Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

66-68 er et område som er lett å tenke er viktig både fordi en har stanget der flere ganger på vei ned og opp, og det er deromkring den lange nedtrenden fra ATH nå kan tegnes inn om en er på det mest konservative.

En del pleier å si at nyheter kan trumfe det tekniske, og akkurat nå er vi jo inne i megatrigger-terreng som kan slå alle veier. Men desto mer interessant å tenke yin/yang med teknisk/fundamentalt.

Jeg står fast på: Så lenge NANO er i en tydelig nedtrend er det en masse folk som (klokelig viste det seg) holder seg langt unna.

2 Likes

Hm, sjekka TA på investing. Kjipt at de opererer med gårsdagens sluttkurs og selganbefaling. De burde vel hatt nok timer til å oppdatere seg nå.
Samme skjedde for noen dager siden.
Stoler ikke på dem.

2 Likes

Norsk Bulls algoritmer har ombestemt seg for 3. gang på en uke og anbefaler nå kjøp :slight_smile:

image

Som jeg skrev i chatten nettopp - jeg tror Nano er ferdig med decline og har gått over i accumulation. Vi kan gjøre et argument for at vi har vært i accumulation siden april-ish.

Som vi alle husker hadde vi capitulation bottom i april og det som pleier å følge etter capitulation er normalt en accumulation. I følge teorien går markedet gjennom 4 stadier - accumulation, mark up, distribution og decline.

Er 6 mnd nok får å få oss over i mark-up? Jeg vet ikke. Den fallende trendlinjen fra ATH krysser nå rundt 69. Vi har også en dobbeltopp her (67-68.50). Dette blir syretesten. Alt under er bare accumulation. Brudd over vil si vi går over i mark up i min bok.

Merk at vi kan ligge i rangen 45 til 69 i lange tider - ingen vet hvor lenge accumulation varer. Kan ta slutt ved ASH, kan fortsette til mai-juni 2019 (da er vi ved enden av den fallende linjen).

Jeg har hatt en strålende dag i dag. Har ikke følt meg så euforisk på vegne av Nano på lenge. Henger selvfølgelig sammen med at jeg så for meg et blodbad, så det var som å bli skutt men oppdage at man hadde skuddsikker vest på :wink:

9 Likes

Sjekka investing igjen. Nå har de riktig kurs.
Men uten candlestick.

Hva sier TA om utviklingen videre?

Dette chartet er noe forsinket men; vi traff på 50-dagers SMA og ble rejected ganske heftig. Vi har brutt opp gjennom 20-dagers SMA og bør finne støtte her til nedsiden. Om den closer på disse nivåene har vi muligens et kortsiktig trendskifte på gang. Den første higher high siden forrige topp!

savepig sa han skulle få den igjennom 50 SMA så bare å drikke kaffi å vente :slight_smile:

Attehæ? :smiley:

Skuffende volum i dag og, men.

SMA200 i ferd med å bryte under SMA100.

Kursen touchet SMA50.

RSI og stokastisk antyder et momentumskifte.

Acc/dist spiket i går men bremser i dag, gevinsttaking på folk som tar 5-10% gevinst.

54-56 er en motstandssone

image

2 Likes

Tipper den brytes 1 november.

Er det 65-68 som er neste da?

58 har litt historikk og 62 er vel rundt 200 dagers. Momenter å holde øye med om ikke et forventet intervall.
Fraråder trading dog, det er høy oppside, og selskapet er forbausende nær markedsverdien når de gikk på børs.

3 Likes

Jinxer sikkert min analyse utover nå, men kursen har agert akkurat slik jeg har ønsket. Som jeg skrev for ni dager siden; bryter vi opp av den lille kilen før vi bryter under 45-48 området, så vil jeg tro at vi er i en nøytral range mellom 45-49 og 55-57kr. Så nå vil jeg ikke bli veldig overrasket om vi begynner å lukte på å ta ut 55-57kr.

Jeg har en helt enkel teori som jeg gjerne vil lufte.
Over tid synes jeg TA har fungert dårlig på NANO og jeg mistenker at det er de lave volumene som er hovedårsaken. Aksjen har sunket og sunket på svært lave volum over en lengre periode.

Min teori er da at “minneeffekten” står sterkt hvis det oppstår kurstriggere og positive nyheter. Altså tenker jeg at ved den riktige kombinasjonen av nyheter fra selskapet vil kursen nær automatisk bevege seg tilbake til nivåer rundt 76-86.

Min vurdering er at NANO har sunket nær uten noen fundamental årsak som driver. Caset er intakt og sterkere enn noen gang.

Tanken min er at vi har falt på små volum hele veien og at økende interesse og et lite løft i volum MEGET raskt vil kunne løfte oss tilbake til la oss si 82.

Jeg har stor tro på o glede av teknisk analyse, men står vi ikke overfor en periode hvor nyhetsstrømmen kan sette TA litt til siden?

3 Likes

Det som har feilet er TA som spår kursen opp og til himmels.

De få som har sett en lang nedtrend og støttet denne har så langt hatt riktig.
Vi er fremdeles i den lange nedtrenden.

  • illustrerer med en enkel graf…

De få? :blush:

3 Likes

Det er feil å si at det ikke har vært en årsak. Forsinkelsen på 6 måneder ble etterhvert åpenbar selv om den ikke ble kommunisert av selskapet før i april i år. Jeg er selv en av de som trodde på Costa i det lengste selv om andre oppfattet signalene og prøvde å fortelle om de.

Jeg er enig i at den raskt kan smelle opp igjen på nyheter og at vi er i en periode hvor vi kan vente en del nyheter.

Den minneeffekten har jeg tidligere hatt litt tro på, men etter å ha sett hvor mange selgere som dukker opp oppover ha r jeg skrinlagt den.

That said, aksjen er i mine øyne verdt mye mer enn det den står i nå, så jeg blir ikke overrasket om en reprising plutselig sparkes i gang.

1 Like

Bullsignalene har jo bare vært alvorlig mye svakere enn bearsignalet. Det har vært mange ganger at man ut i fra helt basal TA kunne påvise at her var det en mulighet for at nå ville det snu, men så har det ikke blitt avgitt. Hvis man da har tatt en posisjon ut i fra at TA antyder brudd oppover, så vil det riktige fra et sånt perspektiv være å avbryte den traden og vente på neste mulighet.

De som har gjort det aller best i NANO er jo de som respekterte brudd ned fra ATH og deretter kun gjorde gjesteinntredener.

Og så er det sånn at selvsagt kan nyheter trumfe TA og snu en trend, men da vil TA i ettertid kunne vise deg hvor robust den nye bevegelsen er.

4 Likes

Jeg ser den, men det er det fryktelig lave volumet på vei ned som jeg mener taler for en forsterket “minneeffekt”.
For noen år siden leste jeg en forskningsartikkel som var knyttet til nettopp denne faktoren og der var det funnet en solid teoretisk og empirisk støtte for sammenhengen mellom nedgang/oppgang på små/stor volum.
Problemet er bare at jeg ikke finner tilbake til artikkelen.
Jeg er derimot ganske sikker på at konklusjonen varta nedgang på lave volum gir raskere retur ved oppgang.

Interessant, Long Run. Prøvde å finne noen forskningsrapporter på temaet. Det var ganske mange.
Linker til en fra Oxford.

1 Like

Hva er status Savepig? Brytes 54-56 motstanden AWS?