Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Unmanned - Småprat

Ok, jeg har nok ikke vært oppdatert på den gamle guidingen jeg, og ser bare nå og fremover. Klart en stor emisjon nå ville være slitsomt for aksjonærene, men så synes jeg at denne kontrakten er såpass positiv at den kan lokke investorer inn til høyere priser i en evt emi.

Etter min oppfatning kan dronemarkedet være bedre nå enn i begynnelsen av 2021 når kursen suste fra 20 til 50kr, mens investeringsmarkedet er langt verre. Da blir q3 enda viktigere for retningen videre. Hvis overskudd tror jeg oppsiden blir stor. Hvis fortsatt underskudd så tenker jeg emisjon på 10-12kr. I så fall god risk/reward på nåværende kurs…

Kan de vise til overskudd i Q3 rapporten, så tror jeg aksjen fort kan fyke forbi 30, for da er usikkerheten fjernet og utsiktene fremover gode for både vekst og inntjening. Realistisk sett tenker jeg at om de kan halvere tapet fra Q2, og guide break even for Q4, så skal man være fornøyd med det.

Ja for så vidt enig i det, at en null-reaksjon fra q3 vil inntreffe ved et moderat og håndterbart underskudd, og alt bedre enn det vil være positivt.

Nå som kursen kom langt ned idag så tror jeg ikke det er noe særlig nedside igjen. Billig nå, og kan enda komme ordrer før rapporten.

1 Like

Invitation to Nordic Unmanned (NUMND) Q3 2022 presentation

Nordic Unmanned reports record revenue and flight hours

1 Like

Lite cash i regnskap, men hvis man tegner utviklingen videre så kan det vel gå å drifte til overskudd med dagens lånebeløp? Hvis lik utvikling så blir det et lite overskudd i q4

1 Like

Jeg tror ikke det blir overskudd i Q4. Normalt sett mindre flåteaktivitet, men det kan tikke inn penger fra andre ting og kanskje man da kan nærme seg break even, og med håp om litt voksende overskudd per kvartal i 2023.

Svært til ivrig nedsalg plutselig. Kan ikke se noe nyheter så det virker som en elefant som snubler ut av aksjen i lite grasiøs stil :thinking:

Ganske spesielt å selge ca 90 aksjer om gangen, med en og annen større slump om det er samme selger. Håper det ikke er noe dårlig nytt på gang…

Umulig å vite, men virker å være hovedsakelig en stor selger. Hvis målet var å tjene penger så burde aktøren solgt mindre om gangen istedet for å dumpe for 2mill idag og rasere kursen, så tenker kanskje det var kapital til en annen investering som hastet.

De 91 salgene henger dog ikke logisk sammen i den forklaringen, så det kan jo være en annen aktør som forsøker å presse prisen nedover, eller rett og slett leker med robothandelsverktøy kjøpt fra Pareto. Men den løsningen gir vel 100kr kurtasje pr salg så ved 400 ordrer snakker man isåfall 40000kr i kurtasje :sweat_smile:

Uansett så synes jeg det ble solgt billig så jeg kjøpte litt mer.

Det var kanskje lurt å kjøpe mer. Jeg håper det! Selv avventer jeg litt, da jeg fortsatt mistenker at en ny emisjon vil komme.

Unmanned skal vel over på hovedbørs over nyttår og dermed bli tilgjengelig for indeksfond?

Dette uttalte Sissener på FA-tv at de alltid utnyttet fordi de fikk alltid solgt aksjene til indeksfondene til høyere pris. Eksemplet i intervjuet var Hafnia, men man kunne også se denne effekten i HYPRO. Mener volumet økte ca 4x en periode før flyttingen og kursen økte betydelig.

Ang funding så tror jeg de holder det gående på høyere inntekter fremover, og dermed klarer seg med de lånene de har tatt. Og så er det jo fare for nye spennende ordrer. Økningen til 2% av BNP for natomedlemmer gir mange mrd ekstra i markedet, hvorav en del kan falle på droner.

Men vil indeksfond kjøpe i selv de minste selskapene på hovedlisten? Tror ikke det er noe automatikk i det, og det er jo heller ikke mange aksjer til salgs i utgangspunktet (topp 20 eier nesten 60%). Skal de kjøpe store volum, så må noen store selge, og det skjer vel ikke uten at prisen er høy nok. Det var store forventninger til Kahoot sin overgang til hovedlisten, men det gikk motsatt vei hehe.

Jeg håper de kan klare seg på funding, og eventuelt annet som tikker inn (penger fra Bundeswehr f.eks). Men de tapte jo mye på driften i Q3 selv med rekordhøy aktivitet ,og når vi går inn i Q4 som pleier å være en roligere periode for droneaktiviteten, så må de trekke noen kaniner opp av hatten for å ikke fortsette tapene, tenker nå jeg.

Skrekk og gru om de plutselig må annonsere en emisjon nå for å holde hjulene i gang. OM de trenger penger, så vil det være mer sannsynlig i mine øyne, at det kommer i sammenheng med at de vinner en eller flere store kontrakter (120mEUR potensielt vunnet i løpet av de neste 2 månedene om ikke tidsfrister utsettes). Men skulle de vinne noen store kontrakter, så vil det jo sikkert være enklere å få lån/kreditt hos banken etc også.

Hadde vært så mye enklere om man kunne spå fremtiden :slight_smile:

Mener rene indeksfond skal vekte seg likt på alle selskaper i den børsklassen de er inne i, så mcap skal ikke ha noe å si. Og det blir jo relevant når du snakker om at de store må selge for å få lagt ut volum, hvis det blir tørke på selgersiden så går prisen opp til de selger.

Har ikke vært inne i Kahoot og ikke fulgt med annet enn at jeg syntes det var ekstremt høy pris for en app underveis, så kanskje den allerede var på vei ned når de gikk inn på hovedlisten og at selgerne sto i kø. Kanskje det var unntaket som bekrefter regelen?

Jada, er ganske overbevist om at det kommer gode nyheter før det evt kommer noe kapitalinnhenting, og da kan den skje som i Idex, - emisjonen vises ikke i grafen engang.

Du får sjekke ebay om det er noen spåkuler til salgs :see_no_evil:

Om ikke Ebay har noe, så kan jeg sikkert kjøpe en lykkemedaljong fra Durek til en god pris! :slight_smile:

Vedr. potensielle nyheter nå fremover så har de bla. tilbudt sine tjenester til dette UK fondet som skal handle utstyr til Ukraina, og som Norge har gitt mye penger til Det ble nevnt i Q3 rapporten at det er kontrakter for 120mEUR som forhåpentligvis vil avgjøres innen 2 måneder, og jeg er veldig spent på hvor store kontrakter de kan vinne her. I følge CEO var det i denne runden (som hadde svarfrist 14 nov) minste tillatte bud for tjenester/utstyr på 10mGBP og høyeste 100mGBP. Hvor mye de har tilbudt tjenester/utstyr for vet jeg ikke, og ei heller om det er spredt over flere kontrakter f.eks. Men det er ikke umulig at det kan settes ny rekord i kontraktsverdi i tiden som kommer. Den forrige rekorden var vel den nylig vunnede EMSA OP5-avtalen på 20.5mEUR.

Vedr. svar fra fondet, så var status 14 nov at de venter svar FØR jul. Men det kan jo ha endret seg.

Oppsiden er stor, og skuffelsen like så, om de ender opp med å ikke få en del av 120mEUR kaka.

Durek kan sikkert bore hull i en sølvmynt, trekke en tråd gjennom, og selge dem som medaljong til 10x myntprisen :sweat_smile:

Det UK fondet har jeg ikke engang tenkt på, så vil ikke si at skuffelsen er stor hvis de ikke får noe der. Jeg tenkte på alle natolandene sine generelle økte budsjetter og hvor noen prosenter kanskje falt under droner/dronetjenester.

Men nå kom jo den mld om EU strategi også innenfor sivil sektor, og der snakker de store tall. Nææh, jeg tror ikke selskapet skal bli mindre verdt fremover…

Norge har bidratt med så mye penger til det fondet, at det burde være noe lobby-virksomhet for at i hvert fall noe av pengene kommer tilbake til norsk industri, synes jeg.

Håper AR100-H kan bli en av mange standard droner i NATO-systemet :slight_smile:

Utsikten for selskapet er lys. Om den er like lys for aksjonærene som har vært med en stund fra høyere kurser, vil tiden vise. Derfor vil jeg gjerne at de tar en stor del av den 120mEUR potten, så vi kan få et positivt momentum i aksjen igjen.

Ok, da håper vi at NUNMD får 110 av de €120m :helicopter:

Nordic Unmanned successfully completes Initial Configuration Test for OP/5/2022 with EMSA

Nordic Unmanned - Contemplated private placement