Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Unmanned - Småprat

Industry veteran Arne Roland appointed interim CEO as Knut Roar Wiig steps down

2 Likes

Nordic Unmanned ASA: Notification of transactions by primary insider

2 Likes
1 Like

Begynner å bli lavt priset denne, ned mer enn 90% fra toppene. Mcap 160mill er ikke mye hvis de nye estimatene slår til, ca 300mill omsetning og 30mill overskudd. Ettersom de har ca 900mill i ordreboka så synes jeg ikke 300mill høres urealistisk ut for 2023.

Er det noen som tror de skal skuffe på nedsiden igjen, og evt hvorfor det?

Sitat:
Ryddegutt Arne Roland tok mandag over roret i Nordic Unmanned, og skal få selskapet til å tjene penger på fire måneder.
…………………………
Slik jeg tolker dette.
4 mnd på å finne ny eier.
Nå og utover er det muligheter for å bevise inntjening.
Klarer de det. Blir det solgt.

Nordic Unmanned announces review of strategic alternatives, updates on financing and reiterates FY outlook

Hmm, interessant, ny lånefasislitet/refinansiering, delvis garantert av Eksfin, men krever €13mill egenkapital -men denne behøver ikke være på bordet før utgangen av 2023. Hadde det vært stress så hadde det vel blitt en krakkemisjon til :sweat_smile:

Guider 304-394mill NOK omsetning og god fremtid så det senker risikoen.

1 Like

Droneselskapet Field verdsettes til 1,5mrd og venter omsetning på 600mill i år. https://www.dn.no/teknologi/teknologi/droner/cato-vevatne/droneselskapet-field-med-usa-satsing-og-borsplaner/2-1-1427620

Hvis Unmanned når feks 350mill så ville tilsvarende prissetting bli 1500/600*300=875mill. Det er 4,8x dagens prising. :helicopter:

1 Like

Flere tenker som deg

Nok et lysende eksempel på at man skal være varsom med å fange en fallende kniv.

1 Like

Enig, sur lærdom. :nauseated_face:
Sitter med en liten post, men dog.

Begynner å bli mange slike kniver etter noteringer under pandemien…

3 Likes

Var det ikke ventet 10% overskudd i 2023? Det rimer vel lite med at de trenger penger på slutten av året, hvis det ikke er større investeringer i vente?

Noen som har lest artikkelen, om det er noen hint der?

image

900mill i backlog må da generere inntekter :thinking:

Ok, dette var ikke nyheter likevel, men nevnt i forrige børsmld…

image

Ikke fulgt denne særskilt nøye, men forutsatt at de klarer å hente kapitalen de trenger så kan vel ikke dagens kurs karakteriseres som overpris?
Risiko, jepp betydelig, men R/R på dagens kursnivå vil jeg tro er attraktiv.

Mcap ca halvparten av forventet omsetning i år. Det er svært lav P/S for et vekstselskap ja.

Risikoen er først og fremst om de klarer å dreie et kvartal i pluss (evt forbedring). Skjer det så bør det være lett å hente de 150mill til egenkapital. Hvis negative tall q1 og q2 så vil nok kursen holde seg lav og kapitalen blir dyr.

Estimat om 10% overskudd ble gjentatt etter at Roland kom inn, så da er det mer troverdig.
Jeg tenker at det som skapte hele “krisa” var at forrige ledelse rett og slett ikke hadde oversikt på hvordan nyinvesteringer ved vunnet anbud ville påvirke kontoen.
Om de får fart i inntjeningen og kanskje får inn enda en storordre så tror jeg vi skal opp mot 10kr ila året. Kjøpte litt mer i går.

3 Likes

Takker for flotte betraktninger!

En liten ting jeg glemte å nevne er jo at Roland neppe tok jobben og kjøpte 42500 aksjer på 5kr uten å sjekke forholdene først. Det tyder etter min mening på at bedre tall venter.

1 Like