shorterne kun på som en mulighet til å shorte enda mer til høyere kurs.

Å sitte langsiktig i nano uten å ha tradingpott på 25% eller mer kan jeg ikke anbefale. Vi som faktisk har prøvd det i noe mer enn noen få måneder har fått svi dyrt. Mange her vet hva jeg snakker om. Nano har vært en av de absolutt verste aksjene på oslo børs å sitte stille i de siste årene.

4 Likes

Så shortere tar aldri feil? Kanskje en litt vågal påstand?
Du kan jo spørre han forvalteren som måtte be investorene om 3 milliarder til fordi han bomma bittelitt i GameStop :wink:

1 Like

Voleon Track record

3 Likes

Jeg mente shorting av nano, og ikke shortingens komplette historie.

JTHP har dementert påstanden din greit over her. De tapte 1.7 MNOK sist gang de shortet NANO.

2 Likes

Historie er historie, viktigere å danne seg en oppfatning av hva som kan skje fremover :wink:

image
https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Nordic%20Nanovector&land=norway

1 Like

Den er grei. Løp og kjøp, eller sitt long uten trading.

Det som dere bør merke dere er at shortnordic bruker kursen på datoen som shortposisjonen blir synlig(>0,5%), til å sette “Startprice position”, og den summen brukes deretter til å estimere om selskapene taper eller vinner. Se på dagens posisjon:

Shortnordics estimater antar at hele posisjonen er satt på den datoen og til dagskursen, og derfor ser det ut som Voleon har tapt penger de siste dagene. Realiteten er nok selvfølgelig at snittkursen på shorten nok er mye mye høyere, antagelig høyt på 20 tallet eller til og med over 30, og det betyr at de har tjent penger, ikke sant?

Derfor er tallene på shortnordic veldig grove estimater. Skulle gjerne sett dem gjøre noe med det, fordi det kan forvirre folk som er litt nye på dette. Noen bør ta en skjønnsvurdering på hver Startprice position, tror jeg.

3 Likes

Tja, vi vet jo at de satte short dagen kursen falt ned på 21-tallet ihvertfall, så ikke lett å si med sikkerhet at snittkursen er høyt på 20-tallet…

2 Likes

Jeg vet selvfølgelig ikke hva snittkursen er, men ser man på veksttakten på shortene i tiden etter at shortene er synlig får man også et slags inntrykk på hvor mye de lemper ut hver dag. Jeg tenker også at disse kvanteselskapene har syk peiling og derfor tror jeg at snittkursen er mye høyere.

Hvordan vet du at shorten ble satt da kursen falt til 21? Ser du på volum? 500 000 aksjer er jo lite hvis man ser på volumet de siste ukene. Mitt gut-instinkt sier at de satte den på stigningen rundt 1 mars og har sakte forgiftet kursen siden.

shorten ble synlig i shortregisteret dagen etter den falt til 21-tallet, så vi vet at det ble satt short den dagen… (ikke hele shorten nødvendigvis)
Det var for øvrig stort press nedover den aktuelle dagen, noe som etter mitt skjønn betyr at ihv et betydelig antall aksjer ble shortet den dagen…

Ja, OK. Jeg tenker litt anderledes.

Jeg ser en short på 510k som så øker med 70k nå 6 dager senere, og tenker at de brukte noen uker på hele greia. Hvis jeg kunne sette en short de siste 3 ukene ville jeg satt en svær bolk på 1-2 mars, og sakte lempet ut litt og litt mens volumet og kurs faller.

Dersom man følger posisjonen til Fjerde AP fond + endel Nordnett så er min antakelse at dette + litt til utgjør Voleon sitt shortvolum. Siden FF sin posisjon har vært stabil i minst en uke så antar jeg at det ikke er så mye short igjen som ligger under 0,5 grensen. Men jeg tror at mye av FF sitt tidligere utlån ble dekket inn i perioden etter Q4 og påfølgende emisjon. Dette var nok en short på mange hender som alle lå under 0,5. Hittil er det ikke tegn til at disse har kommet tilbake, men det gjenstår å se på FF sin aksjebeholdning.

1 Like

Det kan godt være en del av shorten ble satt på dager med kurser høyt på 20-tallet også, men det eneste vi vet sikkert er at det ble solgt aksjer short henholdsvis 17/3 og 19/3.
17/03/2021 ble aksjen handlet i intervallet 21,54 - 23,06 med sluttkurs 21,76
19/03/2021 ble aksjen handlet i intervallet 22,52 - 23,36 med sluttkurs 23,08.

2 Likes

Kanskje de satte mye av den på 12-tallet :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det kan jo være og at dem da snitter ned for å hente inn litt av det tapte?