Jeg er lege, doktorgrad i basal nevrovitenskap og snart patolog, så jeg har gode forutsetninger for å vurdere medisinsk teknologi. Faren med å gå for mye ut og inn er følgende:I 2015 var jeg rimelig sikker på at NANO skulle ned i kurs, så jeg solgte det meste. Jeg hadde rett og NANO falt til 12. Imidlertid, så glemte jeg aksjen en stund, og måtte kjøpe meg inn igjen på høyere kurser etter at aksjen begynte å stige parabolsk.
Det er etter min erfaring veldig vanskelig å si noe om kursutviklingen til biotechselskaper på kort sikt. Det virker og litt pussig å gå ut og inn, dersom man har fundamentalt tro på et selskap. Man det går selvsagt an å ha 80% long og 20% trading i en aksje. Min erfaring er at langsiktige investorer med litt futuristiske briller ikke er gode tradere, fordi det første ofte står i konflikt med de siste. De vil ofte være for tidlig ute etc.
Jeg er i utgangspunktet mer “value investor” og lenge så var det ikke noen aktuelle biotechselskaper på OB å investere i. Jeg tror litt på skjebnen også, og det er en del pussige private ting, som jeg ikke skal nevne, som også har oppstått som får meg til å tro at NANO er dømt til å lykkes. Det siste høres kanskje litt uvitenskapelig ut, men likevel noe jeg legger litt vekt på. Spetalen sier vel noe slik som: Dersom din analyse er vesentlig bedre enn markedets, da vil du tjene penger. Den nyeste analysen fra DNB Markets har jo kursmål 110,- på NANO, så det er jo ikke kun her på TI folk er positive til aksjen, selv om det kanskje virker sånn for deg. Øyelege Ole Morten Halvorsen er jo tungt investert og har åpenbart tro.