Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk Titanium AS - Småprat

Norsk Titanium AS: Notification of transaction by close associate of primary insider

Rimelig grundig oppsummering av caset

Legger ved den avsluttende delen

4 Likes

Har ikke satt meg veldig inn i caset, men en ting jeg lurer på, om alt var så fantastisk, hvorfor satte de en dumping emisjon på 82 øre?

Samme historie som alltid; ting tar tid. Som artikkelen over nevner: “Many investors lost patience with Norsk Titanium due to the long wait for Airbus and other certifications and contracts. This created the opportunity.” Caset har vært ekstremt spennende lenge. Om man så bort fra løpende kapitalbehov og ditto utvanning. Som det har vært flere av.

Kjøpte selv tegningsretter på kr 0,22. Skjønte at det var grisebillig, men klarte ikke helt å ignorere muligheten for å ha oversett et eller annet. Feiget ut og kjøpte seff alt for få. Samme gjaldt ordinære aksjer. Før den eksploderte. Emisjonen ble vel knapt fulltegnet. Utrolig nok sett i ettertid. Trapesa AS som et eksempel satt med 600k aksjer fra emisjonen på 82 øre. Samtlige ble solgt for under kr 1. Siste par ukene har samme aktør kjøpt nærmere 2 mill aksjer for kr 2,5++. Forteller en hel del. Om en saueflokk som ikke så skogen for bare trær selv om alt lå for dagen. Blendet av en kombo av too good to be true, en langvarig negativ spiral kursmessig, tilsynelatende utopiske guidinger og slitasje (TTT).

3 Likes

Verdivurdering av Ebitda i 2028 uten å ta høyde for neddiskontering til 2024 er vel på kanten til useriøst av noen som driver med analyse?
Med høyere rente + risikopåslag blir det en del

Ja, var litt tullete å bare si “P/E bør være 10” og når de tjener mer vil aksjen prises høyere. :stuck_out_tongue:

Det står innlegget over. Folk hadde trøttnat. Jeg jobbade 2015/2016 med litt detaljer til NTI-maskiner. Og det er først nå som man ser at det kan bli penger inn av dette projektet. Endast de virkligt harde har holdt ut hele tiden frem til nå. Så, da man var nødt til å ta inn mer kapital satt det hart inne. Få ville satse, og de få som var redo ville ha mulighet til god utdelning da man ansåg at risikoen var så høy.
Seineste emmision var jo på 2:50 og den solgte slut nesten umiddlebart. Så ting har vent. Selv kom jeg inn i siste minuten. Jeg trodde at det skulle lossne først i høst, men meldinger kom som luktade godkjenning av processer også angående inconel-produkter. Så jeg slo til med noen ukes margin før det bar av. Så, det kan lønne seg at ha intressante selskaper i LinkedIn-feeden.

2 Likes

Jeg menar at den påstådda marginen på 30% er urealistisk. Men kanskje 20.

Analyser er alltid analyser og skall tas med en skipslast salt. Men det holder at se på helhetsbildet før NTI så ser man att dette ser veldig bra ut.

2 Likes

Hadde ikke eksisterende aksjonærer fortrinnsrett i denne?

Var min tanke, at ledelse ville øke sin beholdning før newsflow.

Er det 20% ebitda margin blir det
30 musd (av 150 musd revenues i 2026)

*10 multippel= 300 musd

Dagens verdi ca 216 - 233 musd?

vs 140msd i maket cap iht sliden.
Mao ikke så sinnsyk oppside.
Og med mindre enn 10 multippel så er det ikke det.

2 Likes

Vokser omsetningen fremover så er dagens kapasitet på anleggene 300 mill USD i året og helt sikkert med muligheter for kapasitetsøkning. Hvorforskal selskapet fremover prises til 10 gangen på historisk/aktuell omsetning om den patenterte teknologien fører til kraftig vekst?

Tror det er noen her inne som må dra frem ny kalkulator.

4 Likes

Husk også at de akkurat har begynnt med Inconel før komersiellt bruk. Jeg veit ikke hur stir marked det er før den typen av ting som de kan printe. Men gjennerellt så er det positivt hvis man kan holde mengden maskinering nede da det kommer til den typen av material. Det jeg tenker meg de kan printe er cylindriske produkter, visse typer av pump- og ventilhus.

Da tror jeg at man kan legge til grunn at produksjonen til Norsk Titanium kommer til å vokse kraftig og ganske raskt.

Den 15 april meldte de om avtale med AirBus.

I går 20 mai kom det nyheter om at Saudian Airlines hadde bestilt 105 fly fra AirBus. Det kan man lese blant annet på fa.no.

AirBus har jo vist om at avtalen med Saudian ville komme og derfor har de måttet sikre seg produksjonskapasitet på titanium deler til alle disse flyene.

Først fly skal leveres i 2026 så produksjon av deler kommer til å starte raskt for det må skje i forkant.

Disse flyene skal leveres frem til 2030 så her ligger grunnlag for store og langsiktige inntekter for Norsk Titanium.

Ikke rart store investorer har posisjonert seg i siste emisjon.

1 Like

Blystad tok ytterligere 7 mill aksjer i transje nr 2 og sitter med totalt 19 mill aksjer. Datum på sin side tegnet seg for ytterligere 1 750 000 aksjer.

4 Likes

Norsk Titanium AS: Launch of subsequent offering

1 Like
5 Likes

https://www.norsktitanium.com/media/press/norsk-titanium-enters-into-long-term-master-supply-agreement-with-airbus

8 Likes

John Andersen Jr. om Norsk Titanium: – Det er betydelig oppside i aksjen | Finansavisen

"– Hvis alt går som dere håper og planlegger, så kan Norsk Titanium ha en fremtidig markedsverdi på godt over 10 milliarder kroner?

– Det er fullt mulig å se for seg. Så er spørsmålet på hvilket tidspunkt markedet er villig til å prise dette inn, sier Andersen Jr. "

2 Likes

Norsk Titanium AS: Share capital increase in relation to Tranche 2 of the Private Placement is registered