Mine meninger om hva de forskjellige regulatoriske programmene og privilegiene er verdt formes selvsagt av hva jeg leser om dem og hva ekspertene innen området sier.
Følgende youtube-link på 55 minutter gir en utførlig og detaljert beskrivelse av programmene og deres verdi, fra en ekspert på området.
Hører man fr 1:00 til 2:00 minutter forklares det at gjennomgangen av programmene vil skje etter deres relative verdi; AA, BTD, PR og til slutt BTD.
Fra 35:30 til 36:30 introduseres Fast Track, og ekspertens ser der at fordelen er “very limited”.
Har hørt i gjennom denne 55 lange presentasjonen ved flere anledninger, og har nok vært kilden som mest har formet mine meninger om “Expedited programs”, også fordi det rimer med det jeg eller har lest og skjønt.
Skulle man lage en poengskala fra 0 til 10 der 0 er verdien av ingen program er min vurdering ut fra dette at AA er verdt 10, BTD verdt 8 PR verdt 6 og FT verdt 2.
Når det er sagt så er jeg positiv til den nye sjefen og strategien som nå er valgt ut fra situasjonen de er i. Jeg liker at de har folk som kan CMC/supply chain, nettopp fordi de da har fokus på punktet om “kan vi lage det”, punktene om “er det effektivt”, “er det sikkert” og “eier vi det” er jeg trygg på at holder mål.
Jeg er stort sett enig i grepene Egberts har gjort, poenget mitt er at jeg er litt uenig i at BTD og FT har tilnærmet samme verdi slik Niebas svar kan tolkes.