De søker FDA og EMA om full godkjenning på tidligere AA. Dette skulle de i utgangspunktet søke på chronos 4 som ikke er ferdig.
Men de prøver seg på en snarvei og søkte på chronos 3. Ingen var klar over dette før jeg fikk der bekreftet på telefon med tyskeren.
Så da ville jeg avklare: har det noe å si eller har det ikke noe å si for paradigme?
Skullerud har satt seg grundig inn i en evt problemstilling og avkrefter at det vil føre til problemer for paradigme.
Sjefen i Tyskland sa det kunne føre til problemer for andre pi3k inhibitorer på vei til markedet og at det kunne lukke døren for AA for disse men ikke for medisiner med en “annen mode of action”
For eks radiotherapy eller cpi.
Man kan godt trekke på skuldrene. Men noen av oss husker artiklen: “med kappløp med big pharma Om kreftmedisin”
Man husker også Marco begynte å snakke om mzl istedenfor FL når han ble spurt…
Så i høyeste grad viktig å få info rundt dette. Slike endringer i SOC har radbrukket to andre radforsk selskaper. Så om man ikke syntes dette er viktig skjønner jeg ingenting.
Det negative var at de prøver seg med chronos 3. Det positive er at sjefen i Tyskland bekrefter at han MENER det IKKE stenger muligheter for AA for slike selskaper som nanov.
Og det positive er at Skullerud også bekrefter dette. Det tar bort risiko. Samtidig har vi den siste uka sett flere av disse pi3k medisinene trekke seg. Gjenstår gjør mei pharma og bayer. Det kan hende at de også vet at bayer er i ferd med å lukke døren for deres AA søknad og at veien om en fase 3 derfor blir altfor lang og kostbar.