Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Den eneste logiske forklaringen jeg har på det @InVivo - er at de største eierne ikke ønsker å inngå en avtale for peanuts når de vet hvilke verdier som ligger i bunn. Jeg jobbet for et selskap for noen år siden hvor vi ble forsøkt kjøpt opp, men de største eierne sa nei. Vi ansatte skjønte ikke logikken da vi slet økonomisk (dette var noen år etter finanskrisen). Men styret tok noen gode grep, sparket noen folk, konsoliderte organisasjonen, strømlinjeformet produktene og ca. 2 år senere ble vi solgt for 4x ifht. summen som lå på bordet under krisen.

Noen ganger er det verdt å vente, selv om det gjør vondt når man står midt i dritten :wink:

13 Likes

Seff. For den tungenemme så kunne jeg kanskje lagt til det… Men for min del så er det ganske obvious at forsinkelser i Paradigme også forsinker potensielle eksterne interessenter. Passering av interim var en viktig milepæl. Det var ikke lenge siden.

1 Like

Jeg heller også litt mot dette, da jeg tror det gir mest mening for “best business outcome” Det er dette bildet Lars også tegnet under Radium-podden. Han skal ikke selge noe for tidlig igjen, var nå iallefall budskapet jeg satt igjen med.

3 Likes

Det kan like gjerne være motsatt.

En potensiell partner burde jo heller trå til å hjelpe Nano ut av dumpen, hvis de var interessert i produktet. Gir jo større merverdi for partner/kjøper å få fart på selskapet enn å bivåne denne seigpiningen.

At skarve 40-50 pasienter skal være en showstopper for BP tror jeg ingenting på.

1 Like

At covid-19 må ta sin del av skylden er åpenbart. Men jeg tror kanskje en annen faktor er den strenge protokollen for innrullering.

Men totalt sett har nok usikkerheten blitt for stor til at en partner har vært villig å gå inn. Og i tilfelle en partner skulle gå inn, så var nok kravene uakseptable for ledelsen o NANO.

Nå har selskapet fått en finansiell runway som er noe lengre enn den de hadde i begynnelsen av uken. Og det bør være mulig p få avklart såvel antall pasienter de må behandle som protokollen i løpet av senhøsten 20/vinteren 21. I så tilfelle vil caset NANO bli betydelig derisket og forutsigbart, og følgelig langt mer attraktivt for en partner.
I tillegg vil det hi ledelsen betydelig sterkere kort på hånden i eventuelle forhandlinger med potensielle partnere. Samt at muligheten til å få på plass den rette partneren har økt.

Så totalt sett bør ikke situasjonen svartmales. I retrospektiv, og mår alle faktorer er kjent, så vil jeg ikke bli overrasket om ledelsen sitt grep mhp den siste emisjonen, vil bli sett i et helt annet lys enn det mange gjør i dag. Og det kan sågar hende at dem som velger å selge sine NANO aksjer i disse tider vil bli stående å klø seg i hodet over hvorfor i huleste de gjorde det.

Vel, kun fremtiden vil gi oss svaret. Men vi vet jo at Betalutin funker og gir stabilt gode resultater, samt at bivirkningen av medisinen er nærmest neglisjerbare og at behandlingsregimet er sædeles enkelt. At det blir godkjent medisin av det er jeg ikke i tvil om. Spørsmålet er hvor raskt det skjer og hvor mye av rettighetene som fortsatt er på våre hender når det skjer.

2 Likes

InVivo
Med all respekt, her er jeg uenig med deg. Potensielle partnere ser etter muligheter til å tjene gode penger. Da må man samtidig unngå caser beheftet med for stor usikkerhet og caser som kan ende opp i en økonomisk hengemyr. I tilfellet NANO har nok usikkerheten rundt antall pasienter og hvorvidt selskapet får godkjent ny protokoll, vært nok til å skremme dem bort. Når NANO får ryddet disse to usikkerhetsmomentene av veien, noe som kan skje i løpe av høsten/ vinteren, da vil det være langt lettere å forutse når Betalutin kan være i mål og hvor mye det løpet vil koste. Da kommer også interessen for NANO til å øke betydelig. Kanskje det er tilstrekkelig å få på plass protokollen og derved øke tilgjengeligheten på potensielle pasienter.

2 Likes

Jo men oppsidepotensialet i prising av NANO ved suksess står egentlig helt uendret, ihvertfall inntil bispesifics eller noe annet evt ødelegger

2 Likes

Dette er faktisk et valid point. Hvis de er i forhandlinger med partner, men venter på avklaringer knyttet til protokoll, rekruttering osv, så er det ikke tidspunktet å gå all in på en slik emisjon. Fra utsiden ville dette sett stygt ut, og tilliten til at ledelsen først og fremst jobber for eksisterende aksjonærer ville fort blitt tynnslitt.

Markedet kunne helt fint få agere på at innsidere laster opp, så ser ikke poenget deres.

Alle vet at innisdere vet mer enn markedet, så det hadde vært et sterkt signal om at ting var på G om de lastet. Og når innsidekjøp blir meldt, så ser jeg ikke hvordan det er problematisk at de laster opp noen mnd før det kan smelle.

2 Likes

Poenget er at hele emisjonen fremstår som dårlig finansielt håndtverk. Mange stiller spørsmålstegn ved nødvendigheten av å hente penger på dette nivået, fordi det må være mulig å få inn en partner på gode terms der de er i dag. Dette sier du jo selv, ref:

Når de likevel velger å hente penger nå, så har iallefall jeg tillit til at dette er det beste for selskapet - fordi jeg tror ledelsen forventer gode nyheter fremover som vil gjøre oppsiden i en partneravtale betydelig bedre. Hvis ledelsen derimot hadde lastet opp for store summer i denne emisjonen, for så å signere en partneravtale om 3-6 måneder, så hadde i allefall jeg stilt spørsmålstegn ved hvorfor de valgte å vanne ut eksisterende aksjonærer med 20% når det tydeligvis var diskusjoner på gang med partner. Spesielt hvis det viser seg at det ikke kommer noen andre gode nyheter av betydning de neste månedene, slik at de åpenbart ville hatt mulighet til å signere en partnerdeal på samme terms uten å hente penger på disse nivåene.

Ledelsen skal være forsiktig med å time innsidekjøpene når timing kan ha en negativ effekt for eksisterende aksjonærer (dette er ofte paradokset med innsidekjøp ifbm en emisjon når emisjonen ikke virker strengt nødvendig).

(Sorry, litt edits her. Sitter på jobb og er litt i farten)

2 Likes

Dagens ledelse har tydeligvis tatt en del kloke grep. Det er fortsatt delte meninger om hvorvidt den siste emisjonen var nødvendig og at den representerer dårlig håndverk.
Nå må det samtidig sies at vi på utsiden ikke kjenner det fulle og hele bildet som denne emisjonen ble gjort i. Vi skal ikke utelukke at synet endre seg når man får bedre innsikt i hva som ligger til grunn, eller når vi ser hva som skjer noe lengre fremme i løypen.

Nå er det nå en gang slik at det gjerne er publikum som vet best. (Har flere års erfaring fra ekspertpanelet som benker seg på tribunen på Brann stadion. Og ingen kan trene og lede det fotballaget enn oss på tribunen!) Og når det kommer til aksjemarkedet så er det gjerne oss på diverse diskusjonsforum som vet best. Ihvertfall inntil alle detaljer blir kjent for oss.

Personlig vil jeg ikke bli overrasket dersom vårt syn poå denne emisjonen endrer seg dramatisk i løpet av høsten/vinteren. For det virker ulogisk at en ledelse som tydeligvis har evnet å ta en del kloke grep, ikke skal kunne gjøre det samme når det kommer til vurderingen av hvilke valg som vil være best når det kommer til videre finansiering av selskapet. Og penger det måtte de ha.

5 Likes

Hadde ikke Algeta en emisjon før de inngikk en partneravtale?

Jepp. Ca et halvår før. Noen postet FA-linker lenger oppe i tråden her. Det gikk jo egentlig bare én vei etter den emisjonen. De som deltok hadde en sinnsyk ROI.

3 Likes

Her ser man litt hvordan cash så ut i Algeta i 2010

Man kan se at cash burn var omtrent 30 mill $ i året – Tatt inflasjon i betraktning, ikke så langt unna Nano i 2020 som vel ligger på rundt 45 mill $ i året

3 Likes

Nordic Nanovector ASA - Tranche 2 share capital increase registered

1 Like

Det som kan gjøre ting litt vanskelig i forbindelse med protokoll amendments kan jo være at regulatoriske organ i div land er backlogga noe vanvittig mtp covid etc. Får håpe at ting blir utført “in a timely manner” slik at “financial runway” blir “extended into 2021” :laughing:

spøk til revolver, jeg har bedt om avklaring rundt noen forskjeller jeg fant i protokollene på forskjellige register. Håper at det er endringene iverksatt og ikke bare forskjellig punching av samme data…

3 Likes

Veldig bra observert! takk for du deler :relaxed:

Alltid lett å være etterpåklok, men tiden vil vise om dette var et smart grep eller ikke, som ble tatt av styret/ledelse denne gangen. Jeg har under meget sterk tvil kjøpt 20% til i dag. Må innrømme at jeg er mer skeptisk igjen enn jeg har vært på lenge. Synes det er mange faresignaler her nå og noen av de sterkeste er total mangel på fokus på NANO/Betalutin rundt i verden, og hvorfor noen av hovedeierne lar seg vanne ut (igjen). Spent på å se oppdaterte aksjonærlister etterhvert nå. Hadde det vært stor tro på at dette ble en ny suksesshistorie som jeg og mange her inne håper og tror så hadde det nok vært en helt annen både aksjekurs og volum i handlene. Tilliten virker å være helt fraværende. Samtidig ligger det mye snadder i pipen og støver bort. Og mere blir det jo. Hvis de noengang får rekruttert siste pasient i Archer 1 da. Er det et halvt år det har tatt nå eller?
Next in line, pasientene står i kø, legene er ivrige etter å komme i gang, champagne problemer, etc. etc. Mye rart har blitt sagt og mange dyre feil har blitt gjort av tidligere ledelser, men hvorfor virker det som at NANO og Betalutin blir helt tilsidesatt og oversett? Produktet og resultatene taler for seg. Behovet er jo der. Hvilke sterke krefter drar i motsatt retning. Er vi sikre på at BP sikler på NANO?

7 Likes

Emisjoner kjøres ikke lenger på kurstopper, men noen uker etter. Siden selskapet ikke lenger klarer å tiltrekke seg store internasjonale institusjoner, så er det aksjonærene som igjen og igjen deltar i emisjonene som bestemmer når emisjonene skal kjøres og til hvilken kurs. Ledelse og styre har lite å si her, tror det kun er takking og bukking fra den kanten.

Shortselskapene begynner shorten rundt kurstopp og dekker inn på emi og ukene etter. 7 av 9 shortselskpaper har tjent på Nano, 2 av 9 har tapt. 7 har tjent 60 mill, 2 har tapt 4mill, sånn cirka. Snakk om penger på gata!

Får se om shorten ble redusert igår…

6 Likes

Price of the repair offering was 17.50 NOK. But have you understood what was the price of the private placement to HelthCap?