Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2019 (NANO)

Helt enig Phsykes88.
Hadde vært særs vellykket:)

Ja, jeg blir ikke sur om min Nano-bingo-såkorn-investering blir en voksen utbyttemaskin :smiley:

Mulig du mente dette som en spøk @kanon , men det kan faktisk være at du ikke er helt way off med tanke på registrering på Nasdaq. For ta følgende i betraktning:

• Bravo fikk i sin tid notert Tigenix på Nasdaq Global Select.
  • Et av opptakskriteriene for å bli tatt opp på Nasdaq Global Select er egenkapital på $55.000.000 (ca 490 mnok). Dette er et krav NANO før emi ikke innfridde (ref Q3 rapport), men som de nå innfrir som følge av kapitalinnhenting.
  • Øvrige krav mener jeg etter et kjapt overblikk innfris (http://venturelawcorp.com/listing-requirements-nasdaq/).
  • NANO har vært tydelige på at Amerika vil være hovedmarkedet.
  • NANO har kommunisert at de ønsker større, tunge og langsiktige eiere, og har vel gjennomført en rekke investormøter i USA med dette som formål. Notering på Nasdaq vil nok gjøre dette enklere.
  • Om NANO skal noteres i USA, mener jeg timingen er god med tanke på at Betalutin skal kommersialiseres der om relativt kort tid (i Biotec-sammenheng).
  • Dette kan forklare hvorfor NANO overraskende velger å kjøre EMI på en kurs som omtrent er ATL siste 2,5 år selv om kapitalbehovet langt fra er prekært, og når de egentlig kunne ventet 2-3 kvartal i påvente av høyere kurs.
  • Dette kan forklare hvorfor det fortsatt står på hjemmesiden at Q4/årsrapport skal holdes i San Diego.

Under for øvrig noen av kravene til notering enkelt oppsummert (https://www.investopedia.com/ask/answers/nasdaq-listing-requirements/)

_Standard No. 4: Assets with Equity _

Companies can eliminate the cash flow and revenue requirements, and decrease its marketing capitalization requirements to $160 million if their total assets total at least $80 million and their stockholders’ equity is at least $55 million.

Dette er selvsagt likevel bare spekulasjoner, men det kan være en mulig årsak til emisjon det er verdt å diskutere, og som jeg ikke tenkte et sekund på før det ble nevnt av @kanon.
Mine evner når dessverre ikke opp til ankelen til en del skribenter her inne, så jeg håper vi kan få noen gode synspunkter om hvorvidt dette kan være et sannsynlig scenario eller ikke.

Kjør debatt! :slight_smile:

32 Likes

Fint innlegg!

Skal ikke være påståelig rundt dette, men kvartalspresentasjon i San Diego er ekstremt spesielt, eller?

2 Likes

“Takk for at du deler verdifull informasjon slik at forumet får mer innhold til glede for oss alle:)
Har forresten en hypotese om at du aldri verden har sittet fra 22kr og noe særlig oppover:D”

@Phsykes88, tja si ikke det. Jeg satt i Nano fra 22 til ca 125. Solgte på ca 90. Hoppet deretter over til pcib på ca 7-15 NOK og ble med opp til 60. Om du tror meg eller ikke driter jeg en lang i :joy: Jeg kan jo trøste deg med at jeg har tapt myyyye i pcib siden emisjonen, men har beholdt det meste, da jeg ikke er idiot.

Håper alt det beste for Nano og lukter absolutt på en inngang i nærmeste framtid :grin::grin::grin:

2 Likes

Er kvartalspresentasjon i San Diego bekreftet av IR eller kun basert på nettsiden?

Vet ikke.

Vil en listing på Nasdaq være i overenstemmelse med det børsmeldingen kommuniserer at pengene skal brukes til?

Kommer en slik registrering inn under “general corporate purposes”?

Spiller ingen rolle så lenge kapital krav for Nasdaq er oppfylt. Vil jo bli egen IPO på Nasdaq om og når den tid kommer

Edit. Eller de kan selge ADS’er. Da trengs det sånn sett ikke noe IPO.

Ok. Vet ingenting om listebytting, bare at det har blitt omtalt som svært kostbart.

Tenkte det var unødvendig å spekulere om en registrering på nasdaq hvis hensikten med emisjonen eksplisitt var “Manufacturing development activities” og “clinical and commercial activities”. Men general corporate purposes er vel vidt nok definert til at det kan bety hva som helst.

Der svarte du delvis på det jeg lurte på, hva koster notering på Nasse?

Selv tviler jeg sterkt på at Nano bruker penger og ressurser på det nå.

I Utgangspunktet enig med deg, men Bravo er nok ikke særlig imponert over OSE og dens investorer. Ref kommentarer om større eiere inn. Mulig de har sett seg lei av hele OSE… Cant say I blame him. Men blir nok kostbart, men kanskje mindre kostbart enn å la være… Tygg på den.

God helg!

Hvis du ser etter notering av kostnadsforskjeller mellom NYSE og NASDAQ, finner du mye forskjellig informasjon. Du kan selv finne deg selv forvirret. For å forenkle, kommer det ned til hvor mange aksjer et selskap noterer. I dette eksemplet, la oss anta at et selskap noterer 75 millioner aksjer. På NYSE vil dette koste $ 300 000 pluss en årlig noteringsavgift på $ 69, 750. Det er litt mer komplisert på NASDAQ fordi det er tre delmarkeder: Global Select Market, Global Market og Capital Market. Ved notering av 75 millioner aksjer på Global Select Market eller Global Market, er noteringsavgiften $ 225 000 pluss en $ 68 500 års noteringsavgift. Ved notering av 75 millioner aksjer på kapitalmarkedet, er noteringsavgiften bare $ 80 000 pluss en $ 27 500 årlig noteringsavgift.
Prestige og pris er de to største faktorene for et selskap når de bestemmer seg mellom NYSE og NASDAQ, men det er også noen andre faktorer å vurdere.

Vet ikke hvor kvalitativ denne kilden er, men var ganske spesifikk på kostnader.

2 Likes

Hvis det kommer dual listing, så kommer det nok samtidig med BTD. Fin fin reklame å liste et biotek selskap på Nasdaq med🙃

Hvordan vil listing på Nasdaq være ift listing på Oslo Børs? De vil kunne være listet begge steder samtidig antar jeg?

Det som kanskje er mer interessant er hvordan det kan slå ut for de andre biotekselskapene på Oslo børs, om NANO forsvinner derfra, eller i kanskje får en helt annen prissetting?

Ved Dual listing så vil nano fremdeles være på oslo børs

1 Like

Teori:

HC ville ikke bli med på en høyere emisjonskurs. Hvorfor ble ikke det gjort emi i November ?

Jeg tror våre egne store aksjonærer har hatt et ord med i spillet.

1 Like

H.C står vel «bare» for 12 av 222 mill i emisjonen? Tenker at man fint kunne fått inn de 12mill’ene fra noen andre?

Men emisjonen lukter egentlig noe mer enn bare «hey, børsen kan bli ruskete fremover, la oss hente penger nå»

Men vet ikke om den lukter positivt eller negativt

2 Likes

Finner ingen trøst i andres «ulykke»
Men generelt interessert i at ting inneholder en av to ting - substans, eller humor😁

1 Like

Jeg har nå sittet i NANO i mer enn 3 år. Jeg kjøpte en god porsjon aksjer på omkring 13 kroner og har muligens ikke mye å klage over. Likevel må jeg si meg dypt skuffet over kursutviklingen i selskapet. Hvem trodde at kursen surret rundt kroner 45.- januar 2019. Bare få kroner over IPO 2015. Jeg mener selvfølgelig at utviklingen i selskapet de siste 3 årene burde kunne forsvare en kurs med 3 siffer.

Man blir jo brukbart oppgitt over den algoritmehandelen og påfølgende kursmanipulering som åpenlyst får forgå, med velsignelse fra Oslo Børs og finanstilsynet. Shortgribbene kjørte fint kursen ned fra høyt 80 tall til lavt 50 tall, noe som resulterte i at NANO satte en emisjon på kroner 45.- Latterlig er vel den beste beskrivelsen her.

Man får jo en uggen følelse av at noen hele veien vet mer enn andre, ikke bare mer men mye mer? Hvorfor Bravo “måtte” sette en emisjon på lave 45.- gjenstår å se. Kursen kunne jo fint ha blitt kjørt opp en liten 10 kroner før de satte den emisjonen? Hvorfor den ikke ble det kan man jo lure på.

Håper i alle fall at gribbene har fått den uttellingen de var ute etter og forlater selskapet for evig og alltid. Skal kursen nå de høyder som mange har sett for seg ligger jo det an til en bratt signingskurve fremover. Selvfølgelig avhengig om selskapet lykkes, men det gjør de jo…. :thinking:

10 Likes