Dette viser jo at lista ikke ligger så ekstremt høyt – godt nytt for mzl- og fl-pasienter er det uansett at det nå finnes ytterligere et alternativ til behandling!!
Safety er basert på 221 pasienter totalt som har fått behandlingen.
For øvrig Serious adverse reactions occurred in 18% of 221 patients who received UKONIQ og Permanent discontinuation of UKONIQ due to an adverse reaction occurred in 14% of patients. Under er effekttallene som ligger til grunn for godkjenningen for de respektive indikasjonene:
Så til hvordan dette påvirker Nano/Betalutin:
- Først og fremst er det vel en bekreftelse på at FDA har et ønske om å skaffe flere behandlingsalternativer til disse pasientgruppene noe jeg anser som positivt for Nano.
- Et viktig element inni dette er at behandlingsformer med divergerende angrepsmål/virkemåte er å foretrekke for disse pasientene - skulle en tro (og spesielt ift kombibehandlinger som vil bli aktuelt på sikt). Jeg tror FDA hungrer etter medisiner med nye angrepsmål.
- Tallene dette er godkjent på bakgrunn Orr/cr er 49/16 i Mzl og 43/3,4 i FL og mDOR er 11,1 for FL (ikke klart for MZL ennå, men 9,3 mnd for de som fikk PR). Dette er (ganske betydelig) dårligere tall enn Betalutin har fra Lymrit-utprøvingen og lover særdeles godt for Betalutins muligheter for AA.
- Oppregulering av CD-20 gir et ekstra vektig incentiv for å få B på markedet.
-
Denne medisinen tas daglig frem til progression of disease (eller andre grunner - bivirkninger) gjør at behandlingen avsluttes, noe som fører til vedvarende bivirkninger under hele behandlingsforløpet/så lenge de har respons. Betalutin har kun bivirkninger de første ukene da det er en engangsbehandling.
- Nok et produkt Betalutin kan kombineres med på sikt(?)
- Ikke til å komme bort fra at dette er en ny konkurrent på markedet, men husk på dette er indolente pasienter som får tilbakefall – og det er 4.linje den er godkjent for (Nano sikter seg inn på linja før)
- Oral administrering av denne behandlingen, noe som mange foretrekker… (men er altså daglig behandling)
Personlig gir dette meg en liten confidence-boost ift at Betalutin kommer til å nå markedet og også mer troa på at antall pasienter kan bli redusert ifbm C-møtet som er på trappene. Veien fram synes bredere og kortere etter denne nyheten og LOA`en synes høyere på meg etter dette.
Jeg ser heller ikke helt hvorfor markedet skal straffe Nano for denne godkjennelsen. Spesielt når man ser reaksjonen i MEIP sin aksjekurs (som også utvikler en PI3K-inhibitor og på mange måter er en mer direkte konkurrent), etter denne godkjennelsen. (opp 17,7 % i dag). Men Oslo Børs er jo noe for seg selv og short-aktørene kan nok fint greie å drukne tilløp til positivitet/oppgang på kursen om de føler det er noe de kan tjene på.
Oppsummert så gjør denne nyheten at jeg blir litt oppglødd og føler jeg har fått en bekreftelse på at det er riktig vurdert å tro på at Betalutin går hele veien og jeg har også fått en liten boost ift tidslinjer skal bli ok.