Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norske skog (NSKOG)

Tore gjorde en veldig bra jobb syns jeg med fremstilling av Q2.
Jeg er ikke skeptisk til leder bytte på nytt, da Tore hadde en administerende stilling før DL som er meget forskjellig.
Kanskje ikke typen til topp ansvar ledelse for ett så stort selskap.

Geir, er største eier med over 25% gjennom Byggma, Krevende eier med utelukkende positivt for Nskog…

1 Like

Børs
E24+

NY SKOGSJEF: Geir Drangsland er ansatt som ny konsernsjef i Norske Skog.
NY SKOGSJEF: Geir Drangsland er ansatt som ny konsernsjef i Norske Skog. Foto: Hanna Kristin Hjardar / E24
Børskommentar
Nå må aksjonærene i Norske Skog følge godt med
Det habile styret i Norske Skog kan bli satt på vanskelige prøver i tiden som kommer.

Johann D. Sundberg
Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:
Publisert:
For mindre enn 2 timer siden
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Man skal være varsom med å bli for konspiratorisk knyttet til skiftet av toppsjef i treforedlingsselskapet og papirprodusenten Norske Skog. Men det reiser mange spørsmål.

Etter noen få måneder i konsernsjefstillingen, har Tore Hansesætre valgt å slutte helt i Norske Skog hvor han totalt sett har jobbet i over 14 år. Det er visst nok helt frivillig, men det er jo litt rart at han først etter å ha nådd toppen ble lei av arbeidsgiveren sin.

Inn kommer Geir Drangsland. Han er ingen hvem som helst. Direkte og indirekte eier han 25 prosent av aksjene i Norske Skog. Han er dermed selskapets suverent største aksjonær. Han ble medlem av styret i mars i år, men bytter nå ut medlemskapet der med konsernsjefjobben.

Les også
Sven Ombudstvedt går av som Norske Skog-sjef
En stor del av Drangslands virksomhet er knyttet til byggevareselskapet Byggma, hvor han kontrollerer nesten 90 prosent av aksjene. Byggma er også det selskapet hvor de fleste av Drangslands Norske Skog-aksjer ligger. Norske Skog er forresten også en liten aksjonær i Byggma.

For minoritetsaksjonærene og det habile styret i Norske Skog blir spørsmålet hvor den nye konsernsjefens hovedinteresse ligger.

Byggma-konsernets omsetningen falt med vel 20 prosent fra andre kvartal i fjor til andre kvartal i år. Drangsland, som tilfeldigvis er konsernsjef også i Byggma, forklarer dette med fallet i boligbyggingen, som han i Byggmas børsmelding sier er «den største reduksjonen vi har opplevd i byggevarebransjen i moderne tid».

Byggma skriver også i børsmeldingen om regnskapet for andre kvartal at styret «vurderer løpende mulighetene for ulike former for strukturelle tilpasninger, herunder ulike former for allianser eller transaksjoner».

Det er ikke nærliggende, men heller ikke utenkelig, at en sammenslåing av Byggma og Norske Skog kunne være et strategisk alternativt. Eiermessig vil det være en enkel sak å gjennomføre.

Uansett om akkurat det er en sak som kommer på bordet, må Norske Skog-aksjonærene følge veldig godt med. Også det habile styret må følge veldig godt med. Den nye konsernsjefen har unektelig minst to hatter.

1 Like

Hva mener de vi må følge med på og hva er problemet?

Nye CEO sin uttalelse i FA:

Permanent løsning

– Siden dette tydeligvis kom overraskende på dere, er du en permanent eller midlertidig løsning som konsernsjef?

– Styret har ansatt meg permanent som konsernsjef i Norges Skog. Senere i dag vil det derfor komme en melding om de tilpasninger som må gjøres i Byggma. Alle mine krefter skal i stor grad brukes på Norske Skog fremover, sier Drangsland.

Drangsland eier i dag over 90 prosent av aksjene i Byggma, og er i tillegg konsernsjef.

– Vil det nå skje en kursendring i Norske Skog?

Nei. Vi har brukt nesten 4 milliarder kroner på å bygge om produksjonsutstyret i Bruck og Golbey, så derfor må disse prosjektene gjennomføres på en god måte slik at de sikrer oss stabile inntekter, sier den nye konsernsjefen.

Kan det å utnevne Hansesætre som CEO ha vært en måte å fjerne Hansesætre på?
Jeg ser for meg det er vanskeligere å fjerne en ellers grei CFO som gjør jobben sin på en tilfredsstillende måte med tilhørende lang fartstid i selskapet, men som CEO er det lettere.

Spekulasjonene kom nå da jeg leste dette:

1 Like

Status share repurchase programme

Ganske utrolig at kurs ikke reagerer på disse tilbakekjøpene over tid. Må vel være tålmodig her tydeligvis.

2 byten av CEO på noen månader = førroende => :toilet:

Kjøper:)

Liker hva jeg hører :slight_smile:

2 Likes

Intressant at han nevner Borregaard som et føredømme.
Jeg har null koll på disse (jag kan ikke ha koll på allt), men de ser intressante ut. Må lese meg opp i kveld etter jobb.

Ikke noe mer direkte om Circa Group, men hvis han liker Borregaard så må vel Circa ligge bra till?

Ba interjuv med Drangsland og det kan kanskje bli påfyll av Norske Skog likevel, men jeg vill ha førtydliganden om Fremtiden. Det kommer nok under høsten.

Status share repurchase programme

Norske Skog ASA – Invitation to Capital Markets Day

Fin utvikling for den tolmodige i skogen:)

Norske Skog to present at Carnegie Forest Seminar

1 Like

Status share repurchase programme

Norske Skog to present at the Carnegie Enviro & Profitability Seminar

Status share repurchase programme

Hva skjer her i dag?