Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Jeg står bare å tenker “look at those dumb bastards, jumping ship just before we land at The Gold Coast” :joy:

5 Likes

Jeg ser Costa står der i grønn vest og rød caps og sier "if you don’t belive in me and my project, f… off and leave my ship! NOW!

1 Like

Er det innrullering til ARCHER-1 vi er vitne til her?

3 Likes

Who wants this radioactive material some norwegians have developed up the ass?

@Glennh1 @kaei

Synes også 66 ser ganske så vesentlig ut:

2 Likes

Historisk har gaps alltid blitt tettet i Nano, som gappet fra 2016 - vi har et liknende gap ned nå som jeg er rimelig sikker på tettes ila. denne eller neste uke :wink:

Amerikanske børsen åpnet 15:30. I løpet av de neste 30 minuttene går kursen opp 3 kroner. Er dette amerikanere som kjøper, eller er det andre som ser an klimaet på de amerikanske børsene? En kombinasjon?

Verdens børser dilter etter USA. Ettersom nano er på OSEBX så øker Nano-kursen når flere folk ønsker å kjøpe indeksen.

Det virker som en klar korrelasjon mellom nasdaq performance første time og obx. Tror man kunne hatt det som hovedtradingstrategi å se på futures og være short/long høybeta aksjer på obx alt ettersom.

US algoer som gjør dette på automatikk, kvanter. Du ser de følger DJ/S&P 500 kursen slavisk. Kunne vært en fin scalping strategi, men går nok break even over tid tenker jeg, husene vinner alltid.

Nå begynner kombinasjonen av støttelinje, rsi og stokastisk sterkt å antyde at det flater ut. Så får man heller ta selvkritikk på å ikke agere tidligere på at det meste vel har pekt på en ny tur til det kjipe 60-tallet.

Det som taler imot er at veldig lange glidende snitt nå begynner å vende nedover, slik at man ikke kan tenke på noe golden cross 50 over 200 f.eks.

1 Like

Med trippel bunn og snuoperasjon på Wall Street i kveld så er det vel ikke så urealistisk å se etter motstandsnivåer for i morgen.

Synes 75 (rundt tall) og 78 (tidligere bunner) ser aktuelle ut i første omgang.

2 Likes

Det snur fort innen TA, skjønner jeg. Veien fra helvete til himmel kort, veldig kort. Jeg håper dem som solgte seg ut under nedturen i går, fikk seg en god natts søvn og ikke leste for mye TA som sengelektyre i går kveld. Tenk på hjertet folkens, vær snille med dere selv!

Ja, markeder snur brått.

TA beskriver jo bare det som skjer med kursen på en objektiv måte @Londonmannen. Du kan se på det som et kompass. Den er ikke like nøyaktig som en GPS men gir likevel en pekepinn på om vi skal nordover eller sørover… :wink:

En del konstruktivt å spore i chartet synes jeg. Det gappet vi ser her på ca. 5% closes ila. uken :slight_smile:

image

1 Like

For hver gang en sånn støtte som 66-68 holder blir jo alt lysere.

@Londonmannen, TA er jo først og fremst et forsøk på å modellere hvordan markedet forholder seg til en aksje, og når vi alle vet at det er veldig volatilt, så må jo TA følgelig også bli drastisk.

Men i NANO er det jo slående å se at straks vi falt gjennom 86 var veien kort til 82, og straks vi falt gjennom 82 så var det jammen meg ikke stort flere lyspunkt å hente nedover heller.

Når jeg var helt fersk avskrev jeg TA som voodoo og humbug, men det har mye for seg, og spesielt når man slår det sammen med fundamental analyse.

3 Likes

Ikke uenig med deg og jeg skjønner jo at enkelte benytter dette som en rettesnor for sine inn og utganger. Og TA funker helt sikkert greit i lange perioder, men den dagen den rette meldingen kommer, og man tilfeldigvis skulle sitte på utsiden fordi TA tilsa at det var smart å gjøre, da er du busted. Sorry å si det, men slik er det.

Men for al del, TAT er normalt gode greier og jeg ser jo på ekelte faktorer selv. Men i NANO sitter jeg trygt og godt samtidig som jeg aksepterer at dert blir berg og dalbane også i tiden fremover.

For min del har det vært en eyeopener å følge TA i bl.a. NANO, postet av deg, Nocturne m.fl., samt andre selskaper. I skrivende stund utgjør det omtrent 15 % flere aksjer fremfor 15 % i papirtap. Det krediterer jeg at jeg ved flere anledninger har handlet etter teknisk analyse. Hvis man har stor tro på det fundamentale og mener at man skal få solgt disse aksjene til 500 kr stk en gang om noen år, er 15 % flere aksjer helt vanvittig!

1 Like

Postet dette i Bitcoin tråden @Calusari men kan gjentas her:

Jeg har begynt å forstå hvor viktig volum er i teknisk analyse. Har jo alltid visst det egentlig, men ikke brukt det inn i helheten når jeg ser på formasjoner og signaler etc. Innser nå at mye av det jeg har bommet på av formasjoner og signaler har vært fordi volumet ikke har vært tilstede. Mtp. kortsiktig trading har det også vært en miss å ikke ha live ordrebok på nordnet. Når jeg har tradet krypto de siste dagene har det vært veldig enkelt å ha full oversikt med candles / ordrebok i samme vindu. Slik sett er Gdax veldig genialt. Savner dog litt flere valgmuligheter ifht. andre tekniske indikatorer, men prøver å bruke tradingview til dette. Har også begynt å lese meg mer opp på candlesticks (noe jeg har unngått tidligere fordi det virker så komplisert, men det er ikke SÅ komplisert når man begynner med basics som hammer, doji etc).

Etter 3-4 dager med trading i Ethereum på Gdax er resultatet: ca. +19%. Dette gjennom krakk-perioden i krypto @Londonmannen . Hadde jeg latt denne potten stå i Nano gjennom gårsdagen (solgte på 81.50)… :roll_eyes:

Alle må kjøre hver sin strategi, men jeg kommer i år til å være mye flinkere med risk og money management. Det går an å gjøre begge deler. Jeg har fremdeles ca. 85% i Nano som står trygt inntil videre. Resten er i krypto, til å leke med :slight_smile:

3 Likes