Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Et lite rykk på gang. RT 66,35

Måske, men der er jo også 1. patient i ARCHER-1 og ny CEO.

1 Like

Nærmer oss nedtrenden nå, og den er tilfeldigvis veldig nær SMA200

image

1 Like

Tror du vi får utløsning om vi bryter over trenden? :smile:

3 Likes

Jeg tenker at det er helt mulig vi skal tilbake til 70-86 tradingrangen innen kort tid. Og da er det veldig fort snakk om å teste brudd ut av nedtrenden fra ATH.

4 Likes

Å snu en nedtrend tar dessverre ofte mye lengere tid enn folk tror

2 Likes

Jepp, det var det jeg og til slutt skjønte, og derfor etterspurte en ekte washout kapitulasjon, fordi trenden neppe kunne snues før det skjedde. Nå har det omsider skjedd, og derfor er jeg mye mer bullish enn jeg var i lange tider i vinter.

2 Likes

Hva er nåværende forventede trading-range? Brudd på 65, test av 65, og området 65-68/70 virker noe smalt i grunn.

@pb23 - du skrev i den andre nanotråden at du ikke skjønte hvordan noen kunne selge aksjen nå. Det kommer vel an på tidsperspektiv. Du har en lang horisont og en meget god inngang. I get it. For oss andre er det penger å hente på 2-3 kr opp eller ned. Trader man swing posisjoner (slik jeg gjør) er det enda mer å hente på bevegelsene.

Du kommer med et legitimt spørsmål som gir grunnlag for refleksjon. Trading handler om å koble ut følelser og agere på informasjon man tolker av chartet. Noen ganger kan man tolke signalene feil. Denne gang tolket jeg de riktig.

Grunn til at jeg solgte på fredag er enkel; vi har brutt ut av en konsolidering og etablert en høyere trading range. Med såpass bratt oppgang (se bare på candles) så er det naturlig med en korreksjon for å finne ny støtte. TA gir en indikasjon når vendepunkt kommer, når moment snur, når korreksjon kan komme. Det som kanskje er mer overraskende er hvor effektivt det er i møte med fundamentale nyheter som de meldingene vi har fått i dag.

Så på fredag satt jeg å så på dette chartet ifht. HL / HH mønsteret jeg har skrevet side opp og ned om i denne tråden siden vi hadde capitulation bottom på 37 kr. Vi har endelig fått vår første HH på veldig, veldig lenge. Denne ligger på ca. 68.50. Nå må vi danne en HL. Hvor finner vi den?

Først må vi se på forrige low, denne ligger på 48. Noen vil kanskje si 55 er HL men jeg tolker det som en del av bevegelsen opp fra 48. Mao. har vi steget +20 kr (48-68) uten en pullback. Hva skjer da? Aksjen blir overkjøpt, tradere tar gevinst. Har du kjøpt rundt low og selger rundt high på denne swing-traden så har du gjort ganske greie penger.

Men tilbake til HL. Hvis vi antar at den forrige ligger rundt 48 så kan vi altså teoretisk få et pullback så langt ned og fremdeles danne en HL (close over 48, f.eks 48.50). Vil det skje? Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det. Hva er så mer sannsynlig?

Fib. nivåer gir en OK pekepinn på hvor det kan være greit å kjøpe. 59.50, 55 og 53 er nivåene jeg får opp. Når rangen er så stor og stigningen såpass bratt blir også utfallsrommet større.

Ideelt sett bør vi ikke korrigere lenger ned enn 53. Personlig kjøper jeg nok inn igjen under 60 hvis vi dipper under dette nivået. I range vi er nå er Nano uinteressant fra et trading perspektiv for min del.

Skulle vi fortsette opp uten pullback, forventer jeg test av 200-dagers MA like over 70. Jeg blir meget overrasket om vi tar ut denne og danner en ny HH over 70 uten rejection. Pullback vil da bli desto større ved en senere anledning.

Som @hsvindle skrev i Nanotråden er det en rolig stigning med balanserte korreksjoner vi ønsker å se. Da er det lugn å være long, og vanskeligere å trade. Får vi dype Dahler (pun intended) og store topper, er trading name of the game.

Choose your poison wisely.

10 Likes

TYTY.

Hvorfor legger du ikke inn LH/HH sånn:

Edit: skulle være HL, ikke LH…

Noen vil kanskje si 55 er HL men jeg tolker det som en del av bevegelsen opp fra 48.

Siterer meg selv. Jeg ser på absolutter. Du mener 55 kan være en HL (ikke LH - den er høyere enn 48, regner med det var en typo?) - men utenom det endrer det ikke logikken - at vi søker enn ny HL nå.

Ut fra din teori sier du: vi kan få HL mellom nå og 55. Ut fra min teori sier jeg vi kan få HL mellom nå og 48. Det gir bare en litt mer fleksibel approach ifht. å time inngang og kommer vel an på hvor risikoavers man er etc. (om man kjøper ned mot 55 eller avventer og ser om den dupper enda mer).

Igjen; fortolkning. For alt vi vet setter vi en HL på 63 og kjører videre over 70 :smile:

2 Likes

Takk for svar.

Jeg fikk bare en følelse av at hvor man plasserer LH ble litt vilkårlig, men det er ikke godt å si noe om.

1 Like

Det er i stor grad det. Fib. kan gi en indikasjon men … bets are off. Den kan komme i morgen, den kan komme om 1 uke. Who knows. Se på konsolideringen fra første HIGH og ned til første HL. Tok jo mange uker og kursen gled sakte men sikkert nedover. Så anything goes - ingen fasit!

1 Like

Nei, det kan fort bli en subjektiv øvelse også. Fra andre LH til neste HL var det bare snakk om dager.

Spennende hvordan det utspiller seg. :slight_smile:

1h Rising wedge, ser litt skummel ut.

2 Likes

Interessant, så tendensen til det samme på daily på fredag men følte det var litt prematurt å omtale den. Gir mer mening på hourly. Sammenfaller godt med min teori om at vi søker en HL også :slight_smile:

2 Likes

Skjønner godt at folk trader med “kortsiktige” penger.

Nå har jeg kommet til et nivå som jeg vil være LONG i. Men får jeg inn mer penger (Salg av bil) så vil jeg bruke de til å trade.

1 Like

Stor fryktfaktor her nå :slight_smile:
Hva med å ta en liten zoom ut og se på det slik:

edit: som referanse (Ascending triangle as reversal pattern…)

5 Likes

Det er formasjonen jeg har sett på tbh. Mye mulig det trengs en bounce ned til higher low da.

Høyden på target skal vel være lineær ikke logaritmisk?

1 Like