Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Volum er essensielt for tilliten til formasjonen ja.

Hva gir deg deg å ha live oppdatering av ordrebok kontra starcraft-klikking for å update?

Mye oppgang i kursen tross lav oppgang på børsen, går US godt i minus i dag kan 67 støtten fort ryke ila. uken.

Algoene følger børsen, begynner børsen å falle, begynner NANO å falle.

Forøvrig positivt at 67 støtten holdt i går.

Nå snakker jeg om helt kortsiktig day-trading her, hvor man trenger to komponenter som minimum, volum og volatilitet. Det henger litt sammen kanskje, men med disse to faktorene er essensielle. Ordreboken er da rosinen i pølsa. Uten live ordrebok så får du ikke hele bildet. Det kan være en teknisk pen set-up f.eks, men så ser du at volumet ikke er der. Plutselig dukker det opp en stor ordre i boken 2-3 hakk under nåværende kurs. Du ser mindre kjøp legge seg over denne ordren. Du ser flere og flere hiver seg på og pusher kursen opp, volumet stiger, og alt som er til salgs blir spist opp samtidig som den store ordren forsvinner lenger og lenger ned i ordreboken fordi flere og flere hiver seg på. Nye større ordre kommer til. Du har confirmation på formasjonen du så.

Ordreboken gir et helhetlig bilde. Gdax har en aggregate funksjon hvor du kan se på ordreboken i en view som viser hver enkelt ordre, eller en aggregate opp til 10. Dvs. at du ser alle ordrene fra 600 til 610 i en bolk, alle ordre fra 610-620 i en bolk osv. Da kan man se hvor størsteparten av kjøperne og selgerne ligger og agere deretter.

Litt vanskelig å forklare uten å vise, men ved å bruke candles + EMA + ordrebok så har jeg ganske god oversikt i ett bilde på Gdax. Skulle gjerne hatt RSI + noen andre funksjoner som enkle trendkanaler og kanskje bollinger bands men som sagt, bruker tradingview til dette.

Jo men man har jo pseudolive i nordnet bare at man må klikke refresh som bare det selv :stuck_out_tongue:

God morgen. Jeg betviler ikke at der finnes flere veier til rikdom, som det også finnes til Rom. Men dersom man skal begi seg inn på trading, så krever det at du har tiden tilgjengelig og at du har de nødvendige verktøyene (sanntid mhp volum, kurs kjøp/salg m.m). I tillegg tror jeg det kan være en fordel i å ha satt seg godt inn i TA før man begynner å trade med virkelige penger. Men har man disse forutsetningene på plass, så tviler jeg ikke et sekund på at her er det gode penger å hente. Og da kan man trolig se bort fra fundamentale forhold i selskapene, ettersom man nå benytter seg av psykologien i markedet istedet. Mulig jeg skulle brukt noe tid på å sette meg inn i TA og begynne med det. Høres jo unektelig interessant ut. Og som pensjonist har man jo tid til det man selv ønsker å drive på med.

Noen gode råd til hvor jeg finner den beste litteraturen for å sette seg inn i TA?

Forøvrig lykke til! Unnder deg hver krone du kan dra ut av markedet!

Jeg har fulgt med på de her på Tekinvestor som driver med TA nå i ett års tid, og jeg er imponert over hvor ofte Nocturne, Savepig og en del andre treffer på sine antakelser.
Hadde jeg fulgt halvparten av de litt mer langsiktige TA som de har kommet med, ikke dag til dag analyser, men trender over dager og uker, så hadde jeg nok hatt 3 ganger så mye Nano, kanskje enda mer.
Men jeg har en strategi om å sitte rolig i de selskaper jeg har troen på fundamentalt, da jeg ikke kan TA, og har funnet ut at jeg er en langsiktig investor.
Og hvis jeg skulle sittet med 20-40% av min beholdning i Nano i cash i flere dager/uker så hadde jeg ikke fått sovet! :joy::joy:

1 Like

@Oilimp
Tror vi to har en lik tilnærming til NANO. Føler meg rimelig sikker på at den dagen jeg tar sjansen på å stille meg på utsiden, så smeller de til med tidenes positive melding. Den sjansen tar jeg ikke. Så får jeg heller akseptere en del berg og dalbane frem til målet.

2 Likes

Er du interessert i TA ville jeg lest meg opp på følgende ting:

  • how to read price action (struktur, support/resistance)
  • bruk at moving averages (dynamisk support/resistance, kjekt å ha for å lese trender)
  • candlestick patterns (doji, hammer, engulfing, harami, psykologi i markedet)
  • enkel trendanalyse (higher highs / lower lows)

der har du en fin start.

Er du interessert i mer avanserte ting har du for eksempel: fibonacci, elliott wave, harmonic patterns.

4 Likes

@Deltoid
Takkar!

1 Like

Enda et punkt til listen over som jeg glemte er:
formasjoner:

  • triangles (ascending/decending, symmetrical, expanding)
  • flag, wedge, pennant, head and shoulders, double top/bottom
  • rectangle/base
  • cup and handle, fry pan
2 Likes

Trendtech hadde en fin PDF sak som jeg ikke finner på nettet nå. Mulig du finner den.
Investtech har også en liten lettelest bok - type TA 101.

Du kan bestille den her: http://www.investtech.no/main/market.php?CountryID=1&order=book

  • Jo takk. Opp 21% nå. Dette er bare for gøy. Begynte med 4500 euro, er oppe i 5600 i skrivende stund… :slight_smile:
2 Likes

Mange takk!

her er link til analyseskolen

[PDF]Analyseskolen - TrendTech

https://trendtech.no/Analyseskolen.pd

Den var det jeg tenkte på ja :slight_smile:

Kan forøvrig nevne det ligger flere linker i tråden: Generelt - Teknisk Analyse - det første innlegget i tråden :slight_smile:

Der fikk jeg fiksa linken. Skal rett i møte så ble litt feil :smiley: Ellers er det en del å finne på youtube.

Veldig bra! Hvilke signaler ser du etter og hvor store posisjoner tar du (i %)?

Nå er dere så offtopic at det gjør vondt. :stuck_out_tongue:

Jeg benytter sjansen til å nevne at toppen av den langsiktige nedtrenden nå toucher nedi støtten på 86.

KOM IGEN NU!

image

4 Likes

Sorry @Savepig - svarer deg i en annen tråd @Deltoid :slight_smile:

1 Like

Noen ganger er det greit å zoome heeeelt ut… verdens største bullflagg? :smile:

image

6 Likes

Er det ufint og litt amatørmessig å be om en ytterst kjapp forklaring på det bullsignalet…?

Er helt blank, den eneste TA som jeg har tatt er “Gleins neshorn” her om dagen :slight_smile: