Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat '22 (NANOV) 3

Det kun noen få selskaper som Folketrygdfondet har økt sine eierandeler i år, deriblant Tomra, Autostore, TGS, Crayon, Kahoot, Europris, Pexip, Nordic Nanovector og Aker Carbon Capture.

Sier mer enn ord!

2 Likes

I dag er første oppdatering på VPS på hvem som har handlet aksjer i Nordic Nanovector etter nyheten som ble sluppet, og jeg sitter på en rykende fersk aksjonæroversikt. (Legger ikke ut lenke til hvor jeg fant denne aksjonærlisten, da jeg ikke vil bli beskyldt for å drive reklame for konkurrerende fora.)

Følgende har handlet Nordic Nanovector-aksjer på onsdag:

  • Folketrygdfondet reduserte med drøye 346.000 aksjer til ca. 10,06 millioner aksjer

  • Sundt AS halverte beholdningen fra 2 til 1 million aksjer

  • Verdipapirfondet DNB Norge, Birk Venture, Myna AS, UBS Switzerland har alle redusert beholdningen med et sekssifret antall aksjer

  • eneste nye aksjonærer på “topp 50” som er nevneverdig er BOFA Securities Europe med rundt 777.700 aksjer [jeg har undersøkt og funnet ut at denne aksjonæren ofte går inn i og nesten like fort ut av forskjellige, gjerne mindre, selskaper på Oslo Børs, særlig når disse har volatil utvikling]

Med andre ord ser det ut til at jeg fikk helt rett i min antagelse om at Folketrygdfondet og andre store aksjonær snarere ville bli å finne på selgersiden enn på kjøpersiden etter nyheten.

5 Likes

… eller fortsetter praksisen med utlån til shortselgere.

1 Like

Det er så klart en teoretisk mulighet, men hvor interessant er det å shorte NANOV rundt 3 kroner om man ikke har gjort det tidligere? Mye av nedsiden er borte.

Derimot tror jeg selskapet nå har blitt så marginalisert (lavt kapitalisert) at jeg tror at Folketrygdfondet kommer til å kvitte seg med posten.

4 Likes

Det du beskriver er en korrelasjon og ikke kausalitet:

Korrekt at Folketrygdfondet vektet seg ned i Nordic Nanovector samtidig med et generelt nedsalg på Oslo Børs, men forrige reduksjon i NANOV for Folketrygdfondet var 500 K i VPS-oversikten pr. 08.06.

Når de så ikke reduserer beholdningen med noen aksjer før dagen etter nyheten, tror jeg det er mer kausalitet enn korrelasjon denne gangen…

(Hørte en gang at de har regler/retningslinjer for hvor lavt et selskap de investerer i kan være kapitalisert, men dette er flere år siden så det er ikke sikkert det har gyldighet lenger. Bevegelsene i aksjonærlistene de nærmeste dagene, eventuelt en flaggemelding, vil gi svar)

Det har også skjedd en del “under streken”.

Følgende er ute av “topp 50” etter onsdagens handler (tirsdagens beholdning i parentes):

VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE (533,7 K)
BODDCO AS (500 K)
MYRLID AS (500 K)
LARSEN ROY HARTVIG (422,8 K)
CMDC AS (260,1 K)
WILDING MATTHIAS (248,5 K)


Ovennevnte har enten solgt alle aksjene sine onsdag eller har en ny beholdning på under 225.000 aksjer (ny “minstegrense” for “topp 50”) etter onsdagens handler.

Mest trist er det at en av gründerne, Roy Hartvig Larsen (også gründer av Algeta) er ute.

4 Likes

Takk for info, er også overrasket over at Roy er ute. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om det… :thinking:

1 Like

Har ikke han et par kontoer ??

Ja, han sitter fortsatt med litt over 600k med selskapet Sciencons, redusert med 100k her og helt ute med privat kontoen.

5 Likes

Sikkert bare formueskatten som skal betales :laughing:

1 Like

Det er fullstendig skandale kommunikasjonsmessig om det viser seg at selskapet faktisk sitter på gode data etter skrellen de siste ukene og viktige langsiktige aksjonærer har kastet kortene.

Isåfall ville vært naturlig å etterkomme forrige melding med litt mer farge rundt «signs og efficacy» når det er såpass tydelig hvordan markedet tolker dette.

Sitter stille i båten, da nedsiden uansett er begrenset, men må ærlig talt si at at jeg ikke er spesielt optimistisk til hva de får til videre.

8 Likes

Rød lampe blinker her idag igjen med Roy som er ute av listene nå. Og reduserer ytterligere med den andre kontoen, skal nok helt ut han ser det ut som.

2 Likes

Ja dette var trist. Det er ganske innlysende at dette ikke er mulig å tolke begge veier.
Roy hadde ikke gått ut på ATL viss denne mld var oppe for tolkning.

For et opplegg, virkelig tragiske greier.

5 Likes

Nuvel, han vet vel ikke noe mer enn det som står i meldingen. Han har dog bedre grunnlag til å tolke hva det eventuelt betyr.

2 Likes

Lærepengen blir å aldri mer være i et selskap der ikke Gründer er storeier OG styremedlem og helst minst konsulent involvert i driften.

Trist.

10 Likes

Tolker det så enkelt som dette her:

Hvis det var i positivt fortegn og kursen reagerte såpass negativt, så hadde de kommet med en update på det for å vise at meldingen er feiltolket. Ettersom de ikke gjorde det og han svarer såpass “kryptisk” som han gjør nå, så tror jeg det er fordi han HÅPER FDA skal kunne redde de på et vis. Dette gjenspeiles med at de ikke kan uttale seg om sine egne data før de har forhørt med FDA om det i det hele tatt holder vann. Hvis de var så sikker på at dette var godt nok så hadde de gjort det krystallklart i meldingen.

2 Likes

Interessant funn fra Oncopeptides!

ASCT (stamcellebehandling) påvirket resultatet i dere studie. Kan det samme være tilfelle for Betalutin og ASCT…? :thinking:

Det kan jo i så fall forklare hvorfor del 2 av Paradigme kom ut med mye dårligere resultat. Det skal bli spennende å høre fra møtet med FDA

23 Likes

Har de noen hypoteser om hvorfor resultatene er så mye dårligere for pasienter som har gjennom stamcellebehandling? Det taler jo ikke akkurat i favør av stamcellebehandling dersom dette svekker behandlingsalternativer i senere linjer.