Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Tyskland gir ubegrenset med lån til bedrifter.

Kan en samlet biotech-sektor i Norge få noe tilsvarende? Hele sektoren befinner seg jo i en rekrutterings- og finansieringskrise, men er et viktig ledd i omstillingen av Norge AS.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-13/germany-will-provide-unlimited-liquidity-to-help-virus-hit-firms

4 Likes

Eller en plutselig ordre/beskjed om at shorten i alle bioteks må dekkes inn. :slight_smile:

1 Like

Det er kanskje Jónas Einarsson som er best posisjonert til å ta diskusjonen med politikere (finansiering) og finanstilsynet (short). Noen som har god kontakt med han som kan spille dette inn?

6 Likes

@Forsk

3 Likes

Uten tvil vår mann for saker ang bio-tech Norge!

Men med en Høyre regjering (ideologi) som ikke prioriterer finanskritiske næringer så er jeg skeptisk. Mantraen er at markedet selv i størst grad skal styre seg selv (minst mulig innblanding fra staten). Så tviler på det kommer noe finans pakke til bio-tech sektoren. Tror ikke de finner det argument “verdig” i rekruteringsreduksjon/stopp som direkte forårsaket av Koronna virus og “lock down”.

Et finansierings lån for denne perioden har vært noe… For Nano gjelder det pr i dag 140 mill i kvartalet. Har vært til stor hjelp å fått lån som dekket denne forsinkelse (så lenge korona virus situasjonen er et reelt argument for Rekrutterings takten).

Tyskland er vel også under et konservativt styre, og i Norge ble det i morges diskutert lånefasiliteter til flybransjen. Jeg tenkte det samme som deg, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Vår politiske ledelse er under massivt press.

Fordelen er at Norge, stort sett i alle situasjoner, venter å se hva store land i Europa gjør (spesielt Tyskland) og hermer etter deres tiltak. Av den grunn er jeg betinget optimist på at også bio-tech sektoren kan få hjelp (lån).

Italia og spania har allerede innført restriksjoner på shorting:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-13/after-record-sell-off-italy-and-spain-ban-short-selling

2 Likes

Sorry, mye spam her… Men mens vi diskuterer:

Fra CNN:
The European Union has unveiled a series of measures to try to limit the economic impact of coronavirus.

The European Commission says it will direct around $40 billion of funds to fight against the coronavirus crisis. It will also relax rules limiting how much EU member states can spend and borrow and is promising help for small and medium businesses across Europe

Hva skjedde nå???

image

Sluttauksjonen kom 2 min over tid

Hos meg også…??

Hva skjedde i sluttauksjonen ? 15.79… opp over 4 kroner fra siste omsatt før auksjonen…

Partnerdeal på gang??

Hva skjer 47,29% opp?

Nano - dagens vinner +47,29%. Kursen var kommet for langt ned, mulig ukjent nyhet?

Å fy f… Det var lenge siden sist.

Noen som dekker inn/gambler på forbud mot short?

1 Like

Litt min tanke også…

1 Like

Kanskje short tok en jafs. Lite selgere her nede og da blir det sånne russiske prosenter.