Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Sluttede på High Of Day, et godt tegn på videre opgang i morgen ifølge den garvede investor Helge Larsen Proinvestor.

2 Likes

Da satser vi på at bunnen er satt for dennne gangen​:+1::money_mouth_face:

1 Like

Hvorfor tenker du at denne er fake?
Basert på volumene eller hva ser du av svakheter i formasjonen?
Jeg er interessert i å høre hvordan andre tolker formasjonene, derfor jeg spør.

Mine hypoteser:

• Volumet var vel stort i hodet og svekker sansynligheten.
  • Antallet og størrelsen på de røde volumbarene ifm høyre skulder er signifikante, styrker sannsynligheten.
  • Brudd ned fra det som vil være en eventuell halslinje, styrker sannsynligheten.
  • 1D chartet med vending ned på RSI og brudd på trendkanal understøter muligheten for at HS inntreffer.

Pt er det helt uavklart kursmesig :slight_smile:

Enig i at den akkurat nå fremstår først og fremst uavklart.

Close over 81 i dag, så er det fremdeles ok.

image

Først og fremst svakhetene i volum ja, men også mtp. at rent teknisk - historisk, så har det tidligere vært slike opplagte HS formasjoner i Nano som ikke har materialisert seg. Jeg har brent meg på minst en slik en tidligere. Jeg legger til også at mange vet at det snart kommer noe news i form av “first patient dosed” og en offisiell markering av at to studier er i fase II. Jeg tror det vil by på økt oppmerksomhet, Hvis flere tenker sånn, så tror jeg flere holder fremfor å selge. Det reflekteres i volumet hvor du ville sett et større rykk nedover siden formasjonen er så opplagt for tradere.

Et annet aspekt er at den stigende retningen fremdeles kan være inntakt om man legger godviljen til som @Savepig sier. Den har bouncet såpass mange ganger i intervallet 77-80 nå at det er ganske grei støtte her. Så det jeg mente i går var rett og slett at det KAN være en bear trap og at bruddet er fake. Jeg tror short aktører prøver å dekke inn med å “skape” et brudd men de får ikke like stor hjelp nå av småaksjonærene som før.

Det er i allefall noen av tankene bak min påstand :slight_smile:

3 Likes

Takk @Nocturne . Erfaringen man får av å følge en spesifikk aksjes handelsmønster skal ikke undervurderes. Samme ser man nok i flere aksjer. Jeg ser en del ting som går igjen i f.eks funcom.
Om det ikke kommer inn nye short posisjoner eller de eksisterende ikke øker og muligens reduseres, er det en god pekepinn på videre retning.

1 Like

Ingen årsak. Jeg mener på ingen måte at HSen ikke kan slå til, det er som du sier, fremdeles litt stillingskrig her, og uavklart. Jeg har også lettet meg litt og kommer til å lette meg litt til for å innvestere i en kryptovaluta, men det er utelukkende pga. det - og ikke pga. det tekniske :slight_smile:

Treet ble ristet noe helt grenseløst grundig av den syke kræsjen til 68 etter abstractet før CMD at jeg tror det er fryktelig få svake hender som sitter igjen. Ikke alle som er like høy på conviction selvsagt, men man ser jo at handelen er utrolig lite panikkpreget.

2 Likes

Et viktig moment er også det man ser på volum barene i investtech chartet.
Mener det chartet ble postet over her.

Nå prøvde noen seg nettopp med et skremmeskudd ned mot 80, lå ute 7000 aksjer til salgs, men den ble bare spist opp i en jafs.

1 Like

motstand mot fallet i indeksen i dag og, viser styrke.

Denne HSen dere snakker om er ingen HS, en HS er en formasjon som dannes i slutten av en trend, det har ikke vært mye til trend i NANO i det siste. Tror mer på at dette er en dobbel bunn mer enn noe annet. Backet av en massiv volumstøtte rundt 78.

"In technical analysis, a head and shoulders pattern describes a specific chart formation that predicts a bullish-to-bearish trend reversal.

1 Like

Skulle det vært noen HS, skulle den gå opp å lage en ny skulder opp til 86 for så ned igjen gjennom 78, da har du en skikkelig HS.

Riktig.
Argumentet ditt faller litt på sin egen urimelighet.
Som du med flere har påpekt så var Nano i en positiv sekunder trend, fra 67kr til 93kr :

Utover det så er det vel ingen som har sagt at det er en HS
Venter enda en bekreftelse / avkrefting.

Bassert på det du skriver her antar jeg du ser på 1D chart, den potensielle HS det her snakkes om er på 1t chartet

Burde være mulig å få en close over kr 81,- slik bildet ser ut nå. Dersom det da ikke kommer frem noen som ønsker å “sikre” seg før helgen.
Men ser man på MACD, som sammenmed RSI er de primære TA parametrene jeg benytter meg av, så ligger det an til at vi får en opptur fra mandag av. I tillegg til det tekniske så ligger der en melding i luften. Godt mulig den allerede er ferdig skrevet, men at de velger å vente til mandag morgen for å slippe den.

Shorten dekkes også inn. Er j… synd å måtte selge nå når jeg vet den skal opp men jeg måtte ut med 1000 aksjer pga. en kryptoemisjon. Planen er uansett å føre evt. gevinst inn i Nano igjen så håper denne gamblingen lønner seg :smile:

Fingers crossed!

Argh skulle gjerne hatt 81,30 heller.

Men 81 er innafor.

Klarer ikke å la være å tenke på hvor pent det er å bryte ut av en lang nedtrend:

NANO nå:

image

Sammenlignet med LINK nå:

image

1 Like

“Riktig.
Argumentet ditt faller litt på sin egen urimelighet.
Som du med flere har påpekt så var Nano i en positiv sekunder trend, fra 67kr til 93kr :”

------> Du må se på timeframen der trenden finner sted. Denne HSen i 1H er fullstendig ute av proporsjon for en trend på 1H chartet. Trenden er på daily chartet, og du må da se etter en HS i denne timeframen.

“Bassert på det du skriver her antar jeg du ser på 1D chart, den potensielle HS det her snakkes om er på 1t chartet”

—> Snakker om daily chartet ja, det er ingen HS i 1H chartet fordi det er ingen klar trend der heller, trenden er i daily chartet.

Vi har forøvrig nå en bekreftet bull harami på en potensiell dobbel bunn.