Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2019 (NANO)

Er det ikke mer enn 3 mnd behandlingstid?

FDA will respond to Breakthrough Therapy designation requests within sixty days of receipt of the request.

https://www.fda.gov/patients/fast-track-breakthrough-therapy-accelerated-approval-priority-review/breakthrough-therapy

2 Likes

Nå skal jeg overhodet ikke komme med noen teknisk analyse her, men bare lufte mine tanker om utviklingen de siste par ukene.

Det er på det rene at volumet som handles er formidabelt sammenlignet med gjennomsnittet de siste 7-8 mnd f.eks. Samtidig er det en eksplosjon i antall transaksjoner, dvs. robothandel som åpenbart bidrar sterkt til å holde kursen på et lavt nivå.

Ren logikk tilsier da at det finnes profesjonelle aktører som har interesse av å holde kursen så lav som mulig. Hvorfor? Selvsagt for å handle aksjer til en lavest mulig pris, slik alle ønsker.

Så kan man bare spekulere i hvorfor dette har tatt av den siste tiden, men det mest logiske svaret må være at noen som har mye mer penger enn oss småsparere er interessert i å akkumulere Nano-aksjer nå. Så selv om utviklingen ikke er som ønsket, så ser jeg både på volumøkningen og den tydelige økningen i robothandel som et tegn på at interessen for selskapet har økt formidabelt de siste ukene. Det er BRA! :slight_smile:

Det vises i alle fall ikke på aksjonærlistene. Dersom noen ønsker å holde prisen nede over tid så er det jo logisk å anta at man da også akkumulerer, i alle fall noe?

1 Like

Takk for svar alle!

1 Like

For engang å komme med et «godt» bud på 150 kr så «alle» blir glade?
En krone ned er over 50 mill spart for alle aksjene. Hvor mye sparer man på å holde kursen på 30 kontra 130 da?

Dette er et mye brukt halmstrå i svært mange aksjer med misfornøyde småaksjonærer. At det forekommer, er uten tvil. Men det er ytterst sjelden at forsøkene å holde kursen nede for å handle billig viser seg i aksjonærlistene.

3 Likes

Tja. Vet ikke helt hvor stor tro jeg har på at BP trykker Nano-kursen ned i påvente av at dataene blir modne nok til å slå til. Husk at hele Biosektoren har vært tragisk over tid nå, dette gjelder ikke bare Nano.

2 Likes

En kombo kanskje, med dårlig sektor og nedpressing.

Personlig tror jeg det er noe i det, da det er såpass mye penger å spare for bp.

Tull og tøys. Problemet er manglende interesse for biotek i Norge.

2 Likes

Javel, da beklager jeg mine meninger.
Jeg visste ikke det fantes en fasit alle må mene.

1 Like

Nedpressing / kurskontroll bør ikke bare avfeies med bare tull og tøys.

Utlånte aksjer brukes av aktører og selges frem og tilbake for å trenere kursen.

For en evt oppkjøper er det store summer som kan spares på denne måten over tid, og man kan snappe opp billige aksjer i fra frustrerte aksjonærer som kaster kortene mens man holder dette i gang.

Slike strategier kan brukes i lang lang tid. Og tro ikke at de samme aktørene ikke også bruker diverse aksjefora også, for å bygge opp frustrasjonen enda mer.

3 Likes

Igjen, dette hadde jo vist seg på aksjonærlisten. Det er ikke tilfellet

1 Like

Må det det? Hva om man bruker ulike konti / meglerhus? Sier ikke at jeg tror på denne teorien men dersom noen akkumulerer så finnes det måter å gjøre det usett på.

Hvorfor mener du at dette nødvendigvis hadde vist seg i aksjonærlisten? Eierskap kan ligge gjemt fordelt på flere klientkontoer som ikke en gang er inne på topp 50 listen.

Mye kromspring kan gjøres i årevis før et evt oppkjøp. Om en eller flere aktører f.eks har sett seg ut NANO som et evt oppkjøp frem i tid, så har de vel lagt seg merke til oppgangen NANO hadde 2016, og sett hvor kraftig kursen kan gå, og av den grunn sett seg nødt til å hyre noen aktører til å trenere kursen.

Er ikke nødvendigvis akkurat slik jeg beskriver, eller at det nødvendigvis skjer med NANO, men det er tilsynelatende mye som minner om at noen holder en klam hånd rundt kursutviklingen.

Hvem f.eks ville kunne ha utbytte av lavest mulig kurs i forhold til at NANO må gjennomføre en emisjon? Kanskje en mulig samarbeidspartner?

3 Likes

Ikke det at jeg er så veldig opptatt av teknisk analyse i og med at jeg sitter langsiktig og heller akkumulerer. Men dette er kanskje det en vil kalle tetting av gapet fra oppgangen forleden.

For all del, det er teoretisk fullt mulig, men tviler på at det er virkeligheten i Nano. Ser for store likheter i resten av sektoren til at jeg kan tro det.

1 Like

Ja at sektoren ligger nede, det hjelper da bare enda mer.

Jeg er ikke ute etter å krangle med deg eller noen, men at slike ting faktisk kan pågå, bør ikke bare avfeies, som bare tull og tøys. Og i mitt virke har jeg heldigvis fått sett mange andre bransjer i fra innsiden.

2 Likes

Er det utenkelig at et stort Helse fond grunner på og vil bli storaksjon?

Vil det i så fall være mulig for de i dagens marked å kunne kjøpe f. Eks 5 mill aksjer over tid UTEN å påvirke kursen?

Men i et slikt tenkt scenario, aktøren kan ikke holde på for lenge før han slår til. Dess nærmere målstreken, dess større risiko for at en konkurrent utnytter situasjonen og kupper selskapet.

1 Like