Grei uke vi får ta 200 dagers neste uke
Icon som er Nanos CRO kaller seg selv den ledende aktøren innen det å bringe de kliniske behandlingene hjem til pasienten. Når man tenker Betalutins enkle behandlingsregime og oppfølging og leser hjemmesiden til ICON sammen med FDA sine retningslinjer ifbm kliniske behandlinger under Covid-19, så er det grunn til å bli optimistisk på Paradigme sitt vegne.
En tanke som slo meg her jeg sitter på et halvtomt tog retning Oslo.
Den tidligere ledelsen har tidligere uttalt at Interim PARADIGME ikke skulle meldes utover informasjon om hvor mange av de to armene som skal forsette innrulleringen. Men hvorfor? Poenget med studien er å finne ut hvilken arm som er best. Dersom data er gode så i begge armer så burde dette kunne meldes, og hvis en arm er bedre enn den andre så er det jo uansett et argument for å forkaste en av dosene.
Jeg ser ikke helt hvordan det å offentliggjøre interim skal kunne påvirke fremtidige data. Er dette da bare tidligere ledelses strategi om å leke Big Pharma og holde alt hemmelig?
Har ikke peiling
Får Nano se resultatene i detalj?
https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/interim-analysis
Classical interim analyses are performed by an independent statistician who should be a person other than the regular study statistician, and who should not communicate the results to the sponsor or any of the personnel involved in conducting the trial. The results should go only to the independent data monitoring board, unless the interim analysis is being performed for administrative reasons such as initiating another study on basis of the interim results.
Problemet er Oslo Børs’ investorers detaljstyring av de børsnoterte utviklingsselskapene. Hva i huleste har det å si for oss hva dataene er på detaljnivå når vi egentlig ikke har kunnskap nok til å tolke de i kontekst av en eventuell godkjenning på accelerated approval?
Vi lar en uendelig nysgjerrighet og kortsiktighet komme i konflikt med investeringer i en verdens mest tidkrevende bransjer.
Tipper det ender med dårlige vilkår for mange av dagens selskaper i sektoren på Oslo Børs.
Du misforstår meg her, Fornybar. Jeg sier ikke at selskapet skal/bør melde detaljer. Men jeg lurer på om interim tillater det, på det grunnlag av at dersom det er en signifikant forskjell i de to dosene så bør den ene forkastes. Og da bør det ikke ha noe å si for studien om resultatene kommer fram
Teorien min for veien videre for selskapet er muligheten for at BP kan vise interesse etter interim, men det forutsetter at selskapet har noe data å vise til. Vanskeligere å prøve forhandle frem en avtale om det er en uavhengig statistiker som sitter på all data og ikke kan formidle videre.
Beklager! Hadde nettopp brukt 30min på å få en baby til å sove
"There is an RIT treatment that has been Fast-Tracked by the FDA, called Betalutin. It is still in trials, though if the company that makes it is still excited about it being approved, then I have to think they also have a strategy for getting it understood and recommended by oncologists. I sure hope so.
I’ve known a few people who had RIT and continue to have very good long-term results, so I’ve been fascinated with it for a long time. Perhaps the day will come soon when we see a change in attitude toward it, and more use of it."
Er Zevalin,Nano konkurrent?
Av det man kan lese på bloggen det linkes til ser det mer ut som en analog til Rituximab, og at det muligens også ville kunne brukes i kombo med Betalutin på samme måte som Rtx (Archer-1)?
Zevalin er (var?) en behandling som angriper cd-20 og kan ikke brukes i kombi med rtx… den vil også oppleve litt begrenset effekt som behandling da den ikke blir brukt i førstelinje og pga at rtx-behandling i de første linjene fører til at cd-20 uttrykkes i mindre grad i de senere linjer… (men tydelig at den gir ganske god effekt okke som mtp linken over). Det største problemet til zevalin er vel at det er veldig ressurskrevende ift helsepersonell og dermed begrenset med antall behandlinger som kan gjennomføres med dette i tillegg til at rtx er er alternativ som heller blir brukt.
Betalutin er spesielt designet for å kunne behandle cd20-refraktære pasienter og vil ha like god effekt (om ikke bedre) i de senere linjer… det at den oppgraderer cd20-utrykk i tillegg hos dem som behandles er en enestående egenskap som ingen andre medikamenter jeg vet om har vist og som gjør den som skapt for ihvertfall fl og mzl (og muligens dlbcl)…
det finnes også andre bonuser blant egenskapene til betalutin sett opp mot zevalin, som halveringstid, strålingsrekkevidde, bivirkninger og enklere behandlingsform…
Alt dette kombinert med forbigående, milde bivirkninger (som følge av at dette er en engangsbehandling) og veldig god effekt (høy orr og cr) gir enestående høy quality of life for betalutin blant medisinkandidatene i dette segmentet…
Disse totalegenskapene gjør den også til den suverent beste kandidaten til å inkluderes i eventuelle kombinasjonsbehandlinger, spesielt mtp cd20-behandlinger, men også mot andre aktuelle behandlinger, slik jeg leser landskapet her nå… stikkordene er engangsbehandling, milde og forbigående bivirkninger, god effekt, oppregulering av cd20 og unikt angrepsmål med cd37… (har dog dukket opp et par kandidater i tidlig fase som også sikter seg inn på cd37)
Sinnssykt sterke data fra Zevalin, 100% ORR og 93% CR i 1L setting!
Zevalin has been around for a long time, and has been very effective for a lot of patients. Data presented at the ASH conference last December showed how successful Zevalin was as a long-term treatment. In a study of 137 patients with Follicular Lymphoma who had a Zevalin treatment, patients who had it as their first treatment had a 100% Overall Response Rate, and a 93% Complete Response Rate. For patients who had Zevalin as a second or later treatment, the OR was 93%, and the CR was 73%.
Man må si seg enig med lymfobob, RIT er bra greier, men man å få legene til å bruke det!
Forventer at Betalutin vil gi bedre ORR og CR enn Zevalin i et komparativt studie
Vanskelig å slå 100% ORR da!
Men du tenker kanskje 3L?
Uansett har Zevalin en mer potent isotop. Det store spørsmålet er om den er mer potent enn den trenger å være.
Betalutin
0.13 MeV
Zevalin
0.93 MeV
Emig, det er litt vanskelig å slå 100%. Tenkte på totalpakken ORR, CR, PFS, safety og enklere å administrere, uansett hvilken linje egentlig.
Og det er selvfølgelig det kritiske momentet han trykker på.
Tror ikke veldig mange tviler på at Nano blir medisin.
Spørsmålet er nettopp, om de lykkes med å penetrere markedet.
Dette er jo bla det Marco har tjent ganske mange millioner for å jobbe mot
Allikevel er det småkronene mot ressursene BP bruker på det samme.
Jeg håper på en partner som har både eessurser, og kanaler som Betalutin kan nyte godt av
Tror kanskje det er vinn eller forsvinn i så måte.
Men det tror jeg kommer, med nye endringer, og en ny strategi i toppen.
Mulig ex us er starten, men jeg utelukker heller ikke at det må på plass i us også.
BP er store penger, og store intensiver er i bruk for å sikre både henvisninger og bruk
Men uansett:
De neste 6-12 mnd er uhyre spennende i nano
Hva tenker du her? Ex US?
Det er vel en kommunisert fordel for Betalutin, ligger vel i kortene at zevalin kan ta knekken på mer friske celler og dermed forårsake mer bivirkninger? eller bommer jeg her?