Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Er det ingen andre her som stusser på plutselige innlegg fra ferske skribenter om hvor triste skjebner som har oppstått og som legitimerer salg av store NANO-poster?

Det gis «gode» grunner til å kvitte seg med aksjer man har sittet med fra langt oppe på 100-tallet og før IPO. Allikevel har vi ikke sett noe til disse skribentene før nå i form av aktivitet og innlegg… Hvorfor dukker de opp på TI nå, om ikke for å fortelle alle at å selge nå er det mest naturlige av alt her i verden?!

Når man vet hvilke triks som blir benyttet i finansverden for å påvirke / manipulere resultater og utfall, finner jeg det litt spesielt at disse innleggene dukker opp nå. At noen mister jobben og får en ny hverdag å forholde seg til a la Sleeperts er nok en grunn til at aksjen har halvert seg. Jeg har ingen grunn til å ikke tro på Sleeperts som har vært bruker og deltatt gjennom lang tid.

Men at andre ferske brukere popper opp for å dele sine skjebner med for de helt ukjente og ferske skribenter? Not so much, her ser jeg en agenda.
(Noen mener kanskje jeg her ser fanden på flat mark, men etter å ha jobbet på innsiden av meglermiljøet i lang tid har man lært at de fleste har en agenda. Og det er ikke å gjøre andre rike, men seg selv).

Kom gjerne med klovneansiktene hvis noen mener jeg fortjener det for å si dette, jeg mente det var på tide å adressere elefanten i rommet :elephant:

21 Likes

Er der præcedens for, eller beviser for, at norske eller internationale institutionelle shortere manipulerer markedet ved at skrive på TI eller HO?

Der er flere tragiske skæbner derude end man kan forestille sig, men de færreste benytter lejligheden til at oprette en profil og dele deres historie - efter salg.

1 Like

Du refererer sikkert til @Flyinghigh, som registrerte profilen sin ca 2 år før du registrerte din…?

Ett lite antall innlegg tidligere, men med positive preg.
Synes det er topp at flere er med å bidrar på forumet, selv om det skulle være med frustrasjon. Vi ønsker jo at forumet skal speile realiteten best mulig.

Mener 80-90% av resistrerte brukere kun leser og skriver lite, ref @pdx.

Og en av grunnene til at mange ikke bidrar er jo måten de blir hakket på hvis deres syn ikke sammenfaller med andres.

Og spørsmålet du stiller er jo kanskje like relevant å stille til de som er uberpositive selv i tider hvor de fleste røde flagg heises.

Er vel også ingen som tenker at nedsiden er så veldig mye større nå til at de skulle se verdien av å måtte nedsnakke selskapet. Forøvrig noe selskapet selv briljerer på selv i disse tider og har ingen behov for noe drahjelp.

Dessverre ingen klovnefjes fra meg da @Oilimp visstnok har brukt de opp på meg :rofl:

8 Likes

Dette var godt skrevet @vegar_beider :+1: Mange av oss som ikke har den faglige kompetansen for å skrive så mye her på forumet, men som slenger inn en kommentar innimellom for å liksom “være med”, om du skjønner. Forumet er jo for alle som har registrert seg, men skjønner at tull og tøys ikke bør ha noen plass her da .

3 Likes

Finnes nok større klovner her inne enn deg for tida :rofl:

Stemmer det, stusset over det samme :slight_smile:

Det vi kan si som et fakta er at NANO er en av aksjene med aller størst innslag av netttroll, på Tekinvestor har flere sånne blitt bannet.

Men det er ikke sånn at man kan mistenkeliggjøre aksjonærer for å være oppgitt over et selskap som har slitt såpass mye med å levere de siste par årene.

6 Likes

Vil bare presisere at jeg ikke prøver å snakke aksjen ned, men årsaken til innlegget var nok at flere andre har kommet i samme situasjon som jeg. Og at jeg i tillegg har angret fra jeg trykket på selg-knappen. Jeg kom i en skvis, ønsket ikke å selge, men fikk panikk.
Jeg har vært medlem her siden de fleste av oss flyttet over fra HO, da det haglet som verst der. Dagtradet på fulltid tidligere, men begynte “normal” jobb igjen for 3 år siden og har ikke vært aktiv skribent. Har også kun lest sporadisk siste årene, men nå hadde jeg plutselig tid igjen og har pløyd gjennom mye. Håper ikke jeg blir oppfattet som baisser.

8 Likes

Fra hjemmesiden til ICON:

ICON has been monitoring the global COVID-19 pandemic since its outbreak in China in early 2020. Using guidance from global and national health organisations, we have put a range of measures in place to protect the safety of our employees, to ensure the continuity of clients’ research programmes and to help protect the welfare of patients. These are our top priorities and are at the heart of every decision we are making regarding COVID-19.

We have advised all ICON employees to work remotely from 13 – 27 March, at which time we will review whether to extend remote working for an additional period. All ICON offices will remain open during this time to facilitate employees who have a critical need to access an office.

ICON study teams are continuing to review studies and are contacting sites and regulatory agencies to determine the impact of COVID-19 on study timelines. Where there are instances of predicted delays, ICON study teams are working with client teams to develop study-specific plans to minimize the risk to study timelines.

Monitoring visits are continuing to sites where sites are allowing visits – where they are not, we are reviewing and agreeing alternative approaches with Sponsors on a study-by-study basis. Alternative approaches include remote monitoring and ‘at home’ services delivered through our Symphony Clinical Research group.

Den siste paragrafen er interessant. Kan det være grunn til at Nano ikke har meldt om delay?
Jeg vet ikke noe om regelverk ifht. administrasjon av nuklær-medisin hjemme hos folk, men vil tro det er strenge restriksjoner? Likevel, these are unprecedented times… :slight_smile:

1 Like

Selv om NANO har falt mye så er det neppe blitt en mindre risikabel aksje å sitte i. For lenge siden (og på helt andre kurser) mente jeg suksess var uunngåelig. Det mener jeg ikke lenger.

Derimot mener jeg at på 10 kr var nedsiden blitt forsvinnende liten (ihvertfall ikke mer enn 10 kr), mens en 20-dobling av kursen er blitt langt mer sannsynlig enn den var da aksjen lå på 100 kr. Hadde ønsket meg å kunne øke porteføljen på dette nivået, men i en tid da andre investeringer lider samme skjebne så er det like greit å la porteføljen være uendret.

1 Like

Jeg synes vel at det du referer til over her er ganske stor baissing.
Du adresserer det faktum at NANO klarer å ansette topp-folk fra BP i neste fase mot kommersialisering som “uro i selskapet”, og at “pengene renner ut”.
Er det noen biotek under utvikling hvor ikke penger “renner ut”?
Du har vært med i fire år skriver du, da vet du at NANO brenner 100 MNOK ++ hvert kvartal, det er ikke nytt siste to uker. Det er veien å gå skal man klare å skape noe som kan bli verdt 15 - 30 milliarder.

2 Likes

Mannen har åpenbart gjort et vanskelig valg, og det må være lov å lufte såpass på forumet uten å skulle bli beskyldt for å ha en agenda. Folk her inne skriver jo rett som det er når de kjøper, uten at de nødvendigvis blir stemplet som haussere. Det er menneskelig å miste håpet i vanskelige stunder, og deretter søke en slags bekreftelse fra likesinnede etter et tøft valg. Greit å tenke seg om før man finner frem trollkanonen.

Jeg gjorde selv et nogenlunde tilsvarende vanskelig valg tre måneder tilbake, og av nettopp i frykt for en slik reaksjon som @Flyinghigh nå får, avsto jeg fra å skrive om det her inne. Men jeg tror flertallet her faktisk ønsker å ha et forum hvor vi kan dele slike momenter uten å bli nedsablet. Ikke alle har baller av stål og er evig optimist.

10 Likes

Jepp det vet jeg alt om (har også vært i PHO, TRVX og PCIB i lang tid), men det var mer for å begrunne hvorfor panikken tok meg. Jeg kommer nok sannsynligvis inn igjen når pandemien er over og ting er tilbake til normalen (hvis vi kommer der), men nå trengte jeg dessverre litt cash.

Om du leser innlegget til TheObserver - så er det vel ikke handlingen som kritiseres?
Han stiller spørsmål til argumentasjonen - noe som nettopp gir grobunn for gode diskusjoner :slight_smile: Han går heller ikke på person, men sak.

Riktig, men da er jo argumentet et helt annet…

Jeg mener aksjen har halvert seg fordi folk har hatt for store lånefinansierte posisjoner, samt at mange må realisere i disse tider av andre grunner enn NANO-fundamentale.

Du begrunnet dine salg med uro i selskapet, penger som renner ut, pasienter i Paradigme som vil dø av andre årsaker og at selskapet vil få generelt store utfordringer.

Jeg vil oppfordre alle aksjonærer, uansett ståsted og budskap til å delta i trådene, men man må tåle å bli utfordret for meninger, påstander og konklusjoner av andre. I ditt tilfelle er jeg fortsatt usikker på hva som trigget innlegget. Det er helt fair å ha behov for cash, men jeg synes andre trenger å se at de personene NANO har klart å ansette det siste året IKKE er triggere for å selge aksjene sine.

Nordic Nanovector appoints Dr Gabriele Elbl as Vice President Global Regulatory Affairs

01.10.2019 07:00

Oslo, Norway, 1 October 2019

Nordic Nanovector ASA (OSE: NANO) announces the appointment of Dr Gabriele Elbl as Vice President Global Regulatory Affairs. Dr Elbl is a pharmacist with more than 20 years’ experience working in small and large pharmaceutical companies and at the European Medicines Agency (EMA). She brings expertise in all regulatory aspects of pharmaceutical development and submission procedures for biologicals and small molecules in Europe and in the US with focus on oncology and haematologic malignancies.

Dr Elbl will join Nordic Nanovector on 1 November 2019 from Mundipharma EDO, where she was Global Head of Regulatory Affairs Oncology. Prior to this she held senior leadership roles in global regulatory affairs at MorphoSys, Wilex and Sanofi-Winthrop (part of Sanofi).

Dr. Elbl is a German citizen and holds a Ph.D. from the Institute of Pharmaceutical Biology from the Ludwig-Maximilians-University in Munich, Germany

1 Like

Du beskylder en som har solgt seg ut for baissing.

Hvis du mener det er baissing, så er jo det du driver med skamløs haussing.

4 Likes

Da foreslår jeg at du leser innlegget selv, en gang til. Det er jo et helt åpenbart at han går på person, han insinuerer at Flyinghigh har en agenda om å smartmale selskapet. Argumentet hans om at det er uro i selskapet er også helt forsvarlig etter mitt synspunkt. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det uheldig med utsettelser og å måtte erstatte to av de viktigste rollene i selskapet. Jeg sier ikke at det trenger å være uheldig i det lengre løp, men det er klart at det er uheldig å måtte skifte ut CEO (for andre gang på kort tid) og CMO når man er i en kritisk fase i forløpet.

5 Likes

Jeg synes det er fint at noen skriver om å selge sin post. Har tenkt tanken mange ganger de siste årene, og vært nær ved å trykke på knappen. Solgte alt for en liten stund tilbake, men har kjøpt inn et større antall på en litt lavere kurs (stadig godt i minus). Tenker det må være rom for de som selger og de som kjøper.

Det er jo heller ikke til å stikke under en stol at det skjer mye i selskapet som mange av oss ikke helt forstår

1 Like

Flyinghigh baisser ikke, og det er leit at noen nå må realisere (til dels store) tap

Baisserne er de som kaster seg på, med kroniske spin-offs på tematikk som tas opp, alltid svartmalende og unyansert.
Stort sett ikke begrunnet i egne faktiske posisjoner eller utvikling, men i generell «synsing» om ledelse, økonomi eller usikre makroforhold.

Skal vi ikke debattere det?

Jo, men på samme måte som i eks akademisk tenkning, så bør man i tilfelle utvise en viss evne til refleksjon mellom pro’s og con’s
Hvis ikke blir det baiss eller hauss.

Vi trenger ikke noen av disse i unyansert variant.

Det må være mulig å være realist ift at her har det vært gjort for lite riktige grep, som har resultert i dagens situasjon, og management rotasjon…
Og skremt av makro, men samtidig optimist ift det fundamentale, og en positiv utvikling globalt når knuter blir løst.

For det blir de…

Ensidig og kronisk fokus på en av disse sidene blir bakgrunnsstøy, og ikke noe av grunnleggende verdi for noen å lytte noe særlig til.

8 Likes

Godt skrevet Teejay!