Jeg har den siste tiden lest gjennom publikasjoner fra flere banker og deres framtidsutsikter. Det er variasjoner på mange områder, men felles for de alle er at de ser en fare for økonomisk nedtur i 2021. Selv om handelskrig, brexit og alla andre kjente problemer skulle løse seg så kommer denne nedturen. Om den kommer og hva omfanget blir er ikke godt å si i dag. Min største bekymring når jeg gikk inn i IPO i 2014 var nettopp børskrakk og finansiell uro frem mot lansering. Med dette bakteppe så kan det være at fornuftig av selskapet å hente inn penger i disse tider.
En ny styreleder vil nok ønske å fokusere på utvikling av selskapet og slippe stadig påminnelse og spørsmål om pengebeholdningen. Nå har man sikret seg penger til å gjennomføre paradigme med god margin. Vil også overraske meg om man ikke vil bruke pengene på å synligjør ytterlige verdier i selskapet. Både vi og alle andre vet at det skal hentes inn mye penger til biotek i Norge i nær framtid. Ikke sikkert det hadde vært så mye igjen til NANO når tiden meldte seg.
Rykter om opp skalering hos IFE, samt stadig utlysing av nye stillinger tyder på at det går fremover. Det bygges en selvstendig organisasjon som kan stå på egne ben og det skal vi som aksjonærer være svært glade for.
Så er det engang slik at selv om jeg allerede våren 2018 kommuniserte både her og andre plasser at emisjon kom rundt ASH, og senest 1Q19, så er også jeg litt skuffet over nivået den ble satt på. Men det viktigste er at det nå er ingen tvil om at vi kommer i mål med paradigme. Eneste jeg synes er uheldig med emisjonen er at aksjene gjøres tilgjengelig for kjøpere kort tid etter emisjonen er satt. Dette medfører at de som har bidratt i emisjonen kan umiddelbart gå hardt short. Med dette så mener jeg at man kan gå short med alle aksjene man har fått tildelt i emisjon, samt låne ytterlige aksjer i markedet for å gå short. De som stiller kapital tilgjengelig i emisjoner vil ofte ha avkastning på pengene sine. Noen fond/investorer spesialiserer seg på å delta i emisjoner for så å gå short. Selskapet har fått kapitalen de trengte og etterpå vil investoren ha sin del av kaken. Så lenge det ikke er en svært stor aktør som vil inn så vil de lykkes i alle tilfellene. Dette på bekostning av stopploss raid, belånte posisjoner og svake hender. Vi må huske på at det er ikke all som er langsiktige.
Nå er det to handelsdager siden emisjon og kursen er i sterkt nedadgående trend. Litt tidlig å trekke konklusjoner, men på bakgrunn av dette tolker jeg det slik at ingen stor langsiktig investor som er på vei inn. Nå skal det sies at det fremdeles er mulig og at disse ligger stadig lavere og fisker aksjer for å øke sin innflytelse i selskapet.