Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Tror mange misforstår litt, hvis nano hadde vært kjent for å “time” emisjonene sine godt, ville det blitt vanskeligere å hente penger. Jeg ville mye heller gått inn i en “dårlig” timet emisjon ala 22,- enn på Costa sin “superhappy” på 114,-

Så fra et finansieringsstandpunkt, er det ikke nødvendigvis i selskapets interesse å “time” emisjonene slik at de treffer kortvarige topper slik som i forrige uke. Skal man trygghet for at man kan hente penger når man trenger det, er man avhengig av at investorene stoler på at emisjoner er gunstige tidspunkt å gå inn med kapital, og ikke mistenker at det er “haussing” som pågår.

Så over en lang, vil nok emisjoner måtte settes på nokså nøytral grunn.

4 Likes

Det er etter min mening hovedsakelig manglende finansiering/emisjonsfrykt som er årsaken til salgpresset vi opplever gang på gang og som sliter oss ut. Hvis ledelsen er så overbevist om at de har nok tid til å adressere dette problem så kunne de kjørt en liten emisjon på 200 mil for 2 kvartaler til drift til Q321 mot eksisterende aksjonerer. Da ville vi oppnådd følgende: 1) Ingen utvanning, 2) Unngått tidspress i forhandlinger med BP, 3) Flere positive meldinger om fremgang (aksept av inklusjonskriterer, Archer), 4) Melding om økning av rekrutteringstakt og ikke minst 5) Unngå markedsrisiko mht timing av en emisjon senere i høst i en situasjon der parnteravtaler drar ut og COVID19 forverrer seg. Oppsummert så mener jeg at en fortrinnsrettet emisjon skulle vært kjørt etter raden av positive meldinger som foreløpig kulminerte med interim. Resultatet av at de ikke valgte dette ser vi i aksjekursen nå og dessverre blir derfor høsten mer spennende en det hadde vært nødvendig.

3 Likes

100% enig i dette og resten av det du skrev også :slight_smile:

I utgangspunktet enig, men en viss interesse i markedet må det være. De hadde slitt med å hente penger tilbake i mars/april/mai. Behovet er der, og nå har de muligheten.

1 Like

Det er enkelt å få solgt ting hvis de som kjøper tror det er billig. Har man kjøpt en vare til “overpris” et par ganger, blir man straks mer skeptisk neste gang selgeren kommer med lovnader om innbruddspris.

1 Like

Etter meldingene i sommer så har de en annen historie å selge. Etter det jeg forstår så har vi fått en kraftig derisk med interim. Nå er det tiden til mål som er hovedproblemet der endring av inklusjonskriterer vil avhjelpe. Jeg tror det hadde vært mulig med emisjon mot eksisterende aksjonærer men det er klart det ligger usikkerhet her.

2 Likes

NANO er i en ny stilling nå som interim er på plass, og caset fremstår som tryggere for en samarbeidspartner. Nieba la jo heller ikke skjul på at kommunikasjonslinjene er åpne til de store aktørene, og derav kan vi jo også slutte at det fort kan være snakk om flere interessenter, og at disse til en viss grad kan bli spilt ut mot hverandre. Ihvertfall er det ingen grunn til at vi skulle måtte godta en skambud.
Med samarbeidet på plass vil emisjonsspøkelset være jaget på dør, og grunnen vil være lagt for en reprising av aksjen. Denne vil selvsagt skyte ytterligere fart når meldinger kommer om at rekrutteringen skrider frem som planlagt. Vi har ingen garanti for at et samarbeid står på trappene, men det er høyst sannsynlig, og dermed fremstår aksjen som grovt underpriset i øyeblikket.

Selskapet var fullstendig i limbo i vår, noe prisingen også tilsa. Selskapet var knapt verdt mer enn verdien av netto cash og fremførbart underskudd.

Når markedet ikke er villig til å prise det høyere så er det iallefall vanskelig å sette en emisjon.

EDIT: Selskapet hadde heller ikke et umiddelbart cashbehov og hadde praktisk talt ikke mulighet til å hente penger før generalforsamlingen.

At man skal være forsiktig med “å time” en emisjon er jeg enig i, men alle selskaper vil til en viss grad være opportunistiske og hente penger når kapitalkosten er lav (aksjekursen høy).

1 Like

Støtter deg i den vurderingen Merlin. For jeg kan vanskelig tro at en ledelse som tydeligvis har evnet å ta gode grep de siste månedene plutselig ikke skulle evne å skjønne konsekvensene av å ikke hente mer kapital i det mulighetsvinduet som var tidligere i august, dersom de ikke hadde andre realistiske opsjoner.

Derfor er jeg overbevist om at de nå jobber med andre løsninger ti» kapitaltilførsel. Svaret har vi før midten av oktober, forhåpentligvis en god del tidligere.

1 Like

Som jeg sa til deg, dette handler om å være proaktiv og fremoverlent.

Nano trenger cash, det vet styret, ledelsen og markedet. De har penger til drift ut året, hverken mer eller mindre. Fra mai i år og utover har biotek i tillegg vært i et bullmarked så det har vært god mulighet for å hente penger om ønskelig.

Nå selskapet står foran en nyhetstrøm så vil jo det være en opplagt anledning til å kunne kapitalisere på godt nytt. Når så ikke gjøres så er det naturlig å tenke at de står men andre muligheter i hånden.

Hvis det nå skulle vise seg at emisjon uten partner blir utfallet, så er det bare slett håndverk, ingenting annet. Jeg forventer ikke at de timet toppen på 33, men øvre del av 20-tallet hadde vært lett match om de ønsket det.

Så må vi bare avvente utfallet, men jeg mener Nano bær være i en bra sits til å forhandle frem en ok partneravtale nå.

3 Likes

Nå begynner NANO og nærme seg et nivå hvor jeg tenker å kjøpe, men venter 2 kr ned enda :laughing:

Da er du gniten;)

2 Likes

Ja veldig gnien :smile: :moneybag:

Kanskje veldig lur, hvis ikke kursen allerede har bunnet på 23.02.

1 Like

Har ikke sett på aksjen de siste par årene, men fristelsen ble for stor og kjøpte meg en skjerv i dag.

Hvor mange aksjer er trykket siden emien på 114 ?

Er vel blant de mest spennende aksjene på børsen. Sitter på samme pinnestol idag da jeg kjøpte på 23 som da jeg solgte på 113,50 , det må bety lykke :joy::joy:

Om aksjen skulle falle til til 10 er det bare og doble innsatsen :blush::blush:

2 Likes

Det vil skrives søknad og søkes på grunnlag av den avlesingen. Denne prosessen vil også ta litt tid, men rolling review som følger fast track gjør at store deler av søknaden kan være unnagjort før denne avlesingen… vil allikevel regne med at det blir 2022 før søknad i sin helhet er sendt og deretter bruker fda alt fra 4 til 10 mnd på å behandle søknad… tipper dog betalutin får PR (priority review) som garanterer behandling innen 6 mnd… (og pga rolling review kan det gå ennå fortere)
Uansett ila 2022 er Betalutin antagelig godkjent av fda om 3 mnd avlesing kan foretas i 2H 2021 (og resultater/safety her er konsistente med det vi har sett tidligere…)

8 Likes

Både Nocture og jeg så fall ned til 23 som nedside-scenario. Dette slo inn, trolig shorter-trigget, så da er det ikke vits å vente på 21, bunnen blir 23 :wink:

8 Likes

La oss håpe at bunnen blir 23 :crossed_fingers:

2 Likes

Hehe, ser dette. Fint du ligger med 41k aksjer på kjøp til 23 blank :wink:

Det koster å være stor i kjeften, men må jo forsvare skansen. Sender faktura til Nocturne hvis posten fylles :laughing:

2 Likes