Bare avvente og fiske billige aksjer
Etter det jeg kan forstÄ heter disse riggene West Libra og West Aquila. NÄr jeg sÞker opp disse i wesselfinder, sÄ stÄr det at de er bygget i 2015. Er det pÄbegynt i 2015 da eller?
West Libra ligger utenfor SĂžr Korea, men ingen info utover det.
Det er korrekt at det er navnene pÄ disse fartÞyene.
NÄr de startet byggingen er jeg faktisk usikker pÄ.
Northern Drilling Ltd. (â NODL â) completed a spin-off in February 2020 of its two harsh environment rigs, West Mira and West Bollsta, together with related operating companies through its wholly-owned subsidiary Northern Rig Holding Ltd. The company has been renamed âNorthern Ocean Ltd.â (â NOL â). More info about Northern Ocean Ltd can be found on the following web page;
https://www.northerndrillingltd.com/
âNorthern Drilling har kun hatt bestilling pĂ„ to ultradypvanns-boreskip, «West Aquila» og «West Libra», siden utskillelsen, og dermed ingen inntekter. De to skulle ha vĂŠrt levert tidligere i Ă„r, men ble flere ganger utsatt.â
Jeg har ingen kunnskap om lignende saker, men det virker jo rart at de skal kunne beholde alle 180 millio er dollar nÄr de evt kan selge riggene til noen andre. Men dette er vel kanskje normal prossedyre fÞr en evt rettsak at man ikke erkjenner noe krav/skyld.
Forventer jo egentlig at Fredriksen har nok erfaring i denne bransjen til at han ikke gĂ„r pĂ„ en stjernesmellâŠ
Vil ogsÄ anta et dette vil ha potensiale til Ä dra ut i lang til. Spesielt om riggene blir solgt til noen andre og det blir rettsak.
Hvilken domstol vil dette avgjĂžres i?
Det er jeg usikker pÄ, mulig jeg husker feil eller blander med noe annet, men kan det vÊre i London mon tro?
NÄr det gjelder tidsaspektet sÄ kan slike prosesser ta tid erfaringsmessig, det er lov Ä tro og hÄpe at det oppnÄs enighet fÞr det havner i rettsalene
Jeg forstÄr fÞrste del av denne bÞrsmeldingen, men den siste delen mÄ jeg nesten ha en forklaring pÄ.
Noen som kan forklare dette og hva det betyr for oss aksjonĂŠrer?
Synes det er spennende at Nodl drar seg over 14 igjen nÄ pÄ stigende omsetning, dog er omsetningen lav relativt sett, men til Nodl Ä vÊre er det hÞyt.
Lukter 16kr pÄ neste bevegelse opp.
Rig Name Rig Type RWD Built Low High Mid
West Mira HE SS 10000 2019 492 544 518
West Aquila 7G DS 12000 2021 325 350 338
West Libra 7G DS 12000 2021 325 350 338
West Bollsta HE SS 10000 2019 478 528 503
ByggeÄr pÄ Libra og Aquila er definitivt 2021, hvertfall oppgitt av SBM1.
Ja, de skulle vel vĂŠrt leveringsklare mars og august i Ă„r hvis jeg husker riktig. Uansett, helt nye supermoderne rigger og et marked som skriker etter nye rigger vil jeg tro er til fordel for selskapet.
Om de er sÄ attraktive burde verftet bare godta avtalen og selge de videre.
Chartet i denne ser bare mer og mer spennende ut. Alle smÄ nedturer hentes pent inn med stÞrre volum opp enn ned. Vi trykker oss oppover mot 16. Blir spennende Ä se nÄr denne badeballen slippes opp og hvor langt opp vi spretter. 16 og 20kr lyser opp teknisk. Fundamentalt har langt stÞrre tall vÊrt nevnt.
Og idag har vi faktisk fÄtt litt volum ogsÄ
Herlig utvikling her nÄ.
Enig, den virker sterk. Vi tar med oss alt vi kan pÄ veien.
Men det er jo meldingen om veien videre som er avgjÞrende her. En god melding vil gi aksjen rakettfart, mens en dÄrlig vil holde den nede veldig lenge⊠Jeg holder pusten og hÄper det skjer noe ila Q1.
Mulig vi bikker 15 nÄ.
Meget lovende. Vi «siger» oppover og kommer stadig nÊrmere 16-16,50 som jeg mener er et viktig nivÄ Ä etablere oss over.
I det store og hele er tanken min i NODL «nothing to see here» - putt de i skuffen og la tiden jobbe.
Ja men en elelr annen dag mÄ det da komme en slags avgjÞrelse . Rettssaker over noe slikt er vel ikke helt uvanlig. Men hvor vanskelig skal det vÊre. De kan jo bare selge riggene videre?
Som sagt - det beste er nok Ä legge disse aksjene litt bort og bare ha fokus pÄ noe annet. Teknisk synes jeg det ser ut som vi kommer til Ä krype oppover til en form for avklaring kommer. Hva enn den blir