Benytter denne tråden til å få noen inspill.
Nå har jeg i likhet med mange andre her vært med på berg og dalbane i Funcom. Gøy og ikke gøy. Lærerikt iallefall. Så jeg ønsker å benytte meg av belåning i “trygge” aksjer og fond for å få høyere avkastning uten å måtte følge med hver eneste sekund av dagen slik jeg føler jeg må i Fun.
Følgende fond \ aksjer er de jeg tenker på. De har høy belåningsgrad og har historisk sett gikk god\grei avkastning eller utbytte.
Verdipapir Belåningsgrad
Veidekke 75 %
Storebrand 75 %
DNB Teknologi 80 %
Storebrand Vekst 80 %
Random Globalt Index Fond med 80 % dekningsgrad.
Tilgjengelig for handel / Krav til egenkapital = Så mye kan du handle for
Investerer du i et selskap med 80 % belåningsgrad må du stille 20 % av verdien som sikkerhet (100 % - 80 %). Har du 200 000 NOK tilgjengelig for handel kan du kjøpe aksjer for opp til 1 000 000 NOK.
(200 000 kroner / 0,20 = 1 000 000 kroner)
Når du legger en ordre sjekker systemene våre at du har nok sikkerhet for handelen. Det er alltid ditt eget ansvar å passe på at du ikke låner for mye. Hvis du blir overbelånt kan du risikere tvangsregulering.
Si jeg har tenkte å putte 100k på bok med belåning. Fordelt utover så er 20k i hver aksje dekning nok til å handle for 100k. Nå har jeg ikke tenkt å belåne så hardt, fordi det går utover renta etter som jeg har forståt. Tanken er at potensiell gevinst nedbetaler lån slik at det om noen år sitter igjen med mer.
Så kunne jeg tenkt meg innspill fra deg\dere om dette er en god ide. Jeg burde vente til etter korreksjonen sant? : |