In Vivo - jeg tror du glemmer hva hovedbehandlingen innen FL er, og i stedet skaper usikkerhet om et problem som ikke foreligger for Betalutin som radioimmunterapi: “Less than 20% of patients with FL are diagnosed with stage I/II disease, and the vast majority of these patients are treated out of the setting of a clinical trial. The reason for this is not only the limited number of patients with localized FL but also that it is considered as curable and often treated with radiotherapy alone (usually as involved field radiation therapy (IFRT)), making it less incentive for research.”
Som TyrionIV nevner har vi også Skulleruds utsagn fra siste møte med FDA, der OS tydeligvis overhodet ikke ble forlangt. Da er det vel søkt å begynne med det som problemstilling, noe som i denne sammenheng gjelder PI3K mer spesifikt.
Takk også til Roc for gode synspunkter. Jeg tenker at det viktigste for NanoV er i første rekke å få en betinget markedsgodkjennelse. Etter slik godkjennelse skal behandlingen gjennom årlig review. Viser behandlingen problemer man ikke var klar over, vil det være naturlig å forlange nærmere undersøkelser, gjerne basert på de pasientene som har benyttet behandlingen etter den midlertidige godkjennelsen. Så jeg føler dette er ivaretatt allerede i NanoVs tilfelle. FDA vil utvilsomt få kritikk for sendrektighet og fordyrende behandlinger om alle behandling skal gjennom full OS før betinget salg.
Og som Califf sa: The first order of business for reviving trust in the program is improving the necessary confirmatory trials.
“We’ve got to do a better job of getting the post-market data,” he said. “And it ought to be easier to do the right thing for companies, easier to get the follow-up data than to not get it."