Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Northern Drilling (NODL)

De har betalt inn 1,6 milliarder men må ut med flere milliarder om de tar levering?

Hva blir total prisen for riggene om de tar levering? Og hva er riggene verdt i markedet idag?

Jeg forstod det slik at riggene ble kjøpt sterkt rabattert halv pris nesten. Så uansett vil det være god butikk? Emisjon på 10 kr for å få ut riggene virker ikke fristende for å si det sånn…

Det var bare en hypotetisk tanke, aner ikke, men JF sørger for seg uansett, det er helt klart.
Samtidig kan det godt hende at de smarte og heldige er de som sitrer igjen rolig nå

Litt skjult kjøping på 16,80 idag…? Besluttet å legge halve min beholdning på salg på 17kr og avvente med resten til senere. Dropper den ned (av en eller flere grunner) så er det da helt ok samtidig som jeg har en liten pott som kan kaste fint av seg om det blir en himmelferd. Vanskelig å takke nei til drøyt 30% avkastning på relativt kort tid :slight_smile:

Mandatory offer – offer document approved

Northern Drilling Ltd – Launch of mandatory offer in Northern Drilling Ltd

Noen som har tanker rundt videre gang mtp tilbudet fra Hemen? Jeg sitter fortsatt med min halvpart (den andre gikk ut på 17kr). I utgangspunktet ser jeg fordelen med å ta “kjapp gevinst” her ved 17kr vs å vente å se. 1 fugl i hånden vs 10 på taket osv. Hva gjør dere andre som valgte å sitte med (noen) aksjer når tilbudet ble annonsert?

Jeg sitter stille med alle aksjene mine. JF har jo tjent mange av sine penger på børsakrobatikk, og dette føyer seg vel greit inn i den kategorien.
Det at han kjøper seg opp til 40,1% og han plikter å by på resterende aksjer er ikke tilfeldig i mine øyne. Hadde han ikke hatt troen, hadde han heller solgt.
Han vet heller ikke sikkert hvordan denne saken ender, men han har mye bedre informasjon enn oss. Jeg velger å stole på at han har kontroll og at NODL kommer styrket ut av dette. Det kan absolutt ta litt tid hvis de ikke blir enige og en stor rettsak må til, men det er jeg er av den tålmodige typen hva gjelder aksjer.
Fredriksen leker jo ikke butikk :wink:

2 Likes

Takk for innspill! Jeg tenker i utgangspunktet at jeg også har tillit til JF her (selv om erfaringen med Hemen er litt variert). Det eneste aberet mitt her er egentlig om jeg gidder vente på dette “noe” (avgjørelse, gevinst, overraskelse, etc.). Pick your poison :slight_smile:

1 Like

Enig i dine betraktninger. Tror ikke JF legger inn bud på 17 uten at han skal tjene store penger litt lengre ned i gata. Og han er vel bedre informert om prosessene som pågår en de fleste andre.

Blir nok sittende på mine og ser hva som blir utfallet.

1 Like

Ja, og et annet argument er jo den generelle styrkingen av hele oljesektoren. Man skal ikke bruke krig som spekulasjon, men at Europa vil gjøre seg mindre avhengig av Russland, kommer som enda et dytt i samme retning.

1 Like

Deler deres syn, har også tro på at vi vil få mye bedre betalt enn 17 kroner for aksjene. Men jeg har solgt 60% av aksjene, kall det gjerne “1 fugl i hånden kontra 10 på taket” og sitter igjen med 40% av aksjene (gevinsten av opprinnelig kjøpet). Disse ligger i skuffa til det kommer en avklaring, så får vi se hvor smart det var etter hvert.

1 Like

Er det noen som vurderer å kjøpe mer aksjer rundt 17 (gitt at man vedder på at risken/oppsiden er relativt mye større enn nedsiden?

Jeg har det som en mulighet. Frigjort kapital har jeg plassert i en annen aksje som jeg forventer positive ting rundt. Skjer det før avklaring i nodl så kan det godt tenkes at jeg kjøper tilbake de 60% jeg solgte. Tiden vil vise.

1 Like

Har en liten reserve dedikert for NODL om jeg skulle komme på samme tanke selv. Men foreløpig holder jeg de ca. 50% jeg kjøpte på rett i underkant av 13kr

Jeg har kjøpt mer på 16,8. Er til sammen 21% opp på 17,-

Mye synsing her men samtidig ser det jo ut som at innsiderne forventer positivitet frem i tid - styremedlemmer har kjøpt og nå 40% budet fra Fredriksen. Er det noen med erfaring fra lignende prosesser som kontraktskanselering av lignende grunner og kjennskap til hvor lang tid det tar?

Potensiell nedside etter budet på 17 er av bordet er vel at den går i null da selskapet ikke eier annet enn litt pengerog litt gjeld utenom kravet mot Daewoo

Det mest sannsynlige scenarioet er vel at NODL tar levering av de to boreskipene mot et visst avslag i prisen. Så det blir sikkert en emisjon, men den blir sikkert ikke satt til under 17 kroner.

Sannsynlig ved overtak at verdien i selskapet nok blir dobbelt av 17og vel så det per aksje, om ikke helt rakett som ved en cash utbetaling for begge skipene. Med oljeprisen som den er nå ser levering mer attraktivt ut ja…

Interessant at vi idag avsluttet godt over 17kr og at det er noe kjøpsvilje her. Nå har det gått mye mellom 16.70 og 17.00 i endel uker men for første gang siden tilbudet ble kjent har vi hatt omsetning midt oppe på 17-tallet. Spennende at aktører nå begynner å vise hva de tenker gjennom sine handlinger.

Jeg har ikke selv tatt mer men jeg holder på posten som jeg har hatt en stund enn så lenge. Får vi en dobling så går nok posten min ut men frem til dess holder jeg. Spennende bet i en rimelig trist børs/makro/geopolitisk hverdag…

Det var et skifte i dag, lå “mange” kjøpsposter over 17 kroner. Det var nytt. Kan vi håpe på en avklaring snart i positiv forstand eller er det starten på FOMO som viser seg :thinking:. Blir spennende å se utviklingen de neste dagene. Jeg selger heller ingenting nå, har gevinstsikret allerede så det jeg har igjen er All inn. Så får vi se om dette endrer seg hvis og når den dobler seg.