Du stiller et fair spørgsmål, som jeg skal forsøge at besvare. Når jeg nævner et potentielt salg på 22,36 i gårsdagens handel, så var det udelukkende af den årsag, at jeg i forvejen var usikker på om markedet ville vende (bemærk at jeg oprindeligt lå på 21,90 … men blev utålmodig).
Jeg betaler minimum 29 NOK i kurtage pr. transaktion som private banking kunde hos Nordnet; hvis man kan handle et swing et par gange på en dag, så er det pludselig en god fortjeneste ved siden af det almindelige arbejde. Realistisk set vil dette ikke være tilfældet særligt ofte og min strategi derfor som udgangspunkt at være lang, men at forsøge at swing trade i perioder med geninvestering til følge (læs: flere aktier til samme pris).
Udfordringen her er at det beviseligt er umuligt at forudse markedets bevægelser og NANO er en aktie, hvor handlen hurtigt skifter sentiment og lukker 13% i plus. Jeg er derfor opmærksom på, at der er en væsentlig risiko for at en sådan strategi ender med skægget i postkassen … specielt når man nægter at betale mere end 21,98 for en aktieog markedet vender på 22 blankt.
I dét tilfælde vil alle jo være enige om, at det var decideret stupidt at spare de sidste 2 øre. Problemet her er så igen, at det er svært at vide om markedet så reelt ér vendt og man skal betale de 12 øre ekstra …
Problemet her er, at jeg selv er en del af problemet og løsningen på sammen tid - sammen med de øvrige, der swing/day trader og som jeg forstår det, er det netop den ensartede mentalitet, der giver de store udsving, fordi alle efterhånden tænker “op” eller “ned” relativt ensartet.
Der er så bare nogen der handler på det, mens andre er mere forsigtige og observerer fra sidelinien. Al empiri tilsiger dog (jfr. Nobelpriser) at det er ekstremt vanskeligt at slå markedet over en længere periode. Jeg er derfor opmærksom på, at jo tættere NANO kommer på målet, jo flere swing/day tradere vil blive kørt fuldstændigt over, når NANO melder om partnerskab eller lign.
Det svære her er derfor (også) at afgøre risikoen ved at swing/day trade vs. sandsynligheden for denne melding falder, mens man er short eller ude; og jeg shorter aldrig.