Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2019 (NANO)

Jeg for min del er veldig interessert i å lese saklige argumenter mot, altså røde flagg som du sier.
Jeg er, i min målestokk, tungt investert i Nano, og er svært interessert i å vite om eventuelle fallgruver.
Vil nemlig beholde og multiplisere pengene mine, ikke miste de :sweat_smile:

Siterer @Morti fra Moderator-tråden:
" Om noen er negativ til kursutviklingen og ledelsens avgjørelser krever det, spesielt om man er veldig aktiv, at man utdyper sine påstander og presenterer noen argumenter for sitt syn. Er man saklig så er disse skribentene svært ettertraktet."

2 Likes

Skjønner ikke hva du vil vegar. Disse store røde flaggene kan du gjerne komme med for forumets helse!

Men jeg antar du kommer med en costa som ikke kommuniserte rek. :blush:

2 Likes

Jeg vil gjerne også vite om røde flagg, vi søker vel dette og andre forum for å finne kunnskap/svar på det vi evt. har tro /ikke tro på. @anon21766851 spurte @vegar_beider om han kunne vise til hva noen av de røde flaggene i NANO er, dette var svaret:

Lite konstruktivt, men tar gjerne imot noen av de røde flaggene dine ( med unntak av “ledelsen er dårlig og markedet har alltid rett”)

Som jeg sa, mye vann under broen, men som jeg tror har vært vesentlig i forhold til å senke Nano til dit vi er i dag.

Stikkord, (vil ikke ut på noen store diskusjoner):

• Affilutin
  • Katastrofale Costa/Dahle podcast definisjon av oppstart (x 2) vs oppnådde mål vs bonuser for året
  • REK bråket vs uttalt regulatorisk input som arbeidsmetode for Paradigme
  • Paradigme/Archer-1 og Humalutin FPD 2H2017. 3 misser.
  • Humalutin (?)
  • forsinkelse Paradigme etter REK tullet
  • “Next in line” - men ikke nevnt
  • Vedvarende slurv med småligheter som oppdatering av CT.gov, ikke helt in-line med aksjonærenes ønsker om å kunne tro på hva som blir lovet på Q presentasjonene.

Akkurat nå ser jeg med mest bekymring på om de klarer å rekruttere fort nok til å klare Paradigme målsetningen sin og om Humalutin i det hele tatt blir noe vi vil få oppleve noen verdi av som aksjonærer. Humalutin var i fjor en av de store tingene vi gledet oss til. Nå nevnes det aldri (100% av musene etc etc…)

Jeg synes videre at Bravo gjør en god jobb, men er litt uforsiktig når han styrer selskapet inn på ett snevert spor hva gjelder muligheter for å nå markedene. Han virker litt låst og sta i sin visjon om veien fremover, det kan også fort bli en negativ ting hva gjelder interesse fra andre hvis man fremstår som uinteressert i å vurdere noe.

Gjennomføringen av emisjonen(e) har hold kursen farlig lenge ned på og under 45.- nivået, det gjør det vanskeligere å komme seg opp igjen. Dårlig timing med andre ord, for siteåpningene skulle vært tolket positivt og skulle være oppturen på Q4, men ble kneblet i alt emisjonsmaset.

Det kan også hende (dette er noe jeg ikke har holdepunkter for å si er tilfelle) at emisjonen, som kom litt brått på, ikke ville blitt gjennomført på høyere kurser, rett og slett pga at de store ikke ville betale “der oppe” og at den lå litt på vent om kursen skulle nærme seg nok til at rabatten ville være akseptabel for oss andre. Hvis ikke så tror jeg det ville vært ett godt bet å avvente. (Jeg antok på tidspunktet at de kanskje var redd for kollaps i markedene…)

Skriver ikke dette for å fyre opp noen, så be kind - og happy.
Dette er mine meninger om nedturene, ingen andres. :hugs:

Dette blir omtrent som å sitte og si at i gamle dager var Funcom skikkelig dårlig og trynte både med Conan og Lego, så Funcom er fucked.

Absolutt alt her ligger jo i fortiden?

At kursen ble presset ned under 45 før repemi, og nå magisk plutselig beveger seg mot å krysse over tilsier jo bare at vi har sett bunnen for lange tider.

Aksjen kan gape opp til 48-49 i morgen for den del.

1 Like

Jeg velger konsekvent å ikke kommentere punktene ovenfor. Disse sakene ble lukket og fikset ved CEOs avgang. En ny tidsregning startet med Bravo.

Med 69 sites per 27 februar er takten for oppstarten over forventning. Med hva vi vet om rekruttering til kliniske studier (0,15 per site per mnd) så er man godt i rute. Klart er det en bekymring, men da på lik linje med alle andre bioteks i samme fase. At sitene åpnes såpass enkelt tyder også på at nøkkelpersoner i behandlende enheter og akademia har tro på Betalutin. Tvert imot har man med tanke på rekruttering grunn til å være optimistisk.

Dette er regelrett feil. Tvert imot signaliserer Bravo et vidt spor innenfor to linjer av FL, oppstart av fase 2 for DLBCL og hint om oppstart av MZL. Det er langt viktigere å utvikle Betalutin i en bredde hvor man har data, enn å starte fra bunnen av med en helt ny medisin. Det er stor usikkerhet forbundet med dette, og enorme kostnader.

Midlene er begrenset, så hva vil du forsake for å starte Humalutin? Dlbcl? Archer? Evt mzl hvor man har fenomenale data i hånden?

Emisjonen kom som forventet. Det var ingen hemmelighet at de trengte penger. Finnes det et ideelt punkt å hente dem? En fremtid med stadig mer slunken kasse og dårligere kort på hånden. Et 2019 med varslet nyhetstørke. Å vente til 2020 ville vært toppen av uansvarlighet. Det finnes ingen gode tidspunkt for en emisjon. Så når ville du kjørt emisjonen?

Se på omsetningshistorikk og lister og du vil se at store aktører, som for eksempel blackrock, har akkumulert på langt høyere nivåer enn 45 i nær fortid.

Av punktene du lister øverst er dette det eneste gyldige. Og også eneste punkt hvor selskapet post costa ikke har levert i henhold til guiding. Nå skal det sies at bekymringen for at de ikke holder det de lover var unødvendig, all den tid de i etterkant kunne vise til 69 sentere aktivert, også i Asia, og med regulstorisk go i 23 territorier. Så selv om de ikke leverte info iht guding, så leverte de der det gjelder.

Det som rubber meg feil vei med deg, vegar, er at du kommer med disse små sparkene, smileybruk og tynt fundamenterte påstander for å sverte et selskap som for øyeblikket gjør mye riktig. Når du så konfronteres kommer du dragende med gamle nyheter som for lengst er fordøyd av markedet. At du i tillegg setter deg selv i en offerrolle i en særdeles ryddig debatt syns jeg er uverdig. For å oppsummere:

Hater å si det til deg, men der du ser en endeløs kamp ser andre at meninger brytes og sannheter oppstår.

15 Likes

Først av alt, bra svart :slight_smile:
(du vil ikke gå inn på lengre diskusjon men jeg svarer allikevel)

1. Vedr REK bråket så er dette en lengre debatt pga, sømløst studieoppsett hvor REK ikke har fulgt med i timen ifht hvordan moderne studier gjennomføres. Det er kjedelig men ikke uventet innenfor segmentet. 3-6 mnd. forsinkelse pga reg. myndigheter… det er ingenting!! Folk får større forsinkelse når de skal sette opp en villa. Her snakker vi om folks helse/liv. Dette må man regne med og er gjengs.

2. Misser tidsmessig i Para, Huma, og Archer. - Ja enig; men igjen; de er noe forsinket, det er imidlertid ingenting som tyder på at det er problemer med sikkerhet/effektivitet. Det er medisin på mennesker ikke lakselus eller dårlige brønnhoder vi snakker.

3. ct.gov . Ta en kikk på hvordan andre selskaper oppdaterer. Det ligger ikke veldeig ferske data der. Men kan si meg enig i at det er upresist å si at den skal oppdateres etter Q pres og så gjør de det ikke (ihverfall ikke raskt, men tror vi har den om 1-2 uker) Spes mtp kursutvikling er det viktig - men rødt flag? Gult kort kanskje :slight_smile:

Det er noen gule kort for forsinkelser, men i min mening overvekt grønne X’er på lista pga safety/efficacy. Så får man avveie selv.

1 Like

Det eneste dataen vi var interessert i på ct.gov var sites, og den infoen fikk vi i prospect og på Q4.

1 Like

Glem ikke mDOR! Kursen hadde vært en helt annen.

De skriver heldigvis i den nye presentasjonen at denne blir fulgt opp. Så la oss be.

Sorry, det var ikke det jeg mente. Det jeg sikter til er hvor han har lagt seg med tanke på å inngå partnerskap, oppkjøp el.l. for å få ethvert produkt ut i markedene :slight_smile:

Hva forventer du at de skal signalisere da? At her kan BP komme og få alt av verdier for slikk og ingenting? Klart man signaliserer at man heller tar Betalutin til markedet selv enn å gi deg vekk på billigsalg. Om et godt nok bud kommer er det dessuten aksjonærene som bestemmer

3 Likes

Hvis man ser selskapets historikk som helhet er det noen flere grunner til å være skeptisk enn hvis man begynner ny tidsregning da Bravo ble ansatt for mindre enn 9 måneder siden. Om det er det lureste å gjøre, all den tid resten av ledelsen og styret ikke har vært byttet ut kan vel kanskje diskuteres?

Hvorfor skal man kjøre partner eller lisenser fra en svak posisjon om man ikke trenger? NANO har kapital og tid og evner til å selv realisere Betalutin lenger frem enn vi er i dag. Desto hardere data, desto bedre pris. Hvorfor selge det stykkvis og delt nå? Har du sett noen partneravtaler for prekommersiell FL-biotek med det som enda er et snevert datagrunnlag? Det er som regel grell lesing. Mei pharma solgte nettopp sine asiarettigheter til et japansk selskap for en sum tilsvarende et kvartals cashburn. Er det dit du vil?

Å være aksjonær handler om å ha tillit til at ledelsen gjør det de kan for å maksimere verdier.

Oppkjøp er det forøvrig ikke Bravo som står ansvarlig for, så den hatten får du plassere på en annen knagg.

Kan ikke du ringe United og si at de er idioter som ikke byttet ut hele laget samtidig med Morinho?

Ryan Giggs var en dårlig fotballspiller, han knullet jo kona til broren sin :slight_smile:

Siden vi først skal gå off topic mener jeg.

Ok, får ta deg på ordet da.

Hvilke andre nøkkelpersoner enn CEO og styreleder synes du Nano burde bytte ut? Lisa?

Hva sikter du til da, @anon80503862?

Ceo, styreleder og flere styremedlemmer er byttet ut siden tidsrommet hvor Costa dro. Det har også kommet inn folk bredt i ledergruppen som ikke er tainted. Feks ir, dealmakers, cmc.

Kan kun snakke for min egen del, men personer i ledergruppen av relevans som gjenstår er Lisa Rojkjaer og Marco. Mitt inntrykk er at disse nyter stor tillit i markedet.

Den eneste mange kunne tenke seg å hive utfor en skrent er vel Jostein, men han sitter vel såpass langt borte fra de viktige avgjørelsene at det ikke spiller en trille uansett.

1 Like

Hvis du mener at årsrapporten for 2017 skrevet av ledelsen og godkjent av styret hvor selskapet oppnådde 104% av selskapets mål, og generalforsamlingen i 2017 hvor folketrygdfondet kritiserte ledelsen og styret for alt for grådig opsjonsordning som ga fordeler til ansatte og styret på bekostning av aksjonærene er helt irrelevant fordi Costa måtte gå, mens resten av beslutningstagerne fortsatt er involvert, så er det helt greit.

Det KAN hende at disse tingene skyldtes Costa alene, og at ingen andre som nå er i selskapet hadde noe med det å gjøre.

Men det er også mulig at det ikke er tilfellet.

3 Likes