Nettopp. Derfor er spørsmålet om man vil forsøke å oppnå gevinst ved å ta hensyn til dette. TA dreier seg i stor grad om å identifisere støtter og motstander. Merk altså i flertall, for blir de brutt er det nær sagt alltid nye å finne.
For meg blir det derfor litt upresist å si at TA svikter. TA er ikke mer enn det er og man kan kanskje si at det handler mer om å tydeliggjøre områder der man ikke burde kjøpe/selge enn å identifisere det optimale punktet for kjøp/salg.
Derfor liker jeg også bedre i en teknisk tråd å diskutere argumentene for og mot de støtter og motstander som folk hevder. For eksempel har mange her, før i dag, sett motstand i området 86-87kr, men med litt forskjellige begrunnelser/argumenter. Kursen traff denne motstanden ganske oppskriftsmessig i dag vil mange si og dersom man solgte litt i det området kunne dette hentes inn igjen litt lavere i løpet av dagen.
Så er spørsmålet hvor vi skal videre? Jeg er helt enig i at vi har vært i, og kanskje fremdeles er i, en langsiktig nedadgående trend fra ATH. Vi har også møtt nevnte motstand på 87-ish uten å komme gjennom. Isolert tolker jeg det som negativt for videre oppgang, men oppgangen de siste dagene har vært på ok volum og vi brøt opp gjennom sma150/200 i dag for andre gang på noen dager. I tillegg kan man hevde en nesten bekreftet dobbel bunn på 68. Denne kan slik jeg forstår det hevdes å ha potensiale for videre oppgang til ca 110 som dessuten samsvarer med tidligere toppnivåer. Samlet sett (og med et øye til det fundamentale) er jeg derfor optimistisk i morgen og i nærmeste fremtid. Ved brudd over 87 ser jeg mot 92ish og 96ish basert på tidligere toppunkter.
Hvis nedgang i morgen ser jeg likefullt etter mulig støtte. Tenker først på SMA200, men kanskje helst på SMA150 (ca 82,5) fordi det ser ut som den har vært mer førende for denne aksjen tidligere. Neste deretter er bunn i den kortsiktige stigende kanalen vi er i, såvidt jeg kan se ca 78. 80 kan også være aktuelt fordi det er rundt tall. Brudd ned forbi 78 vil jeg vurdere nedvekting.
Det var mine TA-tanker nå. Er ingen ekspert så innspill settes pris på