Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Nå er jeg ikke helt konsekvent på 21 men ja jeg bruker det mer enn 14.

Tror det var en artikkel på investtech som satte meg på ideen og jeg føler ofte at jeg har mer tiltro til den.

Men hva vet jeg, babyrage forkastet jo hele indikatoren en gang. :slight_smile:

Seint oppe altså.

Skjønner. RSI tenker jeg på litt som en ekstra indikator for å støtte opp eller å et motargument for en antagelse. Synes selv den er vanskelig. Men RSI 21 ser rett og lett mindre volatil ut, da hver nye bar ikke gir like stort utslag. Problemet er jo at RSI kan holde seg oversolgt- eller kjøpt ganske lenge. Sett det en Det rimer godt med din MA400 da, hehe.

Jg skjønner jo litt hva Babyrage sier da, fordi han er jo interessert i å holde aksjer i solid opptrend, så da kan vel en aksje bli overkjøpt og falle litt en dag men (sannsynligvis) fortsette opp igjen dagen etter, og da er det jo egentlig ikke noe poeng i å flytte på aksjer. Mens i NANO er det jo snakk om en aksje som går relativt sidelengs, og da kan man kanskje bruke rsi for å vurdere hvor den går videre. Jeg vet ikke.

Det er en interessant observasjon. Den motsatte tolkningen er også mulig, som slo til i september. Det har noe med sentimentet å gjøre, hva man ser fore seg for aksjen. Det kan være forskjellig, selv om >deler< av det tekniske bildet er likt.

Ja, sentimentet er avgjørende. Det generelle børsklimaet spiller også inn, ikke umulig at US selloff fra fredag spiller inn i kina og europa til uken.

Hvis det ikke kommer noen form for snarlig melding, så ser jeg for meg en kapitulasjon fra mye av småfisk som er kommet til siden abstractkollapsen før CMD, og kanskje noen flere som blir lei. Og at den kapitulasjonen da blir en ny 66-70 test.

@Hugoil vil du utdype slutten på denne fra HO litt, har du andre eksempler på det?

“At NANO steg mer i 2016 enn Algeta i 2009 og atNANO allerede har hatt ørken-året, er grunner til det jeg kalte for “congestion” eller kødannelse. Det skjer fordi at alt går fortere med NANO - bla. størrelsen og kvaliteten på produktporteføljen. Så NANO kunne allerede gjøre 500mnok emisjon for 14mnd siden på høy og god kurs. Ikke rart at både selskapet og aksjemarkedet har måtte bruke tid på å tyggeunna og fordøye. At ulike lenger av dag RSI nå ligger høyere for de samme bunningene på 0 for stokastisk oscillator, tyder på at proppen i aksjemarkedets førdøyelsessystem har begynt å løsne og sulten (RSI) stiger.”

Om du ser på aksjekursen (eller de lange snittene) fra ATH til nå, så kan du se at den faller for så tegner til å flate ut (første skift) og vende opp (andre og pågående skift). For at det skal skje, så må RSI, som en følge bygge, seg opp (spesielt de lengre RSIene). Dette forteller ikke mer enn hva markedet selv har utviklet av oppfatning/forventning. Og jo over lengre tid et stemningsskift har vist seg, dess sikrere kan man være på at det er et skift. (50dagsnitt har forøvrig krysset 100dagsnitt, som er golden).

Så en slik høyere RSI for samme nivå på Stoch.Osc. (som jo bare forteller hvorhen kursen er på metrikken for den enhver tids Laveste vs Høyeste siste 28 dager), forteller at kursens (indekserte) relative styrke er bedre enn forrige gang kursen svingte til bunnmålingen for (løpende) Stoch.Osc. (SO kan du se litt som Bollinger bånd, et slags bånd man med rimelighet/vanligvis valgt 95% statistisk sannsynlighet man kan forvente å se kursen svinge innenfor.)

Trani på HO som trader vanskelige REC benytter seg av en slik kombilesing av disse paramtrene for å treffe med handlene.

Ellers: https://invst.ly/6j6ct

Here we go again, ny møkkauke. Min TA:

8 Likes

Endelig en TA jeg kan forstå! :joy:
Her er min TA når de kommer med nyheter:

images

3 Likes

Er det lavt volum som gjør at såpass stor prosentvis nedgang ikke får særlig innvirkning på rsi?

Skal vi få en Dobbel Bunn mot 75 sammen med indeksen?

1 Like

Tja.

image

Hovedindeksen har falt mer enn NANO. Deilig å ha en sikker havn, dere :sweat_smile:

4 Likes

Foreløpig er jo dette nydelig.

image

Dette kan bli en skikkelig trippel-bunn.

eller en decending triangle… avhenger av om 68 støtten ryker eller ei.

Børsmessig er det et rødt flagg når DJ faller med 4,6 % på dagen.

Ja, det er flere muligheter.

Nå har futures snudd opp over there, noe OSEBX har tatt til seg ettersom den er ned mindre enn 2%.

NANO-støtten på 67,- bør være sterk, og jeg tror den holder hvis makro holder seg noenlunde.

Trippel-bunn er da sannsynlig, men selvsagt ikke sikkert. (Nå er vi på overtid av overtid med meldinger så kan jo hende vi får litt hjelp)

1 Like

Merk også gap ned i chartet til @Savepig som bør lukkes ila. uken (tipper jeg).

The monday that never was enligt Netfonds:

image

nope_girl

Ligger i fosterstilling hjemme med feber og gapskratter av de ulike analysene siste to dager. Siste samt Gleins neshorn TA er reelle høydare :grin:

Sånn går nu dagan…

Jeg er han fyren mid air, @Oilimp er han fyren med rød t-skjorte og solbriller som ikke en gang har tatt av seg skoene. @Londonmannen er han i blå t-skjorte som står og chiller bak Erna Solberg.

4 Likes