Ingenting er lovlig seint.
Det koker ned til hvor tålmodig styret / aksjonærene i NANOV er, hvor sikre de er på read-out dataene og hva som er pri 1, 2 og 3.
Hvis styret og de største aksjonærene ønsker å makse verdiene fordi de er trygge på å få AA, så holder de partnere unna i alle fall til etter read out, men kan hende før filing. Venter de til etter endelig AA er prisen garantert enda bedre.
De kan helt sikkert regne hjem at selskapsverdien jekkes opp med noen milliarder med gode nok data til å file på. En partner i EU / Østen kommer til et 100 % derisket bord, og kan regne på cashflow de neste 10 årene.
Hvis selskapet ønsker å redusere risikoen tar de inn en partner før avlesning, men med innsyn i interim data og annen offisiell info. Litt avhengig av hvor overbevisende interimdataene er vil naturlig nok prisen være noe lavere enn ved avleste toplinje-data.
Fordelen med å ta inn en partner nå vil være at de kan fyre opp andre studier på hold, slik som Alpha 37 og kanskje også DLBCL. Hvem vet om det kommer en partner på DLBCL siden de snakket om at Betalutin vil egne seg godt der sammen med andre «compounds».
MZl og Archer kommer som egne armer i fase III, her er det ikke nødvendig å rushe på. Dette studiet vil kunne gi endelig markedstilgang i 2L og 3L.
Det jeg savner et svar på er hvor lang tid trenger en partner for å rigge seg for å selge Betalutin i sine markeder. Holder det å få rettighetene sommeren 2022 og være salgsklar innen year end, eller vil de trenge et år ++ for å være klare når approval foreligger?
Jeg tror sistnevnte taler for at vi kan få en avtale innen kort tid, men på motsatt hold vil dealen bli bedre etter bekreftelsen fra top-line data.
Jeg tror styret har mye å ta stilling til om dagen. Interessen for radiofarmaka er kraftig voksende, og Betalutin har en sentral plass i dette landskapet.
Jeg vil tro at de blir approached av både industrielle aktører, men også finansielle som vil inn på eiersiden.
De industrielle har muligens mindre betalingsvilje, men dessto bedre salgsapparat for å få produktet ut.
De finansielle vet at de tilbyr «kun» pengene; lite synergi, da må de betale mer.
Ifølge Einarsson er det mange store utenlandske investorer som ønsker store eiersitser i farma om dagen, og Blackrock leder an med et gedigent PE-fond bestående av flere titalls eksperter som er headhuntet fra big pharma.
Den store fordelen med disse aktørene, versus småaksjonærene, er at de bryr seg fint lite om det er rekruttert 10, 14 eller 18 pr Q. De har et «evighetsperspektiv», og går inn fordi de ser at Betalutin blir en cash flow machine en gang i løpet av 2023. Om det blir i januar eller april er underordnet.
Så hva tror vi?
Er ledelsen iskalde og prioriterer en ting om gangen for å makse verdiene over tid, eller er de «utålmodige» og vil bygge ut pipen og smi mens trøkket er der? Erfaringer viser at hva som er hot or not svinger raskt i farma.
Braun var klar i går på at NANOV er mye mer enn Betalutin.
Spørsmålet blir når skal de satse skikkelig for å få makset verdiene de besitter.