Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat '22 (NANOV) 3

De solgte 318K, eller de sitter igjen med 318K?

Solgte 318k ja, ca. 4,7% av det de hadde ved starten av den dagen.

Som det nevnes på en annen tråd har de IKKE flagget under 5%. Det må gjøres senest før åpning påfølgende børsdag etter salget, uavhengig av hva listene med forsinkelse viser.

Ergo har North fortsatt over 5 % i NANOV og å sette spørsmålstegn rundt deres langsiktighet er vel ikke helt innafor… (Frem til den dagen de evt trader seg ut og bare var innom for en swingtrade)

2 Likes

Det settes vel spørsmålstegn fordi listene viser reduksjon. Må jo nesten anta listene er korrekt. Kan de være lånt ut til short (ingen synlig på short register)?

1 Like

Ja de kan være utlånt. Det får vi ikke vite av listene her dessverre, men pga. nye regler må det også meldes reduksjon under 5% som følge av short utlån så vidt jeg har forstått.

“Nye” ?

Man har vel alltid vært nødt til å flagge når man krysser 5%, uansett vei, kilde på shortbiten hadde vært interessant

1 Like

Til å være en som påstår å ha solgt seg ut i fjor, så er du mistenkelig interessert i å informere oss andre om hvor nær dommedag er i Nano.
Du er sikkert ikke en som snakker ned selskaper for å kjøpe seg inn billigere, regner med du er her og minner oss på caset på grunn av nestekjærlighet. :blush::+1:

4 Likes

På hytta med mobil, så litt knot å finne igjen, men kan finne det på pc til uka.

1 Like

Er dette virkelig de eneste alternativer du ser for å ytre seg kritisk om et selskap på et aksjeforum?

5 Likes

Bare å sjekke tidligere innlegg og du vil se at jeg har mitt på det tørre. Skrev innlegg med pekefingeren fremme 8 januar i år. Som åpenbart var etter at jeg hadde solgt (hev ut aksjene når magefølelsen tilsa at Skullerud mest fremstod som en ukritisk bilselger, samtidig som kursen begynte å gli nedover).

Har null interesse av å kjøpe aksjer i NANO. Har meninger om samfunnet rundt meg. Smått og stort. Også på mikronivå når det er noe som favner interesse. Som den evinnelige massesuggesjonen som har herjet her inne, hvor man har kappes om å prøve å omdefinere realitetene til å være mest mulig rosenrøde for eget velbehags skyld. Alternativt for å påvirke kursen. Menneskers atferd kan fascinere og engasjere, selv når man selv sitter på utsiden.

5 Likes

Ikke noe mere synlig short nei men de nær 600k satt tidligere i år på rundt kr 7 ligger der fremdeles.
Tydelig at noen venter på kollaps på q2

Vel, som amerikanerne sier “We thank you for your service.” Vi burde nok alle ha hørt på deg, og forstått at du faktisk bare prøver å gjøre en samfunnsinnsats. Jeg føler meg virkelig som en idiot som ikke skjønte tidsnok det du skjønte…

Samtidig er det jo utrolig raskt å møte seg selv i døra da - tenker på et par sitat fra dine PCIB kommentarer høsten 2020.

“Enig at man bør vokte seg vel for å skape et ekkokammer, men et gjentagende problem er mengde energi som blir lagt ned i de kritiske innleggene versus de positive. Selv om kursen tildels har kollapset vil ikke det nødvendigvis tilsi at de kritiske med påfallende lite gjennomtenkt argumentasjon er de som har grunn til å slå seg selv på brystet i etterpåklokskapens lys.”

og

“Kan ikke tenke meg en særlig mer nedrig fremtreden enn de som føler behov for å pirke for pirkingens skyld borti aksjonærer som nettopp har gått på en sviende smell. I særdeleshet når de ikke har anstendighet til å legge ved så mye som et snev av innhold i ytringene. Alt handler om å få solet seg i glansen av ens egen påståtte fortreffelighet, fremsatt på ynkeligste vis i en smørje av udokumentert etterpåklokskap.”

Kritikere liker sjelden å bli kritisert… :wink:

4 Likes

Vel… Sitat undertegnede: " I særdeleshet når de ikke har anstendighet til å legge ved så mye som et snev av innhold i ytringene. "

For å si det sånn; jeg hadde rett når jeg ytret meg i januar, 2 juni og 22 juni. Hvor kursen lå på henholdsvis kr 23, kr 7 og 3.24. Og falt betraktelig i etterkant grunnet negative meldinger. Advarte om det som lignet et forsøk på å forlede aksjonærmassen og at ledelsen var alt for opptatt av å sminke grisen, samt at man må passe seg for massesuggesjonen som oppstår i etterkant av negative meldinger, hvor de mest lydhøre gjør sitt aller ytterste for å glattpolere innholdet. Hvor det blir kokt salige supper av optimisme. Helt til det rakner fullstendig. Som er eksakt hva som skjedde noen uker senere.

Har jeg noen gang kritisert negative, men gjennomtenkte ytringer som faktisk treffer blink?? Og hvorfor dette behovet for å jage differensierende, men saklige meninger ut av tråden?

1 Like

Jeg tror du misset poenget @Aaleby. Jeg kommenterte ikke på din rett til å være positiv til noe og negativ til noe annet, og dermed uttrykke dine meninger om det. Fortsett med det.

Poenget mitt var kun knyttet til hvor mye du interesserer og involverer deg i andres psyke når det gjelder deres ønske om å finne mulige positive vinklinger på caset - referert til som “massesuggesjon for å skape vårt egen rosenrøde velbehag”.

Så, for å gi deg et par hint - “sole seg i glansen av ens egen påståtte fortreffelighet” og “slå seg selv på brystet i etterpåklokskapens lys.”. Du har jo selv sagt hva du synes om slike, ikke sant? :slight_smile:

6 Likes

Dette blir tatt fullstendig ut av kontekst, for å prøve å skåre noen billige poeng. Sole seg i glansen og etterpåklokskapens lys peker tilbake på noe som har skjedd. Mine innlegg har vært en advarsel om hva som kan tenkes å skje frem i tid. En ikke ubetydelig vesensforskjell. Som tilfører tråden en faktisk verdi, selv om det kan pirke enkelte på nesen.

Aaleby
Godt gjort er bedre enn godt tenkt - sier en av verdens beste trenere

Man bør nok, ut fra et visst nivå av sosial intelligens, være varsom med å strø salt i sårene til dem som sitter på sviende tap.
Samtidig er det vel ingen som i fullt alvor definerer alle kritiske innlegg som om de kun er forfattet med bakenforliggende skjult agenda?
Hvem er det som i etterpåklokskapens lys har mest grunn til å gå litt mer stille i dørene? Er det dem som var mer kritiske på tidligere tidspunkt, eller er det dem som påsto at en hver kursnedgang var en unik kjøpsmulighet?

4 Likes

OK, enten tar du poenget eller så gjør du det tydeligvis ikke. Jeg referer fremdeles ikke til dine tidligere innlegg.

Hvis ditt siste avsnitt i innlegget jeg kommenterte på er ment å være et bidrag for å advare folk om hva som kan gå galt i NANO, har jeg to tips:

  1. Bruk fremtids form i stedet for fortids form i setningene - jeg leste dette som en referanse til hva du mente var problemet.
  2. Prøv å velge en litt mer pedagogisk og faktabasert tilnærming enn - “Som den evinnelige massesuggesjonen som har herjet her inne, hvor man har kappes om å prøve å omdefinere realitetene til å være mest mulig rosenrøde for eget velbehags skyld”.

Mulig det bare er meg, men det fremstod langt mer som en flåsete bedreviter kommentar enn som en velment advarsel. Jeg tror vel ingen oppgående person vil løpe av sted og selge porteføljen i NANO basert på den uttalelsen, men verden overrasker stadig.

CEOer beskrevet som sleske bruktbilselgere, sminking av grisen, glattpolering av meldinger og etterpåkloke kommentarer om hva de burde skjønt ifm guiding og hvordan den ville/burde blitt påvirket av pandemien gjør det ikke helt for meg dessverre. Jeg har kommentert på dette før - du kommer ikke med fakta som underbygger kritikken din, bare masse floskler, kallenavn og spissformuleringer. Da foretrekker jeg nok den mer gjennomtenkte, analytiske og faktabaserte tilnærmingen til blant annet @Observer

Men, din rett til å uttale deg kritisk om NANO skal jeg i høyeste grad forsvare.

5 Likes

Vet ikke om det var noen som begrunnet sin skepsis til NANOV med skepsis til Betalutins effekt. Isåfall må de gjerne være “etterpåkloke”. Problemet for meg og mange andre var at dette var en usikkerhetsfaktor vi aldri regnet inn i totalbildet, og det fremstår fortsatt som et mysterium for meg hvordan det kunne gå så galt.

5 Likes

Vi alle har vår stil. Foretrekker selv å sette enkelte ting på spissen. Både for å skape diskusjon, men også for å spisse poenget. Om man treffer eller ikke er gjerne opp til øyet som ser.

Det skremmer meg at folk fortsatt sitter investert begrunnet i en faktisk tro på ledelsen og at BP skal komme til unnsetning. Som var motivasjonen for innlegget. Hverken mer eller mindre. I min verden oppsummerer disse setningene mye av grunnen til at så mange har tatt så store tap. En uendelig tro på at det skal ligge en kiste gull i enden på reisen. Uansett hvor mange røde flagg som har flagret underveis:

3 Likes