Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Er ærlig talt skuffet om vi ikke har forlatt trenden på oversiden innen 12 måneder.
At stigningshastigheten vil bli satt med bunnen i slutten av oktober, og en fremtidig bunn. Får ikke tallene om ett år til å stemme mot det fundamentale, sammenlignet med markedsverdi av Algeta så kort tid før markedet. Veldig vanskelig å finne tekniske holdepunkter i hvordan utviklingen kan se ut dog. Kanskje noe A-B-C-D-E pattern kan tegnes som gir mening.

Se mitt innlegg om dissonans så langt i golden cross for NANO lenger opp.

ABCD fordrer nedgang, Elliot Wave.

Har du solgt deg ut igjen?
Beklager, men du har jo bommet konsekvent på dine spådommer i alle de måneder jeg har lest dine analyser, både på HO og her.
Savepig, Nocturne m.flere derimot har truffet ofte på sine de siste 2 årene.
Nå er det jo mulig du kun lager analyser for en time eller 2 fram i tid da, hva vet jeg.

3 Likes

Jeg skrev dette i en annen tråd også, om ett annet selskap. Jeg tror at denne sammenligningen med Algeta er usunn. Algeta hadde en partneravtale med upfront payment osv i sitt studiet. I tillegg så var deres børsreise relativt kort tid etter finanskrisen, og verdens børsmarkedet gikk opp omtrent 80% i en 4 års periode fra 2009 - 2013. Det er lite som tyder på at man får lignende drahjelp av makroøkonomiske forhold akkurat nå.

Om NANO vil lykkes, så er det fordi NANO gjør det bra. Hvis kursutviklingen skal gå til himmels uten at det er direkte relatert til triggere, så tror jeg sentimentet på verdens børser må snus litt fra frykt til grådighet. Jeg tror det er bedre å fokusere direkte på NANO og deres situasjon (som kan være lovende nok!) og ikke forsøke å få “historien om NANO” til å passe med “historien om Algeta.” Verden endrer seg over tid, det er forskjellige situasjoner for selskapene, forskjellig konkurransesituasjon, forskjellig interesse fra big pharma, forskjellige diskusjoner om regulering av priser fra myndigheter, osv.

Uten å gå inn på det medisinske eller spesifikke datoer, så kan man vel spekulerer at følgende ting kan skje etter ASH og fram mot 1H 2020: BTD, Prime, rettet emisjon ELLER partneravtale (helst ikke fortrinnsrettet emisjon), ferdig innrullet studie, data readout. Oppstart/framdrift andre studier eventuelt ser jeg liten grunn til å vektlegge nå da det blir utrolig spekulativt hvor kursdrivende det eventuelt blir.

Er man enig? Uenig? Når tror man triggere kommer, og kan det forutses eller blir det en overraskelse? Hva tror man skjer med kursen når disse triggerne kommer, og mellom triggerne? Er det makroøkonomiske forhold som man bør glede seg over eller frykte i denne perioden? Hvilke konkurrenter finnes, og skal de legge fram noen forskningsresultater? I så fall når, og hvilke data gjør NANO sin situasjon bedre eller dårligere? Jeg tror det er mer fruktbart enn å forsøke å se på Algeta, sammenligne med NANO, og forsøke å finne en logikk som gjør at kursutviklingen til selskapene skal passe med hverandre.

Skal du bruke teknisk analyse til å vurdere kurs over lengre tidsperioder så er det ikke vanskeligere enn å skifte fokus til månedschart.

Legg merke til volum på topper og bunner. Investing viser ikke volum på inneværende måned, men ta en vurdering - hvor høyt tror du volum i november eller desember må være for å tilsi at reprising har skjedd og er ferdig? Og var det triggere som førte til de tidligere oppgangene og nedgangene, eller var det noe som “bare skjedde” ?

Samme logikk kan du bruke på ukeschart: volumtopper signaliserer at trender begynner og slutter. Dette er jo mye av hva jeg går etter, volum over tid, og forsøke å finne en trend. Men ikke å forsøke å gjette hvor trenden skal avsluttes - det skjer når det skjer, som oftest på høyt volum er min enkle teori. Igjen: kom volumet inn pga trigger, eller var det noe som “bare skjedde” ?

Er volum nå høyt nok til å permanent sette ny trend, skal aksjen i så fall høyt opp før høyt volum signaliserer at trenden er ferdig? Tja? Jeg tipper som sikkert mange andre at de neste to ukene blir veldig spennende, og at kursen sannsynligvis gjør noe annet enn å stabiliere seg akkurat der den er nå.

Akkurat nå er det vel mest ASH abstract + ASH som styrer. Det varer 1-2 uker til. Så får man vel nullstille seg og begynne å vurdere framtiden. Med mindre det kommer fundamentale nyheter tenker jeg.

20 Likes

Kursen har (som forventet) gått inn i en EQ pattern med topp på 87 og bunn på ca. 70. Rangen blir thightere og vi har nå bullbreak med close over 80.20 (fredagens high) og bearbrak ved close under 74.60 (forrige low). Vi er altså nærmere bullbreak enn bear break. Som alltid trenger vi volum confirmation i tillegg.

Som mange har påpekt har 50 dagers krysset 200 og dette krysset blir bekreftet ved close i dag.

Stoch.RSI har krysset bullish på daily, men må vente til close for bekreftelse.

Vi er i et område hvor det historisk har vært mye volum (se VPVR) så ingen overraskelse at vi bremser litt her. Så fort vi klarer forrige high (87) bør den gå ganske kjapt opp mot midten av 90 tallet.

Ville vært fantastisk om vi fikk en ny range på 81-95 eller høyere, inn mot og etter ASH.

10 Likes

Hva må kursen close på i dag for at krysset skal bli bekreftet?

ca 55. Ikke noe problem med andre ord.

1 Like

Skal heller innrømme jeg ikke hadde turt å håpe på så sterk performance i dag

500k omsatt før 11?

RT 81,35 opp 3,9%

2 Likes

Hvordan er det med brudd opp gjennom topplinjen fra ATH i chartet ditt?

Skikkelig volum her allerede idag må jeg si. 83,35 RT.

Har ikke sett på akkurat det @Hugoil - jeg ser på veldig kortsiktige charts når jeg trader med tradepotten som jeg hadde triggerkjøp på 81.50. Den ble filled. Vi har alt en bullbreak nå. Volum bekrefter også.

Så denne skal høyere. Hvor høyt tør jeg ikke spå, men håper vi tar ut forrige høy.

7 Likes

Hvor reell er omsetningen? En viss mismatch mellom sentiment (f.eks. euforien i antall tråder på HO og innlegg på TI vs høsten 2016). Sperra på 28K gikk litt for lett, og så stoppet handelen litt opp. Andre her enn Noc som kjøper?

Noc: ta en titt på den lange, fallende topplinja i langchartet ditt.

Ja, vi vet jo alle at store investorer skriver på forum når de gjør kjøp.

5 Likes

Det var 3 sperrer, 3 poster på 25k hver, en på 80, en på 82 og en på 85.
State street bank, den nye sveitsiske aktøren og det var vel en til US bank som var de store endringene i forrige uke på topp 50 i bevegelser.
Volumet relateres nok til de fremdeles. State street bank har mye opp og ned bevegelser på sine kontoer.
Så hva du tenker om sentiment, er noe som får meg til å lure på om mange ‘trader’-kontoer allerede er ute i stor grad, og kanskje ‘sell-on-news’ blir mindre aktuelt til ASH.

a-real-pigeon_o_340417

3 Likes

Vi ser det. Spøtsmålet er om den homer.

1 Like

Jeg tenkte først og fremst på norske privatinvestorer, som virker å utgjøre liten andel av kjøp siste 1-2 uker. Og at det kan være grunnen til at det er liten aktivitet på HO og relativt rolig her. Dermed blir det enten utlendinger som kjøper slik du sier, eller at det er mye egenbytting av aksjer i algokjøret - eller en komb.

1 Like

image

1 Like

@Hugoil, har prøvd å si det til deg mange ganger men du tar det ikke til deg. Skribleriene dine er ikke så mye verdt all den tid de ikke følges av et chart som viser det du skriver. Jeg ser på topplinjen og vi har brutt den for lenge siden. Så jeg ser ikke helt hva du mener med at jeg skal se på den?

8 Likes

Finnes jo veldig mange måter man kan velge å tegne den topplinjen fra ATH her, det har blitt påpekt av mange.

74 ish er omtrent det aller høyeste jeg klarer å få til:

En fremtidig bullish indikator vil være når de glidende snittene også forhåpentligvis tegnes over topplinjen.

Det viktigste av alt er uansett omsetning over 68.

2 Likes