Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Har hørt igjennom webcasten, og tillater meg å komme med litt synsing og personal opionions her.

Det var 3 saker jeg noterte meg, og de henger delvis sammen, og noe er positivt og noe er kanskje litt skuffende.

Kan ta det litt skuffende først, men ha i bakhodet at det i høyeste grad er min tolkning, og absolutt en spekulasjon på det som kan ha foregått.

Og det har med BTD, Breakthrough Therapy Desination, å gjøre.

Jeg synes Lars Nieba var svært kort, og tildels avvisende da han fikk spørsmål om det, han sa skarpt at vi har Fast Track, og ga klar beskjed om at temaet var besvart og man skulle videre.
Som kjent er min vurdering at en BTD er en skikkelig anerkjennelse fra de regulatoriske myndigheten, og har mye større verdi enn Fast Track, fordi det gir en klar indikasjon på hva regulatoriske myndigheter mener om behandlingen.

Så til synsingen og spekulasjonen. Bravo sa før jul 2018 at de skulle søke på grunnlag av LYMRIT-data, og at man bare fikk et skudd på mål, only one shot. Og derfor burde egentlig resultatet av det fremstøtet være kjent for lengst.
Så spekulasjonen er at de har søkt, og fått avslag. Men det som jeg lurer på er om det var korrekt å søke på grunnlag av LYMRIT? Og har i så fall Bravo skutt på mål fra midtbanen, når han burde ventet til han var innenfor 16 metern? Mao på PARADIGME data? Selvsagt bare spekulasjoner, men jeg lurer. Hvis noen kan svare så fyr løs.

Det andre jeg bet meg merke i var at det ble nevnt at strategi-endringen, om å utvide rekrutteringsrunnlaget ble gjort med “internal konsensus”.

Kan høres ut som det er intern uenighet, og at kanskje Lisa og Bravo stod for linjen om klart avgrenset og definert rekrutteringsgrunnlag, mens andre mente at man burde være litt mer pragmatiske for å komme i mål.
Vi snakker kanskje avveiing mellom 2 forskjellige risikoer. Utvider man rekrutteringsgrunnlaget blir det kanskje lettere å stille spørsmål til dataene, mens man opplagt kommer fortere til målet med rekruttering ved utvidede rekruteringskriterier.

Personlig tenker jeg at jobb nummer 1 er å få markedsføringstillatelse, og heller i mot at den nye strategien i alle fall bringer en nærmere målet, og er smartere, i alle fall sett fra et aksjonærståsted.

Og det siste henger sammen med valg av ny strategi.
Det ser ut som Betalutin har veldig gode sikkerhetsdata, så hvorfor ikke bruke den brekkstanga det er for å få på plass avtaler med myndighetene som kan bringe Betalutin nærmere målet. Det ble gjentatte ganger i webcasten understreket Betalutins gode sikkerhetsprofil. Er enig i at det er lurt.

5 Likes

Hvis de har søkt BTD og fått avslag, for deretter å skjule dette for aksjonærene og markedet ellers, må det vel stride mot OB sine regler? Er jo potensielt kursdrivende informasjon så det holder. Hadde de vært et privat fundet firma, ja vel, men når de er børsnotert kan de da ikke holde tilbake sånt!?

1 Like

Tja, jeg vet ikke helt. Bravo sa ikke at de skulle søke, han sa at en søknad skulle være basert på LYMRIT, så det er ikke sagt eksplisitt at de SKAL søke.
Dernest er det nesten standard praksis at selskap ikke sier hvilke program de søker om, men pressemelder hvis de får innvilget noe. Så jeg tenker at de har sitt på det tørre om de ikke kommenterer noe videre på det. Var bare Lars sin kontante “avfeiing” av BTD spørsmålet jeg stusset litt på. Kanskje Nieba mener at FT er jevngodt med BTD. Det er jeg ikke enig i. Men det er en annen diskusjon.
Kan godt tenkes at Bravo kanskje var litt for åpenhjertig i den poddcasten da han presenterte søkegrunnlaget for de forskjellige regulatoriske programmene.
Og som sagt, dette er mine spekulasjoner på bakgrunn av det Bravo sa før jul 2018 og det Nieba sier nå på webcast.

3 Likes

Det er vanlig for biotek å kun melde de regulatoriske fordeler de innvilges… ikke alt som søkes på… De fleste biotek gjør det slik… (som snøffelen også påpekte)
For øvrig, Når det gjelder prime kan hvem som søker ettergås i EMA sine dokumenter (såvidt jg har skjønt?) og det er ikke kommet noe info fra dem som graver der ift søknad, så jeg ville ikke veddet på btd heller er søkt om da…
Er jo en del kostnader også som følger med slike søknader, så kan tenkes at nano mener fast track og en evnt PR er like bra for å få produktet på markedet og at btd ikke trengs.
Av grunner for å avvente søknad kan kanskje være at de ønsker å få fastsatt mDor for de som har CR og at safetydata fra interrim skal være klare og kan vedlegges en søknad…

2 Likes

Bare for å gjenta hva Bravo sa om regulatoriske privilgerier.

2 Likes

Jeg tviler på at Bravo har bommet, siden Nano har hatt mulighet til å spørre FDA om råd mtp på innsendings tidspunktet.
I værste fall kan FDA ha sagt at det ikke er vits å søke ut i fra Lymrit, men at de må drøye det til Paradigme. Hva tenker dere om det?

  1. Can a sponsor get preliminary breakthrough therapy designation (BTD) advice from the review division prior to the submission of a formal BTD request? A sponsor can contact the regulatory project manager (RPM) in the division to which the active IND is assigned and request the “Preliminary Breakthrough Therapy Designation Request Advice” template. This template should then be submitted as a formal amendment to the IND and a subsequent teleconference between the sponsor and the review division will be set-up by the RPM. The review division will make a recommendation as to whether a request for a BTD is appropriate, may be too preliminary, or does not currently meet the criteria for a BTD. The Agency’s recommendation is advisory and is not to be interpreted to predict the Agency’s decision on the BTD request.

https://www.fda.gov/regulatory-information/food-and-drug-administration-safety-and-innovation-act-fdasia/frequently-asked-questions-breakthrough-therapies

3 Likes

Jeg mener da vitterlig at også Egberts kommenterte dette på callen.

Han sa noe slikt som «we do not need breakthrough, that’s why we have fast track»

Ingen andre som catchet det? Skal se om jeg får tid til å gjenfinne akkurat hvor det ble sagt, men det ble sagt.

Jeg merket meg at han med det mener at fast track er det selskapet trenger når han svarer slik. Han var særdeles offensiv og opptatt av å svare grundig på alle spm fra web, så hadde forventet mer rundt dette punktet var ikke fast track tilfredstillende.

Edit: Hør fra 28:28

M: Have you applied for Breakthrough?

Nieba: We do have fast track already

Egberts: Thats the result of breakthrough.
So we focus on that.

1 Like

Mye god info (blir til spekulasjoner) på denne Webcasten. 26:10 ut i webcasten stiller Malene spørsmålet om Nano legger om strategien for å kjøre Betalutin selv til USA ? Første reaksjonen til Lars Nieba er at han ler ganske så godt i mikrofonen , så bryter Egeberts inn og sier klart og tydelig at Ikke noe er tatt stilling til ved akkurat dette.
Har ikke dette vært Nano sin strategi hele tiden , at dem skal ta det til USA selv ?
Hvorfor ler han Lars så godt egentlig ??

Mine meninger om hva de forskjellige regulatoriske programmene og privilegiene er verdt formes selvsagt av hva jeg leser om dem og hva ekspertene innen området sier.
Følgende youtube-link på 55 minutter gir en utførlig og detaljert beskrivelse av programmene og deres verdi, fra en ekspert på området.

Hører man fr 1:00 til 2:00 minutter forklares det at gjennomgangen av programmene vil skje etter deres relative verdi; AA, BTD, PR og til slutt BTD.

Fra 35:30 til 36:30 introduseres Fast Track, og ekspertens ser der at fordelen er “very limited”.

Har hørt i gjennom denne 55 lange presentasjonen ved flere anledninger, og har nok vært kilden som mest har formet mine meninger om “Expedited programs”, også fordi det rimer med det jeg eller har lest og skjønt.

Skulle man lage en poengskala fra 0 til 10 der 0 er verdien av ingen program er min vurdering ut fra dette at AA er verdt 10, BTD verdt 8 PR verdt 6 og FT verdt 2.

Når det er sagt så er jeg positiv til den nye sjefen og strategien som nå er valgt ut fra situasjonen de er i. Jeg liker at de har folk som kan CMC/supply chain, nettopp fordi de da har fokus på punktet om “kan vi lage det”, punktene om “er det effektivt”, “er det sikkert” og “eier vi det” er jeg trygg på at holder mål.
Jeg er stort sett enig i grepene Egberts har gjort, poenget mitt er at jeg er litt uenig i at BTD og FT har tilnærmet samme verdi slik Niebas svar kan tolkes.

2 Likes

Får ikke tid til å se gjennom klippet ditt, men svarer Egberts a) arrogant eller b) mot bedre vitende når han sier at Fast Track is a result of Breakthrough? Han sier implisitt at det er hakket «hvassere» enn BTD…:man_shrugging:

Selv hadde jeg håpet på AA i stedet for BTD

FT inneholder stort sett det samme som BTD, men BTD har et par ekstra godbiter fra FDA som guidance og involvering fra FDA for å få gang i prosessen. Både FT og BTD inneholder hyppigere møter og kommunikasjon med FDA samt rolling review.

Når det er sagt, kan FT søkes om på bakgrunn av foreløpige prekliniske data, mens BTD stort sett ikke er tilgjengelig før kliniske data er tilgjengelig. Det er viktig slik sett, å tenke på at dette er to programmer som søkes om på forskjellige stadier. Det er ikke uvanlig at kandidater med FT etter hvert får BTD. For alt vi vet Tenker NANO at de har såpass mye på plass, at de ikke mener det er hensiktsmessig å søke BTD (selv om historien til NANO kanskje føles litt annerledes).

Når det gjelder AA - så er det noe annet enn FT og BTD . Der FT og BTD er et sett med fordeler, er AA mer en vei til målet/godkjenning, som krever gode kliniske data (med bekreftende klinisk studie etter godkjenning). Kravet for AA er at behandling gir en god fordel over det som er tilgjengelig samt har en effekt på et surrogatendepunkt som sannsynliggjør en klinisk fordel.

Betalutin har både ORR, en god behandling uten store bivirkninger for pasienter i de senere linjene og dor/mdor på plass.

6 Likes

Konkurrentwatch:

Regeneron bispecific

2 Likes

Hva tenker du om pros&cons her da, ifht Betalutin? Arne K har vel 3 lignende sammenstilninger fra Archer-1-studien.

Må innrømme jeg har ikke investert veldig masse tid inn i en god sammenligning, bare noterer meg at bispecifics er det hotte som får all oppmerksomheten

1 Like

Meget god efficacy, men virker som en særdeles tøff behandling. Informativ artikkel/oppsummering om Regn1979 her (fra des 2019):

1 Like

Kan nok være at Regn1979 er det som vil brukes på litt yngre og sterkere pasienter (legg merke til at det spesifisert at det er en “young pt” på linken) , mens Betalutin fanger op de som er litt mer eldre og svake…
Glem heller ikke at dette er en tilbakevendende sykdom, så mange av de som velger litt tyngre behandling kan fort bli fanget opp av Betalutin i neste linje… …og ser heller ikke bort fra at bivirkningsprofilen og qol-aspektet kan gjøre Betalutin til et produkt som mange leger/sykehus kan finne ut vil være et fint supplement til de fleste andre behandlinger…

2 Likes

Forresten:

Ja, ikke akkurat en konkurrent på QoL og enkelt behandlingsregime:

«The most common treatment-emergent AEs observed in all patients were pyrexia (80%), cytokine release syndrome (CRS; 59.1%), and chills (50.9%). The most common grade 3/4 AEs were anemia (21.8%), hypophosphatemia (19.1 %), lymphopenia (19.1 %), and neutropenia (19.1 %).»

«Per study protocol, REGN1979 was administered over a 36-week period. Patients first received 12 weekly doses delivered intravenously followed by an every-2-week administration for a total of 12 doses.»

Og som du skriver @TyrionIV, dette er beklageligvis en tilbakevendende sykdom der etterfølgende behandlinger veldig ofte må til:

«At the analysis, 31 patients (28.2%) were continuing on the study; 10 (9.1%) had completed the study. Of the 69 patients who discontinued the study, 35 did so for progression or disease recurrence, 6 were due to physician decision, 5 were due to patient decision, 1 was because of an adverse event (AEs), 9 were for other reasons, and 13 had died.»

2 Likes

Vet ikke hvor mange av dere som er innom HO om dagen, men nicket Nanovektor har klint til med en herlig filmsnutt myntet på kjente nick fra HO.

Et must see spør du meg :joy::clap::ok_hand:

«Storgjedda kom til slutt». Magisk :rofl:

8 Likes

Nanovekter er ingenting annet enn en gråsonekriminell sosiopat som har brukt hundrevis av timer på å ødelegge absolutt alle HO-tråder om NANO mens han var ute, og nå plutselig sitter og råhausser mens han er inne:

Den absurde mengden innlegg er helt utrolig:

8 Likes