Er det fundamentalt berettiget at Nordic Nanovector handles til så lave nivåer? Jeg har forsøkt samle noen av mine tanker for de som er interessert. Dette er bare hvordan jeg begrunner min investering.
Hvis Betalutin kommer til markedet i slutten av neste år vil den være den medisin med best effekt innenfor 3FL. Behandlingsalternativ i 3FL er ikke mange, og det er enda skrellere hva gjelder de rituximab-refraktære. Jeg tror Nano (gitt at Paradigmet forløper etter tidsplan) kommer minst 1 år tidligere til markedet enn ME-401 og minst 2 år før REGN1979. Denne tiden blir viktig for å etablere Betalutin i klinikken.
Når det er sagt så er Follikulært lymfom en sykdom med hyppige tilbakefall, og det er plass til flere medikament innenfor samme indikasjonsområde. Så mitt hoved case er at det blir enn viss konkurranse om markedsandeler, men at de medikamentene i stor grad kan sameksistere.
Bivirkningsprofilen for Betalutin ser bra ut, også ved sammenligning mot disse konkurrenter. Bivirkningsprofilen har ofte stor innvirkning på valg av behandling, da legene må ta hensyn til pasientens allmenntilstand. Allmenn tilstanden blant 3FL pasientene er ofte ikke så god. Enkelheten ved at det hele er løst ved en injeksjon er også en bra edge mot ev. konkurranse.
I tillegg har vi indikasjon fra musestudier om at Betalutinbehandling øker uttrykket av CD20, og muligvis gjenåpner for rituximab-regimer hvilket kan ha stor strategisk betydning i en pasients behandlingplan. Vi har et pågående Archer-studie som man utfra musestudier med god grund kan ha gode forhåpninger til innenfor 2FL. Det er innvilget fast-track og PIM, og det finnes rimelig gode sjanser for BTD. Andre lutetium-baserte medisiner gjør det bra for tiden (luthatera) liksom xofigo har åpnet øynene for klinikere om mulighetene som ligger i targetert-radiofarmaka. Infrastruktur omkring radiofarmaka og klinisk vane og erfaring bygges as we speak når luthatera går sin seiersgang.
Jeg synes det er utrolig rart at aksjen handles ned på disse nivåene nå. Det virker nesten som om markedet priser inn en eller annen usikkerhet:
Større forsinkelser i paradigmet?
Risken finnes, men markedet kanskje overdriver den. Selv har jeg ikke kunnet finne indikasjoner på at det finner sted, og selskapet selv er fornøyd med takten fram til nå. Det er ansatt flere scientific liasons for å smidiggjøre arbeidsgangen/innrullering på sykehusene. Bravo sa sist kvartalsrapport at de hadde fokus på å bli excellent at execution. I øvrigt fremstår ledelsen i Nano stødige og er erfarene i hva de gjør.
Finansiell risiko? risiko for emisjon?
Etter denne ukes emisjon virker synes jeg det er rimlig å anta at kassa strekker seg til paradigmet og archer er klart, og salget kan begynne.
Konkurransesituasjon?
Som nevnt over. Det finnes uværsskyer, men jeg tror Nano har et klart window of opportunity som best innenfor indikasjonen på effekt. Hvis Betalutin på senere tidspunkt skulle bli forbigått hva gjelder effekt, har Betalutin andre konkurransefordeler som nevnt over, og jeg tar som utgangspunkt at det er plass til flere medisiner innenfor indikasjonsområdet.
Negative effekt- og bivirkningsoverraskelser?
En liten risk finnes, det er mulig markedet overdriver denne. Jeg mener at Nano har behandlet tilstrekkelig mange pasienter til at jeg kan føle meg trygg på at behandlingen vil ha en best effekt innenfor indikasjonen ved marknadsadgang. Risken for nye uforutsette bivirkninger anser jeg være lav, da de typiske bivirkninger innenfor denne typen legemidler er benmargssuspresjon. Denne er målt og plottet for mange pasienter og utfallsrommet for negative overraskelser kjennes ganske lite.
Marknadspenetrasjon?
Denne risko finnes, men jeg tror markedet overdriver den.
Denne innebærer risikoen for at Betalutin lider samme skjebne som Brexxar og Zevalin, dvs. viser god effekt og (ok) bivirkningsprofil, men blir ikke brukt av klinikerne. For det første virker det som at Betalutin har en noe bedre effekt og en bedre bivirkningsprofil en disse medisiner. Derutover har som nevnt over muligvis andre medisiner nå ‘banet vei’ i form av infrastuktur og antent klinikernes interesse for RIT. I øvrig har jeg personlig stor tiltro til Marco, som til kapitalmarkedsdagen tydelig informerte om at denne risiko var de bevisst om, og jobbet hardt med å motvirke dem. Han hadde allerede på det tidspunktet tatt ulike steg for å kartlegge problemet og løsninger på problemet i USA.
Jeg tror markedet overdriver riskene i Nano. Om et drøyt års tid skal Nano etter planen registreres som medisin innenfor indikasjonen. Sannsynligvis da som den medisinen med sterkest virkningsprofil innenfor indikasjonen, et klart window of opportunity for å penetrere markedet, samt en god bivirkningsprofil og enkelt behandlingsprinsipp.
Overser jeg/undervurderer jeg noen risker i min argumentasjon? Kom gjerne med innspill.