Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2019 (NANO)

Måtte svare “vet ikke” på det siste, fordi jeg ikke aner hva ellers som kan skje for å ødelegge den mellom nå og da.

2 Likes

Dette er noe av det nærmeste jeg har hørt av en forklaring av hvordan en sånn bookbuilding faktisk foregår, veldig esoterisk for de fleste.

1 Like

SBanken har fra i dag kuttet belåningsgraden på Nano fra 50 til 40 prosent. Ikke dramatisk, men tungt belånte aksjonærer har vel blitt tvunget til å selge en god del aksjer i dag. Det er vel såpass mange småaksjonærer som bruker S-banken, særlig fordi de har gitt mer kreditt på denne aksjen enn for eksempel Nordnet.

Som en vill spekulasjon tror jeg kursen falt ekstra 10-15 øre som følge av dette i dag.

Ja, jeg kan forstå at det er stor forskjell på hvordan det foregår og hvordan man tror / håper det foregår.

Ingen mystikk eller sleipe åler her, kun prisen på risikovillig kapital kombinert med selskapsinfo som setter kursen.

PGS slipper unna med 3 - 4 % discount, NANO slapp unna med 10 % i februar men selvfølgelig mer denne gangen da dette var andre emisjon i år.

AGS måtte gi 66 % rabatt for to uker siden, ikke stor risikovillighet der i gården altså!

3 Likes

@sjerkyll @skjerm

Både Fast-track, BTD og AA kan oppheves av FDA dersom betingelsene for tildelingen ikke lenger er til stede, i hvert fall i teorien.

Neppe veldig sannsynlig at fast-track oppheves for Nano men…

Helt ærlig anser jeg faktisk 22 som en premium, når man tar i betraktning antall aksjer som trykkes opp. Men det er jo en premium mot å få lov til å kjøpe en helt shitload av aksjer til en prising som er særdeles gunstig sett opp i mot peers.

Ja, men ikke på grunn av Bayer sitt produkt…

Nei, altså jeg uttaler meg teoretisk ut fra reglene til FDA. Jeg ser ikke Copanlisib som noen fare i den sammenheng.

Det burde ikke være tillatt med belåning i binære aksjer.

4 Likes

Er ikke alt binære aksjer.

Enten får man solgt varene en produserer eller ikke.

Tja, til syvende og sist er vel alt binært.

Men i denne sammenhengen tenker jeg på selskaper som så langt ikke har tjent et øre, og hvor alt avhenger av forskningsresultater/teknologi som ikke er utprøvd/en vare de ennå ikke har tatt til markedet . Eks. biotek, Polight, WR Entertainment, Funcom før CE etc.

2 Likes

Bare noen små kommentarer.
Det ble vel aldri sagt i klartekst at tegnerne de første 25 minuttene var villige til å betale 22,- kroner, det kan godt ha ligget store ordre der med limit 18-20 kroner. Det var vel også noen større investorer som hadde blitt gjort til insidere i transaksjonen og forhåndstegnet (eller i hvert fall fått forberedt seg) på å legge inn ordre så derfor går starten fort. Meglerhusene bør da jobbe videre for å få inn flere tegnere slik at de får:
A) presset prisen høyere opp
B) får økt spredningen på investorer og
C) økt kvaliteten på investorer (dvs unngå for mange flippere/spekulanter) og også få kontaktet flest mulig av eksisterende aksjonærer som er i den størrelsen at de kan tegne 1 mill eller mer.

Finnes det fortsatt noen drømmere blant oss som tror ASH kan by på positive overraskelser?

1 Like

Positive overraskelser? Ja, definitivt. Om de har noe å si for aksjekursen? Ikke nødvendigvis med det første.

Selv om selskapet fokuserer pengebruken mot PARADIGME så er det fremdeles mye preklinisk arbeid, og akkurat som i 2018 vil jeg anta at det kommer noen drypp fra dette arbeidet. Har også troa på DLBCL-data, men jeg er “nøytralt optimisktisk” med tanke på data her. Synes lissom ikke de har hausset opp DLBCL like mye som PARADIGME og Archer.

Om Nano sitter på noen form for informasjon som kunne gitt et boost/løft i kursen på denne siden av året så hadde de ikke kjørt emisjon når de gjorde. De trenger penger, men ikke så raskt at de ikke kunne vente til etter nyttår om det lå noe i lupen.

2 Likes

Jeg tror heller ikke på noe veldig krutt som kan sannsynliggjøre ash i år.
Det måtte jo være DLBCL, men Bravo har nok brukt litt vel mye energi på å tydeliggjøre at det er i kombo han har tro for denne indikasjonen.
Det gir vel grunn til å anta at som single er det nok ikke håp om noe voldsomt.

Men vi kan bli overrasket, og det er vi vel åpen for :rofl:

Tror Bravo og styret har gitt opp å gamble på dette med gode nyheter.

Det vi lærte av R&D-dagen er at kursen får ikke et varig løft så lengde videre finansiering av selskapet ikke er avklart.

Jeg tror markedet vil ta bedre i mot gode nyheter nå når emisjonen er gjennomført enn før. Emisjonsspøkelset la en demper for alt. Jeg tror Bravo ønsket litt mer ro i leiren.

2 Likes

Noen som sitter på erfaring om hvordan et selskap som Nano går ut for å finne en samarbeidspartner? Starter de på scratch nå eller har de gjort mye forarbeid med BP som gjør at prosessen kan gå radig om de blir enige om terms? Kan dette være en årelang prosess?

Emisjonsspøkelset er ikke jaget langt nok vekk, det sitter bare 2 kvartaler nede i gaten og venter.

2 Likes