Synes historien til Nieba hvor han fortalte om sin bakgrunn og erfaring fra bransjen var interessant.
Han hadde startet opp et biotek sammen med to andre, og var i flere møter med venture. De ble spurt over bordet hvor mye de var verdt, og hadde svart 30 M CHF(?). Det fikk de med en gang, og erfarte i ettertid at det var en grunn til at de fikk det de bad om; de hadde solgt seg ut altfor billig. Deretter jobbet han 16 år i big farma; Roche og Bayer, før han fikk lyst til å komme tilbake til biotek tidlig fase og være med på å bringe noe nytt ut til markedet.
Han sier det er svært godt samarbeid mellom ledelse og styret, og de snur på alle steiner for å komme raskest mulig i mål på Paradigme på en effektiv måte, inkludert å gå i dialog med FDA for å redusere protokollens antall. Dette også basert på at protokollen la til grunn at man skulle ha 50 / 50 fordeling av 15/40 og 20/100, samlet 130 pasienter.
Nå som den ene armen er parkert etter at ca 40 % av grunnlaget er avlest gjennom interim, ligger det logikk i at de kan fjerne den siste 60 % som var tiltenkt rekruttert til 20/100 armen. Med gjenværende 80 pasienter som skulle inn i respektive 15/40 eller 20/100, så kan man i beste fall håpe på at man kan redusere protokollen til 90 pasienter totalt. (Dette er mine regnestykker, ikke Niebas).
Nieba forteller også at de har grunnlag fra DLBCL, så det virker som om komiteen, ledelsen og styret er av den oppfatningen at de har nok datagrunnlag å file hvis Paradigme-studiet kan fullføres med det antall pasienter gjenværende som var tiltenkt å gå i 15/40 armen. Dette blir uhyre spennende å følge videre med på.
Jeg la oss merke til at Nieba adresserte at de aktivt vurderer hvordan de best mulig skal posisjonere seg innen 2L. Tror som nevnt lengre oppe at med den innsikten de har på effekt og alternativer for pasienter også i 2L, så ser de en god åpning for innpass der som de kan jobbe mot allerede nå, selv om Paradigme er hovedfokus.
Overall må jeg si at Nieba gjorde en svært god figur i går, og at det fremkommer at dette er ikke en tilfeldig kar fra Bayer de har hyret, men en person med innsikt i både det tekniske, markedsmessige, finansielle og kommersielle. Om kursen reagerer på podkasten tror jeg neppe, men hadde robotene hos GSA lyttet til kasten, tror jeg de hadde begynt å dekke inn deler av posisjonene sine