Måten Bravo uttrykker seg på kvartalsrapportering og i Radium-podcast så er det åpenbart for meg at de hele tiden diskuterer “worst case” - scenario.
Siterer Bravo om rekrutteringshastigheten:
We’ve seen the recruitment rate accelerate in the last 6 months. But we think that the current rate of enrollment that increase will not be sufficient to keep our milestone
If we increase it even further, fine, hopefully, we can bring some good news. But today, I think that the safe thing to communicate to the market is that we will keep the recruitment rate as it is today, which will take us to finalize the recruitment in the second half of 2020.
Jeg tolker Bravo at de guider 2H 2020 for å ikke skuffe markedet. Det er ikke mulig å måle en øyeblikkelig rekrutteringshastighet når det er så få pasienter som skal rekrutteres, de må måle over en lenger periode, si f.eks 6 mnd.
Når de da måler rekrutteringshastigheten mellom mars og august (69 sites i mai, 12 rekrutterte ikke vs 81 i august, 4 rekrutterte ikke enda) så snakker vi om en økning i rekrutterende sites fra 57 i mai til 83 nå snart. Det er en dramatisk økning på 45%
tl;dr: Basert på rekrutteringshastigheten mellom mars og august så vil det kunne foreligge en forsinkelse. Men rekrutteringshastigheten fra september til desember kan vi anta er høyere da det er svært mange flere aktive sentre.
JA, det begynner å bli knapt med tid, det har tatt lang tid å åpne sites, men så lenge de fortsetter å åpne sites for rekruttering vil tilgangen på potensielle pasienter øke.
Mitt veddemål: Rekrutteringshastigheten vil gå opp mot slutten, og jeg tror vi kan få en positiv overraskelse i slutten av 1H 2020 med melding om siste pasient dosert.
I mellomtiden knytter man seg fast til masta og lukker øynene.