Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2019 (NANO)

@Jubel, når man utvikler medisiner, som man ikke helt vet om virker, hvorfor gi denne medisinen til en populasjon som har ekstremt gode alternativer? Hva om det ikke virker? Hva om det virker dårligere enn alternativet?

Det er det man ikke vet, og derfor må man bygge nye medisiner fra tredje linje og fremover. De som ikke har alternativer. Det er inn i andre og tredje linje Betalutin befinner seg nå. Fremst i linjen ligger true and testet Rituximab+chemo.

Men dette hadde du visst om du hadde lest det som er skrevet her i dag.

4 Likes

Hvorfor det? Er ikke belatunin tredjelinjebehandling som Glein mener skal gi like eller høyere betaling enn førstelinjebehandling? Har enda ikke sett stats på det. Jeg har ikke ment noe bastant om det, kun benyttet common sense. Interessant for NANO skulle man tro!

For meg er det helt uforståelig at tredjelinjebehandling skal ha høyere prising enn førstelinjebehandling. Common sense?

Cancer.Net – 19 Jun 13

When the First Treatment Does Not Work

Approved by the Cancer.Net Editorial Board, 01/2019
When you have cancer, your doctor will recommend a treatment plan that is most likely to have the greatest benefits and the fewest risks or side effects. A doctor who treats people with cancer is called an oncologist. The initial treatment is referred to as first-line treatment or first-line therapy. This treatment is usually what worked best in clinical trials for people with the same type and stage of cancer.

How well your treatment works often varies. Your first-line treatment may not work, may start but then stop working, or may cause serious side effects. Your doctor may then suggest a second-line treatment, also called second-line therapy. It is a different treatment that is likely to be effective. Depending on the type of cancer you have and the available drugs, you may be able to have third-line therapy or additional rounds of treatment after that.

2 Likes

Hva er det du maser om?

Kan du ikke bare forholde deg til det DNB sier da? Ca 10k dollar per DORmnd i US, halvparten av det i EU, ok?

1 Like

som @Hallakis ville forklart det :wink:

Tilstand: Matrester på tennene.

1L : Pusse tennene - billig
2L: Borre hullet som kom etter svikt i 1L - dyrt
3L: Trekke tannen pga dårlig resultat i 2L - kjempedyrt

Mener du det skulle være dyrere å pusse tennene enn å trekke de?

11 Likes

Det er det jeg forholder meg til Invivo. Glein nevnte 300.000. Da ble jeg optimist og ba om stats og forklaring hvorfor tredjelinjebehandling skulle ha høyere prising enn førstelinjebehandling. Ikke værre enn det. Enda ikke sett stats på dette. Det er absolutt interessant.

Aldri skjedd. 200k ble nevnt, og kildene backer opp det tallet. At du etter metervis med tekst ikke skjønner hvordan linjer fungerer kan jeg ikke hjelpe deg med.

Men for all del, @Jubel. NANO er bare tredje linje, og det gir bronseplass. Kanskje prisen av en brukt moped stemmer bedre.

3 Likes

[quote=“Glein, post:3818, topic:13767”]
alternativer.
Vel Glein du skrev faktisk 300.000.

Glein
2181
INSIDER
-36,3%(-0,8%)
6t
Takk Snøffelen. :ok_hand:

Jeg er av den oppfatning av at også Betalutin kan prise seg relativt likt som dere kom frem til i PCI-tråden: 200-300k per dosering.

Mye grunnet simplicity og qol,men også effekt, i en marginal orphandindikasjon uten godkjente alternativer.

Besparelsen i sykehusdøgn vil jo for seg selv være ganske formidabel.

Som i et sted mellom 2 og 300k. 299 om det hjelper.

Nemlig Jubel, det er logisk at man bruker det som funker best først.

1 Like

Når man utvikler medisiner, som man ikke helt vet om virker, hvorfor gi denne medisinen til en populasjon som har ekstremt gode alternativer? Hva om det ikke virker? Hva om det virker dårligere enn alternativet?

Det er det man ikke vet, og derfor må man bygge nye medisiner fra tredje linje og fremover. Det er ihvertfall den linja FDA har lagt seg på for FL, av det jeg vet, så ser de fleste nye komoponenter ut til å komme inn bakveien fra tredje linje.

Neineinei!

  1. Tanntråd
  2. Tannkost
  3. Fluorskyll

Pass på tannebissene folkens, god natt!

Klart 300k er 300.000😂

For det første er ikke uenig i hvordan tredjelinjebehandling kan bli førstelinjebehandling som tabellen viser. Det var slutningen din om at det er like godt betalt jeg ikke har sett forankret i facts eller stats.

Antar det er en fordel å gå for førstelinjebehandling in the first place? Hvis clinical trials gir deg mulighet!?

Glein Glein du ber meg om stats på prising når du in the first place sier at tredjelinjebehandling gir like godt betalt som førstelinjebehandling???
Det er jeg som har etterspurt fra deg denne infoen ettersom du mente det!

Skulle ønske du satt i styret når idiotene i NANO bestemte seg for å gå for tredje linje.

Takk for i dag @Jubel

Men før du tar heeelt kveld her. Kan ikke du finne en kilde på at førstelinje betaler seg bedre enn tredje? Common sense bør være forankret i data, eller er det for trivielt? Det er nemlig ikke et relevant parameter - det handler om behandling i forskjellige linjer og forskjellige indikasjoner.

Nei, jeg sier at linje ikke er et relevant parameter for pris. Det er du som sier at førstelinje betaler bedre.

Pris kommer av hvorvidt medisinen hjelper pasientene i nevnte linje eller indikasjon.

2 Likes

Jeg synes dine innspill om linje/prising kun viser at du ikke forstår verken denne sykdommen, hvordan prissetting fungerer og hvordan man går fram for å teste ut medisin i disse indikasjonene/linjene.

NHL FL regnes i dag som en uhelbredelig saktevoksende sykdom/tumor som alltid vil komme tilbake… Når man har en saktevoksende kreftsykdom som man har et godt behandlingsalternativ for med god respons, men som er “destined” til å komme tilbake, så trenger man alternative behandlingsformer og etter hvert får man flere “linjer”. Hver av disse linjene er å regne som en ny form av sykdommen. (Dette gjelder i mye mindre grad for kreftformer som er helbredbare/hurtigvoksende) Etterhvert som sykdommen skrider frem og man beveger seg nedover linjene, så er det her behovet for alternative behandlingsmetoder finnes. De fleste som får r-chop vil etter noe tid slutte å respondere på behandlingen man fikk i første (og forsåvidt også den man får i andre) linje og er avhengig av at det dukker opp nye medisiner som kan hjelpe dem i deres kamp mot kreften.
Da denne “nye” sykdommen når 3.linje er altså pasientantallet som kommer så langt mye mindre og disse blir da grunnlaget for å beregne prising om man ønsker å sikte seg inn på markedet her i NHL FL 3.linje. Fordi det er så få som finnes i denne linjen, så må medisinutviklerne “lokkes” med en god pris. Alternativet hvor det er lav pris i de lavere linjene, så vil ikke utvikling av nye medisiner lønne seg i denne linjen og disse pasientene vil ikke få noe alternativ som kan behandle sykdommen deres, så for meg er det “common sense” at man får betalt ut fra det behovet som finnes og at lavere pasienttall tilsier høyere prising for at medisinutviklere skal ha nok incentiv til å utvikle medisiner for denne begrensede pasientgruppen. (på lik linje som for de som lider av inoperable extrahepatic Cholangiocarcinoma)

For å gjenta poenget jeg hadde tidligere på tråden:
Tror uansett at utsiktene for respons, overlevelse, livskvalitet og nytte målt opp mot de aktuelle godkjente behandlinger som allerede finnes i de ulike linjene/indikasjonene bidrar mye på å bestemme prissettingen. Og i 3.linje NHL finnes per i dag ennå ikke noen medisiner med Ordinary Approval (kun 2 med AA)

og med tanke på din form for “common sense”:

Når man først er inne på en slik tankegang, burde man også kunne argumentere for at en medisin som kan brukes på andre indikasjoner ikke bør prissettes kun ut fra pasienttallet i den “orphan-drug indikasjonen” de velger å teste den ut i først – så hva tenker du om Fimachem da…?

Hvordan det fungerer ift uttesting av nye medisiner i disse kreftformene har du nå uansett fått god forklaring på/innføring i av Glein m/flere ser jeg nå, så det avstår jg fra å utdype noe mer rundt…

Common sense, som du er så opptatt av, tilsier at et produkt som ikke lenger er patentbeskyttet, brukes i flere indikasjoner og det finnes generika-alternativer til ikke vil kunne forsvare høy prising lenger, så tenker det ikke har noe for seg å sammenligne prissettingen i første og andre linje uansett. Det som KUNNE hatt noe for seg er å finne ut prisen på copanlisib-behandlingsregimet…

(Men jeg forstår jo forsåvidt at du ønsker å “hevne” deg på Glein ved å henge deg opp i ting og ikke godta forklaringer akkurat på samme måte som han fremstår på dine favoritt-tråder)

17 Likes

Nr 3 på listen din er vel et veldig omdiskutert tema etter tannpuss, da flere gode tannkremer inneholder mere fluor en munnskyllemiddlene :thinking: Så tanntråd og puss minimum morgen å kveld, fluorskyll i løpet av dagen å etter måltider :joy: Of topic, men måtte bare :rofl:

Nano utvikler en et biologisk legemiddel med relativt snever indikasjon. Det kommer ikke til å bli like billig som cytostatika og rituximab som begge har gått av patent i første linje.

Luthatera som er en RIT orphan drug mot metastasert GEP-NET selges for omkring 50 k $. Den har alle de samme bekvemligheter med use som betalutin, øker pfs fra 9 til 28 mnd, med QOL improvement.

Kanskje en pekepinn for betalutin ? 40-80k?

5 Likes

Da blir jeg isåfall uhorvelig skuffet! :slight_smile:

Er dette prising i US? Kan behandling gjøres flere ganger?

Nvm, man skal ha 4 doser, så 200 k :blush:

Kanskje kan bli en god benchmark for nano når de skal forhandle pris faktisk

9 Likes

Konspirasjonsteorier til side.
Oppklarende. Takk for det. Mye som skrives som er langt fra oppklarende. Jeg følger NANO og vurderer inngang. Derfor veldig interessert når prising blir brakt på banen av Glein. Ba om svar og noe som kunne underbygge prisingen 200-300k og fikk ikke svar, kun kverulering. Heia NANO, heia internasjonal kreftforskning og spesielt heia Oslo Cancer Cluster!

Ps tenker det samme om fimachem🚀

2 Likes