Oi ikke mye forbedringer her nei.
Kostnadene vokser og vokser. Når personell kost og gods sold er nesten høyere en revenue har de ett stort problem. Ok de fjerne begge målene som de skulle nå i år. Ville vært veldig forsiktig med denne, tenk hvis det skulle komme en recession …
De klarte i allefall å samle absolutt alt dårlig til den dagen vi trudde skulle bli positiv. Må likevel si jeg fortsatt har troen, men skummelt om de sitter med for mye personell og ikke vinner noen kontrakter innen året er omme. Blir jo ny emisjon I rekordfart om pengene fortsetter og renne ut og inntektene uteblir. Vi som har sittet en stund i aksjen kommer jo til å bli totalt utvannet om de skal lete etter penger på dette nivået.
Den aller alle største utfordringen de har er ikke om de vinner kontrakter, men om de klarer og gjøre dette lønnsomt. Slik jeg ser den siste raporten så har salget gått opp 60% men kostnaddene er opp 110%, og de taper 46 millioner på ett kvartal brutto. Det er jo halve emisjonen de hadde for noen mnd siden.
Tapet H1-21 vs H1-22 er jo ekstreme 200% mer og totalt 63 millioner.
Da hjelper det lite at omsettingen stiger. Spørsmålet er om de klarer og dytte inflasjons kostnadene over på selskapene om de er villige til og betale mer for Drone tjenester. (Pr q2 ser det ikke slik ut). Det er lett og få omsetting når du bare selger deg billig nok.
Hadde dette vært ett vanlig selskap med kjøp og salg ville det jo vært katastrofe, men siden de gjemmer seg under vekst paraplyen så kommer de unna med det. Men Emisjon i Q3/Q4 er vel ganske sannsynlig ja , men til hvilken pris ?
Ser ikke bra ut. Oppdaterte denne grafen:
De tjente jo noen kroner i begynnelsen men nå…
EBITDA target på 10-20% er jo ikke nokk når Depreciation er på 25% av omsettning?
Og noe er veldig rart:
Liquidity reserve
Available liquidity of EUR 5.2 million,
consisting of EUR 1.2 million in cash and
EUR 4 million in available credit lines.
Hvis de bare har 1.2 mill eur i cash og taper 4,6 mill på 3 mnd? hmmmm
Som illustrert over så bør man regne med en kapital innhenting ja
Nordic Unmanned signs initial collaboration agreement with BNSF Railway, a leading freight transportation company in North America
Er det slik at Mikado kontrakten har opptil €12mill verdi inkl vedlikehold. Hvis man antar feks €9mill i dronekjøp så vil det vel generere bra med inntekt denne høsten? Er ikke overbevist at de trenger emisjon. Kan det ikke tenkes at de €3,5mill prosjektfinansiering holder til å komme over kneika?
Noen som vet noe mer?
Så mye penger som de har brukt siste kvartal så skal det virkelig under til for og stoppe tapene. Kan aldri se for meg at de ikke trenger cash. Men det er vel q3 snart?
De gikk i minus med €3mill etter å ha omsatt €4,8mill. Akkurat det er ikke imponerende nei, og det har vist seg i kursutviklingen. Men så ser jeg at de hadde backlog på €67mill. Det er vel vanlig at backlog omsettes ila 1-2år. Hvis de fra q3 kommer seg på det nivået så får man €8-17mill omsetning. Dvs at allerede fra minste anslag vil de få overskudd gitt samme kostnadsnivå.
I utgangspunktet skal ikke tapene (edit: dvs alle tapene) fra Q2 følge videre til Q3, da det var mye investeringer og engangskostnader relatert til de ulike prosjektene de har holdt på med. Forhåpentligvis har de bedre kontroll på fixed wing nå, og kan bokføre inntekter istedenfor tap. I Q3 vil det også komme noe inntekter fra Bundeswehr avtalen, men hvor mye vet jeg ikke. De hadde også et varelager på 1.7mEUR som de hadde forventet å selge noe av i Q2. Har de fått solgt noe som blir bokført i Q3? Vi får se.
Samtidig går det nok mye penger til etablering av selskapet i USA, og andre prosjekter de holder på med, men som så langt ikke har materialisert seg til inntektsgivende arbeid. Dette er jo å forvente av et selskap i vekst dog, men de kan ikke fortsette å brenne penger kvartal etter kvartal uten ny emisjon.
Q3 blir nok blodrødt også tror jeg, men jeg håper det ikke blir like ille eller verre enn Q2. Det er ingen innsidekjøp, og det sier jo sitt. Kanskje vil det komme noe om de vinner EMSA/OP5 avtalen som de venter svar på.
Oppsiden er stor her om de kan snu tap til profit, det er det ingen tvil om. Håper bare vi slipper en svær emisjon før det eventuelt skjer.
Vil ellers anbefale å følge selskapet på LinkedIn. De er ganske aktive der:
Det må også nevnes at Bundeswehr leveransen (utstyr, opplæring osv) vil fortsette i 2023 og 2024. Betaling og levering er drevet av milepæler i prosjektet, som var forhåndsbestemt i anbudet, og skyldes ikke leveranseforsinkelser fra NU sin side. De kunne levere fortere om det var et krav.
Snakker om sola, der kom den! Deilig
Flott rykk opp i går. Spørsmålet nå er om denne ordren annullerte “krisestemningen” som viste seg med kurs under 15kr og at den nå vil etablere seg rundt 20kr etterhvert, eller om det fortsatt er nok negative folk inne som klarer å selge den ned til rundt 12kr til uka?
Ideer?
Konsensus er vel at de trenger penger, tyngekraften vil nok gjelde her til de får styrket egenkapitalen og ned med burn-raten.
Hillside, grunnen til at den har falt så mye er fordi de bommet så grovt på egen guiding, og at man nå frykter en ny emisjon på svært lav kurs. OP5 avtalen var VELDIG viktig å vinne, og viser at NU fortsatt er best i klassen når det kommer til å levere til EMSA. Det er også en type leveranse de har kontroll på, og som bidrar positivt til bunnlinjen.
Krisestemningen er absolutt ikke kansellert. Før de kan begynne å tjene penger på OP5 avtalen, så må de gjøre noen investeringer ref: “Additionally, some specific additions and upgrades of payloads and drones will be required to deliver the operations under this framework contract”.
Og så er det jo alt de holder på med nå, som koster penger, og som ikke nødvendigvis genererer inntekter enda.
- Omstrukturering av selskapet
- Oppsigelser (med sluttpakker?)
- Jernbanedrone prosjektet i USA for BNSF Railway
- Droneleveranser for Bærum Kommune
Så da er jo spørsmålet, hvor mye penger har de igjen / tilgjengelig via kreditt, og vil de klare å tjene penger før de eventuelt må ut i et ganske surt marked og hente penger? Det er dette som er den store usikkerheten i mine øyne, og før dette er avklart tror jeg neppe kursen vil nærme seg 15kr, men det er jo lov å håpe at man tar feil For å nærme seg 20kr må Q3 rapporten være full av godbiter.
De har også JVet i Brasil de kan selge et Camcopter til, for å få inn kapital, men jeg vet ikke hva som skal til for at det kan skje.
Uansett er det spennende tider, og den som venter får se.