For all del, hadde vært deilig om kursen blåste gjennom 100 før i ASH og forsetter mot 150-200 etter det!
14 øre skiller SMA50 og SMA200 nå
Over nå?
Btw. Det kan ta golden cross en del tid for å avgi effekt, så man ikke blir dritsur når det ikke eksploderer mandag.
Jepp, det er mer et langsiktig signal om at aksjen er i en positiv trend og at man kan akkumulere mer enn “instabuy” - Men det er lenge siden vi fikk dette krysset så det er stort!
Og når den gule linja (MA150) krysser den røde (MA200), kommer all verdens @babyrage 'er inn med longposisjoner hvis det tekniske liner opp.
spekSALGSSIGNAL 2ukersOHS halslinje 73,5-74 > 66
NANO går i dag for 4. gang på 4 siste dager under gulvet i det grønne stigende tregoddag fra 22. nov.
OSEBX stoppet på halslinja 841 i ovenfornevnte HS, gikk litt opp og har i hele dag ligget like under 200dsnittet og går nå under halslinja. Stopper den under, så har vi avgivelse (dog ikke bekreftet) av salgssignalet.
Hva skjedde der?
Ahh, OBX som tryner, ja da forstår seg. Naturlig nok skal jo Nano falle når oljeprisen faller.
Litt bumpy, men sterk på slutten. Bra volum.
Var noen timer med BF-tendenser der…
Åssen tegner du det på chart?
Ja, det stemmer. Det er en strategi som fungerer veldig bra ifht. prinsippet om r/r. I teknisk teori så vil en asset oftere enn ikke retrace for å teste breakout. Man kjøper derfor ikke (alltid) breakout fordi man vil ha bekreftelse på at bruddet er reelt. Du så det f.eks når vi brøt opp fra 68 men gikk tilbake for å teste bruddet. Noen fikk nok litt hetta når den gikk helt ned til 66, men den hentet seg fint opp igjen.
Edit: kikket litt på chartet nå og det ser fremdeles bra ut. Vi brøt ned gjennom 14 dagers EMA og testet 21 dagers EMA med hell. Formet en hammer på daily som viser at bjørnene ikke hadde nok krefter til å bryte kursen under den stigende trendlinjen, til tross for at volumet var høyere enn i går. Blir en spennende uke nå før ASH!
(Er jo lov å håpe at det er en mini ascending triangle vi ser… )
Jeg tror de fleste som pusler med TA setter mye mer pris på et breakout etter at det har blitt testet nedover enn før.
Og de MA crossoverene vi ser nå er jo bare gull.
Ref det jeg skrev en tid tilbake, så minner dette veldig om at IPA-kontoen får seg en smell.
Zoomet dritlangt ut ser det fortsatt nydelig ut.
Årschartet til NANO med inntegnet nedtrend fra forrige topp før REK-problemene.
Det eneste som egentlig mangler for å at chartet skal slå ut i full blomst er å få dager med 1,5 millioner+ i antall omsatte aksjer.
Men klart, omsetning må jo sees litt på i sammenheng av kroner/market cap ratioen og, ikke bare antall.
Skulle likt å høre hvordan @Hugoil vekter bullish TA indikasjoner som golden cross 50/200, trading over 68 på høyt volum og brudd opp gjennom nedtrend, i forhold til kortsiktige bearish indikasjoner på candlesticks.
Mitt utgangspunkt er nøyaktig det samme som jeg hadde i hele høst etter at NANO feilet i å bryte opp fra 68 på første forsøk:
En kunne se bullish indikasjoner i candlesticks, men jeg vektet dem langt lavere enn det at NANO lå inne i en dominerende nedtrend.
Tenker da f.eks på replikkvekslingen vi hadde da bildet ble definitivt kortsiktet bearish i september fordi aksjen falt under 60 igjen:
Åssen kunne @Nocturne skrive dette 1.oktober all den tid hans TA er ufundert, Fatter det ikke.
Du inviterer litt til diskusjon om person i stedet for fortolkninger av teknisk her.
Du skal ikke se bort fra at mange tekniske poster belyser spesielt en vinkling ønsket av skribenten, spesielt godt synelig hos Hugoil. Men du kan sikkert lese slike tanker hos alle som skriver TA-fortolkninger.
Hva angår kortsiktig teknisk, vil vel en negativ utvikling spå videre negativ utvikling til gitte støttenivåer alltid, før det kanskje snur eller fortsetter videre ned. Og samme i positiv retning. Brudd opp gir nytt område der til der og se mot.
Vi er kanskje for lite flink å diskutere de lengre tekniske trendene, 50 dagers + glidende snitt, og områdene og trading-ranger tilknytter. Langsiktige trendkanaler vi kan forholde oss til.
Plages med 200 dagers ubrudt trendkanal om dagen:
Den angir et relevant område, men bruddet den hadde i oktober svekker den vel en del. Stigningstakt på 16 øre per børsdag. Med andre ord ~ 84-122 i tidlig mars? Usikker på antall børsdager.
Det er områder jeg tror er representative, og en utvikling jeg tenker er underbygget i styrke av de glidende snittene. Tenker også stigningstakten vil tilta etterhvert som oppgangsperiode får moment og styrke, og vil oppleve brudd på oversiden i løpet av 6-12 måneder. Men det tekniske har duket for det, og det fundamentale tilsier det.
Du kan jo også se på dette som en trend, i så fall etablert ved bunn 38 og påfølgende rekyl rett etterpå.
Det blir uansett spennende to uker framover.
Jepp, det er på grunn av den mulige trenden jcp peker på her at området 68ish er så sentralt. Kursen MÅ holde seg over det for at bildet skal være så bullish som longs håper på.
Fall gjennom 68 og nedover under 60 så er det helt andre scenarier en må sette seg ned og tegne opp.
Som f.eks at det ikke blir medisin