Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector Småprat 2018 (NANO)

Til nå har ikke byttehusene fått tak i alt for mange godbiter. Det blir ikke for mange å oversende via DarkPoolen på denne måten? Og bra er vel det?

Nå var det ekstremt mye uinteressant personkrangel her som folk mye heller burde tatt på pm.

12 Likes

Dette går fint :slight_smile: akkumuler og/eller slappav… Alt går fint… såså… rolig… det ordner seg til slutt… 17 og en halv måned igjen

Mange tror det kommer et lettelsesrally i kveld. Når mange mener det, er det vel også sjangse for at så skjer. Og oljeprisen utvikler seg positivt for øyeblikket.

At FED kommer med en slakkere rentebane? Det er forventet ja. Betyr lite for det fundamentale i NANO, men kan innebære at flere penger returnerer i form av litt ‘lettelse’ til børser globalt.
Det er mye frykt i markedet, og mange selskap med tullete prising nå. Mange spredte belåninger blir nok/har blitt presset for den del. Ville ikke vært uten NANO-aksjer tiltross for fall, jeg kan ikke styre på hva markedet gjør med kursen. Kun hvilken strategi en selv har i forhold til caset.
Skal en lete med lys, lupe og andre remedier etter hvordan ståa er i selskapet, er det greit å huske å se på de positive aspektene så vell som de negative. =]

1 Like

La merke til at den kjente karakteren på HO advarte mot å kjøpe tilbake solgte aksjer hvis man ville realisere tap i år. Bare sprøyt som vanlig. Helt unødvendig å vente til ut i 2019. Trader du gjennom året, må du kunne etablere både tap og gevinst når du måtte ønske det. Aldri hatt noen problemer med skatteetaten der.

Dagens DP

17:40:52 54,006 10 143 BATF
17:40:52 54,037 15 505
3 Likes

Du skal ikke se bort fra at den kjente karakteren på HO har litt rett. Jeg fikk slengt på 980’ ekstra på fjorårets inntekt etter å ha solgt og kjøpt tilbake de samme aksjene, vel og merke samme dag. Jeg rettet på selvangivelsen, men de opprettholdt sitt syn, så da måtte det to klager til. Måtte til slutt sette opp spesifikt alle kjøp og tilhørende salg, og fikk omsider gjennomslag for mitt syn, og sparte noen hundre tusen i skatt. Så her må man være på vakt hvis man skal realisere et tap og kjøpe tilbake de samme aksjene. Ha orden i regnskapene :slight_smile:

4 Likes

Det er jo forholdsvis greit mtp Nano da, man får jo full oversikt og regnskap fra Nordnet/Pareto osv på kjøp og salg, årsregnskap.
Jeg solgte Nano med tap i fjor, og kjøpte tilbake. Noe samme dag, noe dagen etter.
Fikk fullt fradrag.
I år har jeg solgt Nano med tap, flyttet pengene til en annen Aksjesparekonto og kjøpt Nano der, noen dager etter.
Får se hva selvangivelsen (selvmeldinga) sier når den kommer fra skatteetaten, men regner med fradrag for tapet.
Blir en pen sum mindre skatt å betale! :money_mouth_face: :moneybag: :money_mouth_face:
Så satser jeg på å måtte betale sinnsykt mye skatt i 2020, helst 7-sifret :grin::stuck_out_tongue_winking_eye:

Du vet du må stenge en ask konto for å realisere tap på den?

Synes nok det er litt merkelig det du skriver. At du selv skal sette opp spesifikt alle kjøp/salg? Det var vel før det?
Det er greit at du selv er ansvarlig, men de m.hus jeg kjenner til, setter jo opp utførlig oversikt på alle årlige transaksjoner. Denne oversikten er jo god som gull, og nå etter hvert, stemmer godt overens med den offentlige. Selv har jeg mest brukt Netfonds, og jeg har aldri opplevd noe liknende som du beretter om.

1 Like

Ja er klar over det.
Hadde 2 stk hos Nordnet, solgte alle aksjene på den ene, flyttet pengene til den andre, og sa opp den første.
Dette var i november, fikk hjelp av Nordnet, og den er kansellert og fjernet for flere uker siden :+1:

1 Like

Jepp, det var før, men tydeligvis også nå, når skatteetaten opererer med feil i sine handler, og ikke gjør noe med det når jeg påpeker det. Aksjene jeg solgte var kjøpt i løpet av et drøyt år, men skatteetaten hadde ført opp kjøpene sammen dag som jeg solgte dem (altså når jeg kjøpte dem tilbake). Fikk aldri noe forklaring på hvordan det ble sånn, selv om jeg ba om det.
Men dette skulle vel vært på en annen tråd. Sorry.

Gjelder dette Zero konto også?

Nei. Kun aksjesparekonto.

Så det betyr at man kan selge aksjene og kjøpe de igjen 5min etterpå uten å ta penger ut fra Zero?

Nei. Du må ta ut pengene fra kontoen. Men du trenger ikke stenge den.

Ok, så da selger man, overfører til vanlig vps konto og tilbake igjen, kjøper aksjene tilbake, alt på 10 min så er det ok?

Ja, det dummeste jeg har opprettet. Først må du selge hele portisen, så må meglerforetaket avvikle hele kontoen. En plutselig børsmelding så sitter man med ballene i skrustikka. I tillegg kan man feks ikke handle børsnoterte ltd selskaper.

LIV konto hos netfonds virker mye mere praktisk. Ser ikke noe fordel med ASK mot det.

Registrerer FED endret akkurat slik jeg hadde lest meg til var forventet i rentebane for neste år, og markedet har reagert meget negativt på det. Fra 3 forventede økninger til 2 forventede økninger neste år. Kan ikke forstå at markedet skal ha panikk over det. I grunn så jeg mistenker det kanskje ikke er så mye panikk, som fabrikert panikk, men i så stor skala? Beklager off-topic, men gjetter det påvirker Norge i morgen.