De har ikke ønsket å oppgi mdor for 3FL refractory - som skal undersøkes videre i paradigme studien, kun pakken med alle grupper og sykdommer, inklusiv MZL i (som drar mdor opp veldig)
Men heldigvis for deg, så ga de nok informasjon i ASH-2018 posteren til å at en kan komme med kvalifiserte gjetninger, men kan ikke være helt sikker inntil de går ut med fasit selv
Det er 4 CR og 9 PR pasienter i 3FL refractory gruppen (etter tabell 5)
Fra figur 2 ser du at 11 av de 21 FL PR pasientene har fått tilbakefall allerede ved 6 måneder. mens alle FL CR pasienter er 9 måneder+
Så rent matematisk blir spørsmålet, hvor stor andel av disse 11 FL PR pasientene med 6 måneders respons , tilhører 3FL refractory gruppen.
Dersom det var helt tilfeldig og jevnt fordelt hvem PR som tilhører hvem FL gruppe ville antall vært (9/21)*11 = 4.7
Men ettersom vi vet fra andre studier at dette er den gruppen med lavest mdor er det grunn til å mistenke at de er “overrepresentert” i gruppen med lavest mdor, at deres andel er minst 7 av de 11 isteden for 4.7/11 synes relativt sannsynlig (min vurdering ikke fasit)
Dersom det eventuelt er tilfellet, med 7 av 13 med tilbakefall på 6 måneder, blir mdor 6 måneder selvsagt
Men, dette er selvsagt vill spekulasjon, mulig andre gjør seg andre tanker, men uansett, dette er et lite antall pasienter (13) så selv om jeg potensielt har rett i min spekulasjon, betyr ikke det at det er det en ender på i paradigme
DISCLAIMER: dette er vill spekulasjon basert på mangelfull informasjon og kunnskap, og ikke finansielle råd, tar ikke noe ansvar for eventuelle handlinger gjort basert på denne informasjonen eller eventuell feil i denne informasjonen. For finansielle råd kontakt en finansiell rådgiver og/eller gjør egne undersøkelser/vurderinger. (gjerne kjøp indeksfond også så du ikke lurer deg selv ved å overvurdere egne evner til å slå markedet, hehe
EDIT 22.10.2019: Innser at jeg regnet feil, rart at ingen korrigerte det, men mitt oppdaterte syn er at mdor for undergruppen 3FL refractory pasienter, mest sannsynlig ender på 3 mnd, med mulighet for 6 mnd . (isteden for 6/9 som jeg skrev).