Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norske skog (NSKOG)

Ening i mye her, i tillegg kom det to større innside kjøp forrige uke.
Å skifte CEO er alltid volatilt i det kortsiktige bildet, nå har den ny innsatte vært i selskapet i 15 år, og i konsern ledelsen i 5 år, utvilsomt rett mann, da tidligere CEO var veldig tett med tidligere styreleder.
Ser få skjær i sjøen for Nskog fremover, posten min skal få stå, jeg tror bunn er satt og kurs skal opp.

2 Likes

Mye salg av banker i USA. Bankene over dammen har nok en fryktlig tid i møte og vil trolig ha cash balansen opp.

Av de 8-10 største salg er den kun USA banking.

1 Like

Vem kjøper da?

Hva står det i artikeln? Man måste betale før å lese.
Hva er ikke rasjopnellt?

2 Likes

Takker!
Ja, lav pris på aksjen passer meg meget bra. Jeg håper den holder seg lavt tils jeg får tilbake på skatten. I nødfall får jeg kjøpe likevel. Ikke bra om denne rører seg oppøver.

2 Likes

Kan @pdx få hektet på aksjekursen her?

1 Like

Denne fremstår spennende for tiden:

  • Pris/bok på 0,7 (ingen goodwill i balansen)
  • Shortere må på et eller annet tidspunkt kjøpe tilbake 2 mill aksjer (2,1 %)
  • Cashflow på 430 mill og EBITDA på 675 mill i første kvartal, selv etter lang nedetid for fabrikken i Australia. Markedsverdien til selskapet er til sammenligning 4,3 mrd
  • Overgangen til det lovende vekstmarkedet emballasje er i rute
  • Trolig liten økonomisk konsekvens av fjellskredet i Halden pga. forsikringer. Bonusen er at det kommer mindre papir ut på markedet i en periode med lavere etterspørsel
  • Mulig annonsering av utbytte eller tilbakekjøp i nærmeste fremtid, gitt aksept fra lånegivere.

Etterspørselen etter papir vil trolig falle videre, men skogen har kostnadseffektiv produksjon, og det er trolig andre som først må kutte i produksjonen hvis etterspørselen skulle stupe. Noen som ser noen røde flagg her?

4 Likes

Tror en aktør er begynt tilbakekjøpet. Den andre blir trolig brent noe jævlig!

1 Like

I tillegg hadde de litt høyt lager i Q1, som vil få en fin degradering i Q2 i tillegg.
Som du sier, godt forsikret, i rute med omstilling, kraft kontrakter under MER kontroll og ikke minst trolig ett utbytte på opptil kr 5.

1 Like

Øker i NSkog idag.
Bunnen treffer vi aldri, men føler selv dette er en veldig god sjanse.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010861115

Shirt minker… utbyttet rundt svingen?
Bør starte klatringen mot 60kr raskt.

1 Like

Nei takk. Jeg har ont om kontanter og ser helst denne lavest mulig juni ut da jeg får inn mer cash så jeg kan handle.

Norske Skog Bruck announces successful commercial deliveries of containerboard

2 Likes

Litt sent ute til festen i tråden her, men har nær doblet min posisjon i NSKOG etter Q1, og sammen med RECSI er den nå min aller største post (drøyt 15% hver).

Har sett litt på kjøp/salg-listene, og ser ut for at det er mye kjøp på topp 50, mens Alfred Bergs Gambak-fond har solgt poster på mellom ca 10-200K aksjer hver eneste dag i mai. De legger vekt på det fundamentale, men ser ut til å vektlegge sentiment enda mer. Aktivt forvaltet fond liksom, de er vel heller med på å legge press på kursen (: Jaja, bedre tid for dem med penger på vei :wink:

(BankruptBeforeLunch, vet du at du kan be om å få feriepenger skattefritt når som helst året etter de opptjent? Jeg ber alltid om mine i januar…)

Selv er jeg i aksjen for tiden mest nysgjerrig på hva nyheter om utbyttet vil si for kursen. Er det nå innbakt at det ikke vil gis dispensasjon, slik at vi vil få en økning på kr 5,- ved positivt nytt (for de av oss som ønsker utbytte :wink: )? Eller omvendt, eller en kombinasjon av de to? Ser frem til en endelig avklaring ihvertfall. Jeg klarer ikke helt se hva som ellers skulle legge sin klamme hånd på kursen. Utover Glambek og shorten, da…

Siste knappe uken så meg kjøpe meg opp for det jeg ville på 43-45,-. Er det lov å håpe på å få mer rundt 40-42? Jeg tror ikke det… Jeg tenker vi er begynt på returen mot 50-55,-

Shorten er pr idag på 1% og sluttkurs tirsdag er over inngang til short, nyhetene om containerboard vil nok ha effekt i morgen og, da sentimentalt ellers på børs/verden til nå er positivt.
Shortskvis kan fort skje, og vi vil da blåse fort 5kr oppover.
Angående utbytte, syns jeg bankene bruker fryktelig lang tid på å godkjenne eller avslå dette. Veldig unødvendig, men i samme situasjon kom raset så de må nok ta en beslutning på samlet grunnlag.
Jeg tror det komme ex dato i juni.

Noen som har regnet på verdien på siste kontrakt på container Board?
1,4 milliarder?

Det skrives i selskapets rapporter at de regner med at maskinene leverer på 60-70% kapasitet det første året. Så maks omsatt i -23 vil være ca 820M*0,7(Deler av Q2+Q3-4)=574M. I Q1 skriver de forøvrig også at de regner med at emballasje vil være EBITDA-negativt i 2023.

En hyggelig godbit er at CO2-kompensasjonen fra staten kommer i Q2, den utgjorde i fjor drøye 3,-/aksje (~30M EUR).

Noen som har noen tanker om kursen fremover basert på årlig reduksjon av CO2-kompensasjonen som sies å bli 140 millioner fom. 2023?