Du verden dr.Stockman, det var noe av det mest utrolige dataene jeg noen gang har sett !! No kidding, and dead serious!
Og da snakker jeg om tabellen som summerer opp følgende (med veldig mange grønne tall):
“The researchers at Bespoke Investment Group also make the case that, over the past 11 years, declines of more than 2% for the S&P 500 have tended to see healthy rebounds, particularly when that daily slide happens on a Monday.”
Ser man på den tabellen så ser man at i 5 av 6 tilfeller, siste 11 år, når et fall på mer enn 2% skjer på en MANDAG på S&P500 så går børsen opp neste dag.
Det er kanskje ikke så rart isolert sett, og kan godt være konsistent med en kraftig korreksjon, eller børskrakk, over tid der børsen går litt opp igjen etter hvert dystre fall.
Det som derimot var utrolig fascinerende er at børsutviklingen etter en kraftig korreksjon på mer enn 2%, hvis det skjer på en mandag, viser at i 19 av 20 tilfeller så har børsen en positiv utvikling i en ukes perspektiv, og smått utrolige 19 av 20 ganger sett i en måneds å perspektiv.
Og DET er jo absolutt ikke konsistent med en børskorreksjon/krakk.
So just by the numbers er det jo en no-brainer å hoppe inn i aksjene i morgen.
Nå kan det jo hende at når man går dypere inn i materien så er ikke situasjonene (som gir opphav til den grønne tabellen) sammenlignbare i makrobildet.
Men skulle dataene brukes til hypotesegenerering så mer enn antyder tallene at den menneskelige psyken hovedsak graver seg ned i løpet av en helg uten feedback fra børsen på usikkerhet i makrobildet. Mao mange stod på startstreken i dag og kastet kortene i panikk og saueflokken fulgte etter.
Nå er det selvsagt ingen garanti opptur neste uker og måneder, for vi vet jo ikke om markedets panikk er berettiget, men tallmateriale er som sagt noe av det mest bizarre jeg noen gang har sett, selv om jeg skjønner at de siste 11 år har vært et bull-marked, og at det selvsagt kan være at vi får en større markedskorreksjon nå.