Ja, han sier vel publisering av top line data minimum 3 måneder + 3-4 uker dataanalyse = 4 måneder etter enrolment complete.
I henseende BLA-søknad er jeg helt enig i at denne tiden minimum er fornuftig å måtte påregnes (med mindre ekstra privilegier gis (expedited review) grunnet innvilget Fast Track og dermed initiert Fast Track pathway når data er vist FDA, som Nieba hinter om på Q420-callen).
Men la oss gå tilbake til Egberts/Nieba på Q420-callen 18. februar i år, og forutsetter tankegangen til Ling. Da hadde de 47 igjen å rekruttere til totalt 120, og litt over 10 måneder igjen av året til rekruttering, 3 måneders venting, CT—scan og etteranalyse gitt dataslipp H221. Dvs 6 måneder stående igjen til kun rekruttering. De hadde da måtte ha rekruttert ca 8 pasienter i måneden, opp fra det allerede akselererte nivået på 4-5 månedene før, noe Egberts med det mest optimistiske anslaget på callen ikke sa ville skje før ‘late spring/early summer’ (Nieba sa økning til minst 7 i måneden ‘late spring’). Og selv med 8 rekrutterte per måned (startende fom Mars og utover, som helt klart ikke er ‘late spring’), så ville 3-month top line data ikke vært klar før de aller, aller siste dagene som var igjen av året 2021 (jobbing i romjula for IRC). Dette synes jeg underbygger at de i hele år har hatt som tanke å slippe ‘preliminary’ 3-month top line data, som mange av oss har tolket uttalelsene til Marco (og hvorfor kalle noe preliminary 3-month data, hvis du faktisk har 3-month data inkl database clean and lock, som Ling skriver. Da er vel ikke 3-month datene preliminary lenger, men heller spikret).
Husk også at Marco sier: ‘I think you need to consider what is the reason why, for what scope you are communicating the data’ på Q121-callen.
BLA-filings-scope: Lings tolkning.
Fremskyndet verdidriver-scope (blottlegge data til marked/partner/(og kanskje hinte til FDA): Marcos uttalelse på Q221-callen.
Også et lite kritisk blikk på mine egne tolkninger til slutt:
Men er det sånn at Nanov kan diktere IRC til å komme med slike preliminary data da (før alle pasientene er skannet/analysert)? Mulig kriteriet, selvpålagt eller ei, er at alle de 120 pasientene i studien i det minste må ha blitt dosert før et slikt prelim-slipp? Det er dette jeg nå stusser mest på. Men igjen: det er Nanos data, og de styrer dem vel muligens som de selv vil, og i henhold til å maksimere sine eieres verdier.