Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordnet Superlånet

Noen her som har superlånet / kredittramme på kontoen sin i Nordnet?

Hvordan fungerer det egentlig? Er det slik at man maks kan låne det som er belåningsgrad i aksjene man eier, eller kan man ta ut hele summen og sette inn på Zerokontoen og handle der? (Jeg spør fordi man ikke kan få belåning på Zerokontoen, og mesteparten av aksjekapitalen min er i Nordnet Zero).

Du får ikke direkte et lån før du handler en aksje. Har Aksjen 10% belåningsgrad kan du sette 100.000 i aksjen hvis du bruker 90.000 egenkapital, 20% så kan du handle for aksjen for 100.000 om du bruker 80.000 egenkapital osv osv. Du får altså ikke en sum før du handler aksjer, så nei du kan ikke overføre lånet til zero konto eventuelt.

1 Like

Benytter denne tråden til å få noen inspill.

Nå har jeg i likhet med mange andre her vært med på berg og dalbane i Funcom. Gøy og ikke gøy. Lærerikt iallefall. Så jeg ønsker å benytte meg av belåning i “trygge” aksjer og fond for å få høyere avkastning uten å måtte følge med hver eneste sekund av dagen slik jeg føler jeg må i Fun.

Følgende fond \ aksjer er de jeg tenker på. De har høy belåningsgrad og har historisk sett gikk god\grei avkastning eller utbytte.

Verdipapir Belåningsgrad
Veidekke 75 %
Storebrand 75 %
DNB Teknologi 80 %
Storebrand Vekst 80 %
Random Globalt Index Fond med 80 % dekningsgrad.

Tilgjengelig for handel / Krav til egenkapital = Så mye kan du handle for

Investerer du i et selskap med 80 % belåningsgrad må du stille 20 % av verdien som sikkerhet (100 % - 80 %). Har du 200 000 NOK tilgjengelig for handel kan du kjøpe aksjer for opp til 1 000 000 NOK.

(200 000 kroner / 0,20 = 1 000 000 kroner)

Når du legger en ordre sjekker systemene våre at du har nok sikkerhet for handelen. Det er alltid ditt eget ansvar å passe på at du ikke låner for mye. Hvis du blir overbelånt kan du risikere tvangsregulering.

Si jeg har tenkte å putte 100k på bok med belåning. Fordelt utover så er 20k i hver aksje dekning nok til å handle for 100k. Nå har jeg ikke tenkt å belåne så hardt, fordi det går utover renta etter som jeg har forståt. Tanken er at potensiell gevinst nedbetaler lån slik at det om noen år sitter igjen med mer.

Så kunne jeg tenkt meg innspill fra deg\dere om dette er en god ide. Jeg burde vente til etter korreksjonen sant? : |

Siden det virker som du her tenker langsiktig, så er det lurt å tåle krakk tilsvarende de jeg har laget røde ringer rundt uten å måtte selge deg ned for å få ned belåningsgraden til det som blir akseptert? Eller så kan et krakk tilsvarende 2000-2003 og 2008-2009 nulle ut hele innsatsen.

… om korreksjonen kommer nå, eller fra 1400 ned til 1000 synes jeg ikke er godt å si. :wink:

Eksemplet ditt beskriver hvor mye (ekstra) du kan kan kjøpe for, og indirekte hvor mye mer du kan tjene.
Er du sikker på at du har oversikten over effekten av en (midlertidig) nedgang også?

Hvordan ser status ut om kursen synker f.eks. 10% for en stund?

2 Likes

Og ikke minst, hvis børsen synker 10%, hvor komfortabel er du med det?

Etter å ha eid Funcom i litt over en måned så må jeg si at jeg takler nedgangen mye bedre en jeg på forhånd hadde trodd jeg skulle.

Men kunne tenke meg innspill på ideen om å gire fond og “trygge” aksjer. Så sitter med risiko og avkastning,uten at man må følge med. Sliter med at jeg har Nordnet appen på telefonen som jeg manisk må se på hele dagen. Dette går utover jobben min. Fortsetter det slik selger jeg alle Funcom aksjene med tap bare for å få kontroll igjen.

Vet at på rolige fun dager så sjekker jeg ikke appen i det hele tatt. I dag har jeg vært limt til den.

Si et verdipapir har økt 10 % på et år, så jeg ønsker å selge for å redusere belåningen. Må jeg skatte av denne gevinsten, eller går den rett tilbake til Nordnet? Si mine verdier i Fond X går opp fra 100k til 110k, og jeg har lån på 2\3, alså 66.kk. Selger ned 10k, og nedbetaler lånet. Min andel er nå 43k og belåning er på 56.6.

Teller disse 10k mot gevinst, og er skattbar?

Så igjen, innspill til selve ideen og om åpenbare fallgruver som ikke er børs eller kursfall.

All gevinst er skattbar. Skjønte ikke helt regnestykke ditt. Men husk at kostnadene trekkes fra, låner du er det jo skattekostnad. PÅ samme måte som kurtasje også trekkes fra.