Har aldri hevdet at XTX er et “shorterfond”. Les litt nøyere. Og jeg sutrer heller ikke! Synes du avslører ditt ståsted ved slikt angrep på ytringsfriheten.
“Kanskje på tide å sutre om shortere og manipulasjon når kursen ikke går din vei”
Ingen tvil om årsaken til fallet. De store og de langsiktige har ikke solgt seg ned, med unntak av de som er tvunget ut pga dramatiske fall. DNB-analysen er svært konservativ, og konkluderer med 110 kr, og ihvertfall blant de som befinner seg inne i aksjen er det vel knapt noen som mener den har vært overvurdert. Jeg har liten sans for konspirasjonsteorier, men jeg har like liten sans for at man forsøker å glatte over det som åpenbart er realiteten her, ihvertfall hvis det skjer mot bedre vitende.
Dette fikk meg til å le
Godt med en latter. Ikke sant?
Prisen på en aksje er som mange andre varer en funksjon av tilbud og etterspørsel.
Ved å gjennomføre en emisjon tar man ofte bort mye av den kortsiktige etterspørselen i en aksje slik at det blir vanskeligere for de som ønsker å selge, og de må gå ned i pris.
Husker ingen som klaget på manipulasjon i Nano i oktober/november når kursen steg 100 %
(uten grunn?)
Det er vel alltid en marginal del av antallet aksjer i et selskap som bestemmer verdien av et selskap
Sier seg selv at hvis de store er HOLD og nye store kommer inn via emi at handelspresset ligger mellom de belånte long posisjonene og short posisjonene. Vi når aldri kursmål med mindre noen/mange finner det lurt å KJØPE aksjen, da enten noen eksisterende kjemper som vil ha mer, eller noen andre store utenfra. herrejemini… kverna ass… noen som har noe nytt å komme med istedenfor det som alltid skjer når shorten øker i denne aksjen?
Og hva er mitt ståsted?
Det spørs jo hva slags emisjon det er. I PCIB fikk man en slik effekt, men når emisjonen som i NANO blir tatt hånd om av noen få utvalgte aktører så sllipper man en tilsvarende effekt med mindre disse aktørene betrakter de nye aksjene som midlertidige. Noen kan vel gjøre det, men de fleste ser vel på dette som aksjer som skal hindre utvanning, og ville neppe deltatt om de ikke hadde tro på prosjektet.
Vi har nå vaket i intervallet et par tre kroner under emi kurs noen dager. Tipper shorterne tror at retail tror dette er bunnen og sakte kjøper på dette nivået.
Dermed tipper jeg vi får et short angrep en av dagene. De kommer sikkert ril å ønske å kjøre kursen under 40 for å utløse massive stop loss som retails har satt den siste uka.
Jeg tror ikke det er et spørsmål om men heller når.
Hold på aksje og ikke la dere lure.
Jeg ligger på kjøperen og venter på droppet
Ørkesløst å diskutere med deg og dine drabanter.
Denne fikk meg til å dra på smilebåndet.
"Zappa: “Husker ingen som klaget på manipulasjon i Nano i oktober/november når kursen steg 100 %
(uten grunn?)”
Hvorhen var du da??;)"
Zappa har helt rett da, en short øker tilbudet, de låner andres produkt, selger det, for å kjøpe å levere tilbake senere. Alt kjøp og salg av aksjer har en effekt på kursen i den forstand at de påvirker tilbud etterspørsel.
Dersom det er snakk om manipulasjon, dreier det seg om algoritmer som har siktet inn x antall selskaper over mange bransjer og børser, som har passende tekniske bevegelser, og ligger innenfor parametere hedge-fondene har funnet optimalt for sine algoritmer. Kan godt tenkes at selskap kan manuelt bli lagt til av deres mange hundre meglere i arbeid der ute.
Men at det er en kollektiv sammensvergelse mot selskapet NANO isolert blir feil.
Market makers som XTX er der på tur opp så vel som ned for å øke volum. I prinsippet er hele deres funksjon per definisjon en form for manipulasjon. Den er sanksjonert, så vi kan altids klage over det, men klagene burde vel kanskje henvendes regjering og storting om vi ønsker endringer. Spesielt siden børsmanipulasjon er lovstridig. Tror en har behov for innsikt i historiske saker for å vurdere hva som er innenfor, og hva som er over grensen. Mistenker at loven er ment å tolkes strengt(kun grove overtramp) noe som gjør det vanskelig å agere. Det er ikke nye funksjoner, og det påvirker enormt med personer, selskaper og investerte verdier globalt.
Uansett, tror folk er lei av å lese om det heromkring. Har tidligere tatt kontakt med økokrim og blitt videresendt til finanstilsynet. Det er bokstavelig talt hvordan fondet worldquant definerer sin strategi om eget selskap som vi er vitne til i NANO. Vi kan bare se på fordelen med muligheten til å samle billige aksjer om en har tro på selskapet, og ta lærdom i forhold til belåning(Trodde virkelig ikke vi skulle på 40-tallet igjen).
Bedre plass å feste blikket:
11 dager til ekstraordinær generalforsamling og ny styreleder.
20 dager til kvartalspresentasjon.
Fint du uttrykker det så klart. Enig i alt du skriver. Mitt anliggende er at alle positive aktører i Nano skal bli oppmerksom på litt av det skjulte som foregår i Nano.
Ellers kan det opplyses at XTX blei hyret inn i oktober 2017. Hvilken aktør som ligger bak er ukjent for de fleste.
Bare synd at det også har mer varige skadevirkninger, som unødig utvanning når selskapet trenger å hente ny kapital. I tillegg ville et potensielt bud være lavere enn hvis kursen hadde vært den mangedoble, og aksjonærenes vilje til å motstå et skambud ville vært svekket. Det siste gjelder kanskje ikke de største aksjonærene.
Nano short interest ligger på under2% av aksjene, sammenlign med Tesla på 20% (men vært mye høyere) av aksjene så kan man snakke at det har en reel påvirkning. 2% har nok ikke allverdens å si på kursutviklingen.
Får håpe vi snart får noe juice her. Kjedelig med dette i lengden, type siger sakte men sikkert dag for dag. Det er visst her vi er nå.
Hvordan vet du at short interest ligger på under 2% for Nano?
Iforhold til påvirkning på kursutviklingen, har ikke volum noe å si også?
Denne analysen tror jeg du har helt rett i, og det er nok mange som deler den. Jeg kjøper litt jevnt og trutt, senest 1700 i dag. Har lagt unna reserve krutt til 10 k dersom den faller under 38. Slik som den blir presset nedover så tror jeg det er en viss tanke bak det hele. Tålmodighet er en dyd. Topp 50 listen har fremdeles mange med stor tro. Det har jeg fortsatt.