Beklager på forhånd om dette er et dumt spørsmål (jeg er litt treg i topplokket, skal ikke nekte for det… ) , men :
Hva er grunnen til at de krever at pasientene til 2b studien er “refractory”, hvorfor holder det ikke med “relapsed” ? “Patients must be refractory to any previous regimen containing rituximab/anti-CD20 agent…” sier de på clinicaltrials siden
Fra ash 2018 posteren skrev de dette:
FL with 2 or more prior therapies (n=37) : ORR 70%, CR 32%
FL with 2 or more prior therapies AND RTX refractory (n=21) : ORR 62%, CR 19%
Ut ifra dette kan en selv regne ut at FL pasienter med 2 eller flere behandlinger som ikke var “refractory” til RTX, hadde følgende data, ved å trekke fra dataen til de 21 pasientene, fra gruppen på 37 :
FL with 2 or more prior therapies but NOT RTX refractory (n=16) : ORR 80%, CR 49%
utregning: ORR ( 80%*16 + 62%*21 ) / 37 = 70%
utregning: CR ( 49%*16 + 19%*21 ) / 37 = 32%
Høres litt rart ut å nekte en slik gruppe å delta i studien, når en har indikasjoner på slike ekstremt gode tall, 50% CR, for FL pasienter med 2 eller flere tidligere behandlinger som ikke er RTX refractory. Mulig jeg misforstår noe, det ville ikke vært første gang i så fall, takker for eventuelle oppklaringer av mine misforståelser og tar forbehold om feil, sikkert en del av dem